Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597092 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Maar waar hebben we het nu eigenlijk over? Het is logisch dat bij een incident mensen komen kijken. Of ze nu een fototoestel of camera vast hebben of niet ze staan er en dat maakt geen verschil. Als er een melding is dan staat een halve wijk aan je voet mee te kijken, so what?

Als er een lintje wordt gespannen schuift de boel er netjes achter. Mensen die menen rechten te hebben ook. Volgens mij is dat een taak van de politie.

Ik heb wel eens het idee dat er meer sprake is van machtsmisbruik, ik zeg dat jij daar gaat staan en klaar. En ja, er zijn wel eens personen die menen onder een lint door te moeten lopen maar dit zijn vaker mensen zonder camera als met.

Als de werkplek voldoende ruimte heeft, sporen of andere zaken zijn veiliggesteld en iedereen normaal kan werken waarom zou je dan moeilijk doen als er aan het lintje 5 meter verderop foto’s worden genomen?

Laat iedereen in zijn waarde en zijn pleziertje hebben. 112-sites zijn de best bekeken sites in hv-land en foto’s duiken overal op. De echte prof fotografen komen bij “echte” calamiteiten heus wel aan hun beeldmateriaal en niet vanaf de zijlijn.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Tarie, jij vult het zo in voor mij dat bash  topic...... als jij vindt dat ik dat moet vinden.....prima
maar dat vind ik niet ;)

Heel knap dat je dat uit mijn stukje haalt. Ik heb alleen mijn mening gegeven. Daar kan je het mee eens of oneens zijn. :)

Er zijn heleboel goedwillende personen die namens 112-sites fotograferen. (Ook) daar zitten rotte appels tussen. ik heb alleen weergegeven dat ik het gevoel heb dat fotografen van die sites over één kam worden gescheerd.  ;)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Door de overheid worden nu alle fotografen over één kam gescheerd... Dus waarom dan ook niet met de 112 sites...  ;) Zij zijn de veroorzaker geweest van deze strengere regels...


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Het zou de eerlijkste optie zijn om  de tijd en technologie de schuld te geven...niet de '112-fotografen'.

Want, ga maar eens na: vroeger reden er net zo goed jeugdige personen achter de brandweer aan. Eventueel met fototoestel, en anders kwamen ze gewoon op het geluid van de sirenes af en reden zodoende achter de hulpverleners aan.

Er gebeurt nu precies hetzelfde, met als enige verschil dat tegenwoordig iedereen in staat is een camera te kopen. Of een mobieltje, daar kan je immers tegenwoordig ook mee fotograferen.

Dus wat is er dan veranderd? De 'jochies' die staan te kijken waren er vroeger ook, nu hebben ze alleen een camera. Denk je niet dat vroeger -als de technologie er al was geweest- hetzelfde gebeurd was?

Wat ik maar probeer te zeggen is dat de fotografen nu eenmaal bij deze tijd horen. Als er over 100 jaar met een vliegende camera foto's gemaakt kunnen worden zal dat ook gebeuren door jeugdfotografen. Als over 100 jaar de digitale camera's onbetaalbaar zijn geworden omdat ze bijna niet meer gemaakt kunnen worden zal het aantal fotografen afnemen, maar naar mijn mening niet het aantal mensen dat dan bij een incident komt kijken.

Je kan beter voor een goede oplossing zorgen dan maar te blijven zeuren over de fotografen. Negen op de tien zijn namelijk wél fatsoenlijk en houden zich aan de regels. Maak afspraken met de fotografen, bij problematische fotografen kan je kijken naar alternatieve maatregelen en ik blijf ervan overtuigd dat hulpverleners en '112-fotografen' zo prima samen bij een incident kunnen staan. De ene groep achter het lintje, de andere groep ervoor O0
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Het zou de eerlijkste optie zijn om  de tijd en technologie de schuld te geven...niet de '112-fotografen'.

Want, ga maar eens na: vroeger reden er net zo goed jeugdige personen achter de brandweer aan. Eventueel met fototoestel, en anders kwamen ze gewoon op het geluid van de sirenes af en reden zodoende achter de hulpverleners aan.

Er gebeurt nu precies hetzelfde, met als enige verschil dat tegenwoordig iedereen in staat is een camera te kopen. Of een mobieltje, daar kan je immers tegenwoordig ook mee fotograferen.

Dus wat is er dan veranderd? De 'jochies' die staan te kijken waren er vroeger ook, nu hebben ze alleen een camera. Denk je niet dat vroeger -als de technologie er al was geweest- hetzelfde gebeurd was?



JUIST!! Ik denk het, jij zegt het... O0


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Er zou eigenlijk ook een topic gestart moeten worden over agenten die in de werkcirkel staan te kijken terwijl ze daar niets te zoeken hebben. Maar zoasl gezegd dat is een heel ander topic.

