Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597123 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Kan die man niet gewoon en perskaart aanvragen en krijgen? :)
Nee, want hij verdient er zijn brood niet mee.

Een officiele aanstelling door het korps lijkt mij de enige (juiste) oplossing O0


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Feitelijk werkt hij als brandweerfotograaf en heeft de brandweer daar ook
dankbaar gebruik van gemaakt. Ik denk dat de brandweer hem dan ook tot
officiële brandweerfotograaf moet benoemen zoals in Kennemerland. Ze hebben
24 jaar voor een dubbeltje op de eerste rang gezeten en dus moeten ze vanaf
nu er maar een kwartje voor over hebben  ;)


Het verhaal levert natuurlijk dubbele gevoelens op.
feitelijk is het correct wat er gebeurd. De politie handhaaft tegen het geen waar veel hulpverleners over klagen. Op zicht een hele goede zaak.

In dit geval heeft het korps 24 jaar lang voor een dubbeltje op de eerste rang gezeten en de goede man rond laten zwemmen. Dit is niet correct. Denk ook eens even als zaken als  zijn veiligheid, ongevalsverzekeringen etc.  Ik kan me goed voorstellen dat de beste man zoiets heeft van bekijk het allemaal maar lekker. De korpsleiding had het op moeten nemen voor de man en hem moeten aanstellen in de functie van.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Eigenlijk zou voor fotografen als die in Hardinxveld een nieuwe soort kaart moeten komen. Ik introduceer hierbij de BPK; brandweerperskaart.

Per brandweerkorps zou(den) 1 of 2 van deze kaarten uitgebracht kunnen worden aan fotografen die een geruime tijd, in opdracht van of in nauw overleg met de brandweer, foto's maken van het werk van het betreffende korps. Zo'n BPK geldt alleen binnen het uitrukgebied van het betreffende korps en eventueel in uitrukgebieden van aangrenzende brandweerkorpsen - of gewoon binnen een straal van 20km van de betreffende brandweerkazerne. De BPK zal binnen dat gebied op één lijn gesteld moeten worden met de Landelijke Politieperskaart. De kaart zal verstrekt moeten worden door de instantie die ook de politieperskaart verstrekt, en kan slechts worden aangevraagd, namens de fotograaf, door de commandant van het betreffende brandweerkorps.

Volgens mij kan hiermee op een deugdelijke manier een oplossing worden gevonden voor dit probleem. Wie het aangaat adviseer ik eens contact op te nemen met de bevoegde instanties en mijn BPK-plan voor te leggen. Ik ga er zelf niet achteraan, omdat ik er persoonlijk geen belang bij heb. Maar wie er wel belang bij heeft en wie een BPK wel ziet zitten zou dit plan eens kunnen voorleggen aan bestuurders, commandanten, beleidsmakers, ambtenaren, politici of welke invloedrijke mensen dan ook...


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Eigenlijk zou voor fotografen als die in Hardinxveld een nieuwe soort kaart moeten komen. Ik introduceer hierbij de BPK; brandweerperskaart.


Niet mee eens. De brandweer heeft geen journalistieke functie. Er bestaand reeds goede voorbeelden, dus waarom weer opnieuw het wiel uitvinden.

http://www.fvt-brandweerzuidlimburg.nl

http://www.fvt-brandweerzuidlimburg.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=160

http://www.fvt-brandweerzuidlimburg.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=132&Itemid=159
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Nee, want hij verdient er zijn brood niet mee.

Een officiele aanstelling door het korps lijkt mij de enige (juiste) oplossing O0
Dat moet  toch mogelijk zijn hoor, er zijn meerdere mensen die zo'n kaarten hebben en heel ander werk doen of op school zitten, hoe komen die gasten dan aan die PPK ?  ??? ::)
Niet mee eens. De brandweer heeft geen journalistieke functie. Er bestaand reeds goede voorbeelden, dus waarom weer opnieuw het wiel uitvinden.

http://www.fvt-brandweerzuidlimburg.nl

http://www.fvt-brandweerzuidlimburg.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=160

http://www.fvt-brandweerzuidlimburg.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=132&Itemid=159
hier ben ik het ook niet mee eens, dat is bij jullie gewoon zo geregeld, maar dit is landelijk zeker niet bekend of een gewoonte...bovendien zou ik me er als burger behoorlijk druk om kunnen maken als mijn toko in brand stond en ik zou er mannen in brandweerpakken rond zien lopen met een fototoestel,  ik zou dan zeggen;  ik heb liever dat je mijn zooitje redt in plaats van dat je foto's maakt ( Want zo ziet een burger dat, die weet niet dat je niet bent opgeleid, en echt alleen als fotograaf rond loopt  :| )
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Dat moet  toch mogelijk zijn hoor, er zijn meerdere mensen die zo'n kaarten hebben en heel ander werk doen of op school zitten, hoe komen die gasten dan aan die PPK ?  ??? ::)

Tuurlijk kan je zeggen dat het je hoofdberoep is en dat er media zijn die dat voor je willen bevestigen.. Het moet dus je hoofdberoep zijn en je moet aan een medium meewerken


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Dat moet  toch mogelijk zijn hoor, er zijn meerdere mensen die zo'n kaarten hebben en heel ander werk doen of op school zitten, hoe komen die gasten dan aan die PPK ?  ??? ::)

Tuurlijk kan je zeggen dat het je hoofdberoep is en dat er media zijn die dat voor je willen bevestigen.. Het moet dus je hoofdberoep zijn en je moet aan een medium meewerken

Dat is ook precies de reden waarom ik er heel lang geen behoefte aan had.
Het was meer een leugenbriefje als een serieuze perskaart. Dat is overigens
wel aan het veranderen. Men wil meer op de criteria letten. Ook
beroepsfotografen die slechts een klein deel van hun tijd met persfotografie bezig
zijn kunnen buiten de boot vallen. Fotografen die gratis leveren of alleen aan
een website vallen dan ook buiten de boot.

