En daar gaat het dus om. Dat is de essentiele vraag. Is het de brandweer of ambulancedienst of is het de fotograaf die bepaalt wat op dat moment ethisch verantwoord is? En is een overschrijding van de grondwet gerechtigd om het slachtoffer gerust te kunnen stellen of om hulpverleners die niet op de foto willen tegemoet te komen wat jullie betreft?
Die fotograaf heeft niks met het slachtoffer, die wil alleen z'n plaatjes schieten, dus om die dan te laten bepalen wat ethisch verantwoord is lijkt me geen goed idee....
Maar ook dat hele " overschrijding van de grondwet" idee van jou ben ik het niet eens.
Het is niet dat je verboden wordt om foto's te schieten, het is gewoon dat je in de weg staat, en daarbij maakt het ons niet uit of je nu een camera bij je hebt of niet, wij willen gewoon wat ruimte voor ons zelf om te werken, en ruimte voor het slachtoffer en zijn/haar privacy.
Het is gewoon niet prettig als je ergens intensief mee bezig bent terwijl je direct achter je rug van alles kan plaatsvinden/gebeuren.
Ik moest 'n keer met 'n collega naar 'n eenzijdige aanrijding (auto-verkeersbord) in 'n achterbuurt, en wij waren omdat we toevallig vlak bij waren heel snel ter plaatse, politie en brandweer waren er nog niet.
En al heel gauw had zich 'n grote menigte vlak om het wrak verzameld, en terwijl wij bezig zijn met een van de slachtoffers krijgt mijn collega 'n flinke duw tegen z'n schouder met de opmerkingen "ey! doe 's iets aan de pijn jij!".
En in zo'n situatie voel je je gewoon heel bedreigd, je hebt geen ogen in je rug en je moet geconcentreerd met je taak bezig blijven.
Reken maar dat je wat blij bent als er dan politie is die die menige weg kan sturen en/of een lintje kan ophangen zodat ze op een redelijke afstand blijven staan.
Kortom, wij bepalen wat het beste is voor het slachtoffer, en wij willen rustig kunnen werken zonder daarbij gehinderd te worden.
En degene die ons toch willen hinderen worden door de politie weggestuurd.
En dat heeft dan niks met de schending van de grondwet te maken, als je dan niet luisterd negeer je het bevel van een politieambtenaar, en dat is strafbaar.
En of je nu dichterbij wilt komen om de hulpverleners een klap te geven omdat 't niet gaat zoals jij wilt, of om plaatjes te schieten met je camera, dat maakt dan niks uit.