In mijn optiek dien je aanwijzingen die gegeven worden door bevoegde ambtenaren op te volgen. Vervolgens hierover in discussie gaan is situatiespecifiek. Bij een reanimatie bv geen discussie, bij een brand die al een paar uur woed (en erg geen duidelijke reden is om weggestuurd te worden) kun je de discussie wat mij betreft aangaan. Desnoods niet met de diender zelf maar vragen naar de ovd-p of de ppersvoorlichter.

Uiteindelijk doen wij het werk dat diep in zijn of haar hart iedereen wel zou willen doen. Daarom gun ik omstanders alle mogelijkheden om het hulpverleningsvak te ervaren zolang andere hierdoor geen gevaarlopen of gehinderd worden.


firemanr

  • Gast
Wat er voor meerwaarde is aan een reanimatie snap ik niet helemaal... ::) Als je dat op foto wilt zetten, snort er iets niet aan je bovenkamer! 8)


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Er zou eigenlijk ook een topic gestart moeten worden over agenten die in de werkcirkel staan te kijken terwijl ze daar niets te zoeken hebben. Maar zoasl gezegd dat is een heel ander topic.

....of brandweer vrijwilligers die "er achteraan" komen wanneer de TS of HV (met volledige bezetting) al is uitgerukt. Die staan dan met z'n allen massaal hetzelfde te doen dan de hier genoemde fotografen.


Wat er voor meerwaarde is aan een reanimatie snap ik niet helemaal... ::) Als je dat op foto wilt zetten, snort er iets niet aan je bovenkamer! 8)
Dan hebben we het over fatsoensnormen denk ik. Een foto van reanimatie heeft geen enkele nieuwswaarde, dus dat zet ik niet op de foto. Zo zijn er meer zaken die bij mij niet op de foto gaan. Dat is iets van fatsoen wat ik in mijn opvoeding heb meegekregen.
Foto's van slachtoffers worden nooit herkenbaar gepubliceerd. Dat is bij de hulpverleners ook bekend, en daar bestaat dan ook een goede relatie mee. Nadat bv slachtoffers zijn bevrijd of afgevoerd krijgen we regelmatig de gelegenheid om foto's te maken. De nieuwswaarde is niet minder wanneer er geen slachtoffers op staan toch?
Het doel van de organisatie waar ik de foto's voor maak is brengen van regionaal nieuws: wat is er waar gebeurd. Niet om te laten zien dat Pietje, Kareltje van de sokken heeft gereden. Wel dat er iemand van de sokken is gereden.
Door op deze manier te werken heb je geen PPK nodig, met een goede relatie kom je verder. Het is ook bekend dat er PPK houders zijn die het nog presteren om een foto van een slachtoofer in de ambu te maken, door een open deur, of pogen door de ramen een foto te maken. Ik denk dat dat soort "pro's" meer kapot maken dan menig "hobby fotograaf".
Een PPK is geen vrijgeleide om je niet aan algemeen geldende fatsoensnormen te houden, maar zo gedragen een aantal zich wel.

Samenvattend zou ik willen stellen dat je in onderling overleg, met heldere regels er uit kunt komen. Het is ons in ieder geval wel gelukt.


BH112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
  • Hoofdbrandwacht
....of brandweer vrijwilligers die "er achteraan" komen wanneer de TS of HV (met volledige bezetting) al is uitgerukt. Die staan dan met z'n allen massaal hetzelfde te doen dan de hier genoemde fotografen.

ik heb vaak genoeg gehad dat er dus een brandweerman aan kwam (IN EIGEN AUTO) en die vervolgens ging staan kijken totdat er dus meer hulp nodig was... en dan is het toch wel weer makkelijk dat er iemand van dat korps "extra" aanwezig is... maargoed dat is mijn mening...
Hoofd Brandwacht:      -manschap A      -vliegtuigbrandbestrijding      -chauffeur/Pompbediener      -luchtmacht centralist


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
ik heb vaak genoeg gehad dat er dus een brandweerman aan kwam (IN EIGEN AUTO) en die vervolgens ging staan kijken totdat er dus meer hulp nodig was... en dan is het toch wel weer makkelijk dat er iemand van dat korps "extra" aanwezig is... maargoed dat is mijn mening...

Dan zal er dus opgeschaald moeten worden.
Niet om vervelend te doen, en ik snap ook wel dat de door mij geschetste situatie prima kan werken.
Het gaat hier nu om de officiële regels die gevolgd worden, althans dat wordt aangegeven. Dan is een regel ook dat er voor bijstand, opgeschaald dient te worden, volgens de daarvoor geldende procedures.

Nogmaals dit is niet om vervelend te doen, maar we hebben het over regels. Als je die volgt, niets mis mee, maar dan wel voor iedereen. Niet voor de een wel omdat het beter uitkomt, en de ander niet omdat dat ook beter uitkomt.