Doet niets af aan het feit dat er altijd behoefte zal zijn aan een tussenvorm
zoals b.v. de titelperskaart (kaart van b.v. een lokale krant die alleen binnen
het spreidingsgebeid van de krant geldig is).

Het grote gevaar zit m.i. in het feit dat de media het al lang prachtig en
goedkoop vinden als jan en alleman foto's aanlevert. Dat ze hiermee het risico
lopen dat er straks geen beroepsfotografen meer zijn die wel binnen het lint
mogen werken hebben ze niet in de gaten  :'(


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
hier ben ik het ook niet mee eens, dat is bij jullie gewoon zo geregeld, maar dit is landelijk zeker niet bekend of een gewoonte...bovendien zou ik me er als burger behoorlijk druk om kunnen maken als mijn toko in brand stond en ik zou er mannen in brandweerpakken rond zien lopen met een fototoestel,  ik zou dan zeggen;  ik heb liever dat je mijn zooitje redt in plaats van dat je foto's maakt ( Want zo ziet een burger dat, die weet niet dat je niet bent opgeleid, en echt alleen als fotograaf rond loopt  :| )

Klopt zo ziet een burger dat idd, en uiteraard ook begrip voor die denkwijze  maar het belang van de veiligheid van eigen personeel staat hierin hoger dan het druk maken van een omstander en betrokkenen.  (Klinkt misschien grover  dan bedoeld) Een enkeling vraagt je dat ook, maar als je het uitlegt begrijpen de mensen het ook. In de nazorgprocedure wordt er dan ook zeer zeker aandacht aan besteed.
Net omdat je vanuit de brandweer werkzaamheden verricht kom je op plaatsen waar de veiligheid in gevaar komt. Beschermde kleding is dan zeker geen overbodige luxe. Daarnaast zal er van het FVT nooit iemand eerder ter plaatse zijn dan de eerste eenheid.  Foto’s  maken terwijl er nog geen eerste eenheid ter plaatse is uiteraard not done!

Ik vind het in ieder geval noemenswaardig van de brandweer Zuid-Limburg dat ze denken aan hun mensen. Je kunt ook de mensen laten fladderen en wachten tot er wat gebeurd en er vervolgens achter komen dat je niks heb geregeld als organisatie. Het is een bewuste keus geweest om zaken gescheiden te houden. Net om te voorkomen dat er vreemde zaken gebeuren met foto's!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Regionale Brandweer Zuid Holland-Zuid zet de klok in Hardinxveld-Giessendam 24 jaar terug  [./b]

Geachte bezoeker

Door een beslissing van de commandanten in dienst van de Regionale Brandweer Zuidholland-Zuid is de onofficiele website van brandweer Hardinxveld-Giessendam verwijderd van het Internet.
U heeft hierop de afgelopen negen jaar de verrichtingen van brandweer Hardinxveld-Giessendam kunnen volgen, en ook uit de rest van de regio werden regelmatig foto's geplaatst. Door deze maatregel is de klok voor het zo vooruitstrevende korps van brandweer  Hardinxveld-Giessendam 24 jaar terug gezet, in die tijd werd er namelijk ook niets vastgelegd.
Bij deze wil ik alle bezoekers en sympathisanten, die op wat voor manier dan ook hun bijdrage hebben geleverd om de site in de oude vorm te behouden bedanken voor hun steun en inzet.
Als laatste rest mij nog het voltallige korps van Hardinxveld-Giessendam te bedanken voor de vriendschap, en de collegialiteit welke ik daar de afgelopen 24 jaar mocht delen, dit was hartverwarmend in goede, maar ook in slechte tijden.
Ik heb het allemaal met veel liefde voor jullie, en iedereen gedaan.

Op de vrijgekomen webruimte is vanaf vandaag een nieuwe site te zien, waarbij de klok 24 jaar terug gaat in de tijd, de Geschiedenis van brandweer Hardinxveld-Giessendam .
U kunt daar iedere week nieuwe afleveringen uit het archief van het korps bekijken, te beginnen op de datum waarop ik ben gestart met het maken van foto's.

Ewoud Klop

bron : http://home.hetnet.nl/~ewoud01/
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Het is dus een beslissing van de brandweer zelf en niet van de politie?

''De politie wil voortaan alleen fotografen met een officiële status - in dienst van de brandweer of als persfotograaf - toegang tot een 'rampgebied' verlenen''

''Door een beslissing van de commandanten in dienst van de Regionale Brandweer Zuidholland-Zuid is de onofficiele website van brandweer Hardinxveld-Giessendam verwijderd van het Internet.''

Vind het overigens maar triest om meteen alles neer te gooien en offline te halen.. Er zijn veel meer incidenten waar geen lintje gespannen is dan waar wel een lintje gespannen is.. Dus ga gewoon lekker door met foto's maken en als dat een keer van achter een lintje moet, so be it O0