Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597318 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ook in dit verhaal weer jammer dat het van beidde kanten zo moest gaan.. Ik geloof dat er ook een bepaalde regeling is voor objecten zoals NS? Wie weet hier meer over?
[/quote


Van beide kanten kennen we het verhaal helaas (nog) niet ....
Verhaal komt van een kant (fotograaf die zijn camera kapoetie is) ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Ook in dit verhaal weer jammer dat het van beidde kanten zo moest gaan.. Ik geloof dat er ook een bepaalde regeling is voor objecten zoals NS? Wie weet hier meer over?

Van beide kanten kennen we het verhaal helaas (nog) niet ....
Verhaal komt van een kant (fotograaf die zijn camera kapoetie is) ....



Ben er van uit gegaan dat het voor een groot deel zal kloppen aangezien hij met video beelden naar de politie is gestapt.. Kan ook een fout van mij zijn, ik weet dat je in dit land niemand direct meer kan vertrouwen, maar toch..


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Journalistiek
Voor actuele journalistieke reportages op voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station (met uitzondering van balies en winkels) geldt in principe het recht van vrije nieuwsgaring. NS raadt journalisten echter aan om vooraf contact op te nemen met NS Persvoorlichting om de opnamen in goede banen te leiden. Voor opnamen in treinen is altijd toestemming nodig van NS Persvoorlichting, tel. 030-235 7070.

Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage. Ook is het niet toegestaan zonder toestemming van NS Persvoorlichting NS-medewerkers te interviewen.

http://www.ns.nl/cs/Satellite/over-ns/nieuws/foto-en-filmbeleid/voorwaarden-film-foto


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349

Bijde fotografen zijn als freelancer werkzaamvoor de Telegraaf en voor verschillende web-site's.

www.112actueel.nl
Reportagelink: http://www.112actueel.nl/cgi-bin/index.html?menu=zoeken&id=111000455703&web=link111000455703

Ik geloof alleen dat ik 112actueel.nl niet als echt serieus medium kan beschrijven... Als ze bijde schrijven i.p.v. beide... is toch wel een behoorlijke grammaticale fout :)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Ik geloof alleen dat ik 112actueel.nl niet als echt serieus medium kan beschrijven... Als ze bijde schrijven i.p.v. beide... is toch wel een behoorlijke grammaticale fout :)

ja, als je op typefoutjes gaat letten kun je gerust zeggen dat het AD of de Telegraaf ook geen serieus medium is daar staan ook typefouten of onvolledigheden in.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Ik weet overigens niet of jij weet wat voor letsel een politiehond kan toebrengen? De hond staat tussen de pepperspray en het dienstvuurwapen in, wat inhoud dat het in de geweldsspiraal een hoge trede in neemt .... Snap overigens niet waarom de hond ingezet dient te worden op de beveiligers .....

maar als dat zo gevaarlijk is waarom gebruiken ze hem daar dan, wil niet vervelend doen hoor maar als het te gevaarlijk is loopt die agent daar dan dus gewoon voor jan l*l. maar laten ze die hond dan wel los op een passagier die een medewerken van de NS heeft mishandeld? in dit geval mishandeld een medewerken van de NS namelijk een burger. das precies het tegenovergestelde ik vind dat ze die dan ook aan moeten pakken, net zo had als die passagier, als het zelfverdediging was vind ik het niet erg, maar ik kan uit dit verhaal geen procent zelfverdeding halen!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
maar als dat zo gevaarlijk is waarom gebruiken ze hem daar dan, wil niet vervelend doen hoor maar als het te gevaarlijk is loopt die agent daar dan dus gewoon voor jan l*l. maar laten ze die hond dan wel los op een passagier die een medewerken van de NS heeft mishandeld? in dit geval mishandeld een medewerken van de NS namelijk een burger. das precies het tegenovergestelde ik vind dat ze die dan ook aan moeten pakken, net zo had als die passagier, als het zelfverdediging was vind ik het niet erg, maar ik kan uit dit verhaal geen procent zelfverdeding halen!

Nou, het lijkt me een goed idee, dat je je eerst een beetje in de materie gaat verdiepen en eens meerdere verhalen gaat lezen voordat je een oordeel vormt over iets ::) Ik heb namelijk geen zin om hier op in te gaan  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
maar als dat zo gevaarlijk is waarom gebruiken ze hem daar dan, wil niet vervelend doen hoor maar als het te gevaarlijk is loopt die agent daar dan dus gewoon voor jan l*l. maar laten ze die hond dan wel los op een passagier die een medewerken van de NS heeft mishandeld? in dit geval mishandeld een medewerken van de NS namelijk een burger. das precies het tegenovergestelde ik vind dat ze die dan ook aan moeten pakken, net zo had als die passagier, als het zelfverdediging was vind ik het niet erg, maar ik kan uit dit verhaal geen procent zelfverdeding halen!

Er was eens iets met een klok en een klepel...  ::)


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
ja, als je op typefoutjes gaat letten

Je hebt typefoutjes en grammaticale fouten. Als je Beidde of beife schrijft dan is dat inderdaad een typefout. Een d of een t teveel of te weinig vind ik ook niet zo erg, dat herkend de spellingscontrole soms niet. Maar bijde zal zelfs door een spellingscontrole worden gezien als fout... Bij mij tenminste wel :)

Ik maak zelf ook genoeg fouten hoor, laat daar geen misverstand over bestaan :)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Almere - 24-03-2009
Stadshart Almere - Maandagavond is er opnieuw een persfotograaf belaagd op treinstation Almere Centrum.

Dit keer werd fotograaf Leroy Mulder door een groep van 15 beveiligers aangevallen omdat hij foto's wilde maken van het verscherpte toezicht op het station.

De fotograaf werd door de beveiligers tegen gehouden en gesommeerd te vertrekken. Deed hij dit niet zouden de ''beveiligers'' zijn camera door de stationshal gooien. Toen hij uiteindelijk toch een foto maakte sloeg een beveiligster tegen de camera. De camera liep hierdoor krassen op.

De fotograaf is met video beelden en zijn verhaal naar de politie gestapt. Het is niet de eerste keer dat een fotograaf op het station wordt aangevallen. Persfotograaf Bob Friedlander werd afgelopen weekend dor medewerkers van de NS belaagd. Hierdoor brak een onderdeel van de flitser af.

Bijde fotografen zijn als freelancer werkzaamvoor de Telegraaf en voor verschillende web-site's.

www.112actuel.nl
Reportagelink: http://www.112actueel.nl/cgi-bin/index.html?menu=zoeken&id=111000455703&web=link111000455703

weer zoiets is dus echt iets waar ik mij ontzettend boos om kan maken, geen hem dan een klap voor zijn gezicht en niet op zijn camera, dit vind ik echt zielig gedrag, volgens mij is dat verscherpt toezicht er omdat er condocteurs werden mishandeld, dan betekend dat niet dat je dan maar de burgers moet gaan msihandelen, dit is gewoon het probleem verplaatsen uit de trein naar de stationshal, ik meende dat er ook een agent met hond op het station liep, als dit verhaal helemaal klopt vind ik dat ze die hond best op de bewakers los mogen laten!



Filmpje van het bovenstaande gebeuren.

Als ik zo luister dan valt er wel wat te zeggen over de toon die de beveiligers aan slaan tegen de bewuste fotograaf. Ook zijn ze duidelijk niet op de hoogte van de persvrijheid.  

Aan de andere kant vind ik dat de fotograaf ook wel een beetje escalerend te werk gaat.

Het moraal van dit verhaal naar mij idee, waar er twee ruzie hebben hebben er twee schuld.

mvg
Mike