Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597103 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Sterker nog, volgens mij zegt de b(r)andweer het! Tja, als de makers van het filmpje nu blij zijn... Jippie, iemand wisselt een band :)

Klopt.

In mijn ogen zorgen dit soort dingen wél voor de verslechterde situatie tussen de hulpverleners en de ''cameratelefoon''jongetjes.
Filmen geen probleem, alleen ''effe niet filmen'' of ''nou is het even genoeg'' moet ook gerespecteerd worden vind ik.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Ach wie niet horen wil met maar voelen, door gaan na meerdere waarschuwingen. Volgens mij kent het wetboek van strafvordering daar wel een leuk artikel in....


Artikel 124
1 Voor de handhaving van de orde ter gelegenheid van ambtsverrichtingen draagt zorg de voorzitter van het college, of de rechter of ambtenaar, die met de leiding dier verrichtingen is belast.
 
2 Deze neemt de noodige maatregelen opdat die ambtsverrichtingen zonder stoornis zullen kunnen plaats vinden.
 
3 Indien daarbij iemand de orde verstoort of op eenigerlei wijze hinderlijk is, kan de betrokken voorzitter, rechter of ambtenaar, na hem zoo noodig te hebben gewaarschuwd, bevelen dat hij zal vertrekken en, ingeval van weigering, hem doen verwijderen en tot den afloop van de ambtsverrichtingen in verzekering doen houden.
 
4 Van een en ander wordt een proces-verbaal opgemaakt, dat bij de processtukken wordt gevoegd.
 
5 Met de dienst van de gerechten zijn belast ambtenaren, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, dan wel andere ambtenaren of functionarissen, voor zover die ambtenaren of functionarissen door Onze Minister van Justitie zijn aangewezen. Deze ambtenaren of functionarissen nemen de aanwijzingen in acht van de voorzitter van het college, de rechter of de ambtenaar, bedoeld in het eerste lid.
 
gr
Mike


Glenn2

  • Gast
Die agent maakt duidelijk dat hij dat niet wil, de agent ziet niet wat die jongens filmen, die agent wist niet dat alleen de benen gefilmd werden. Dus zou ik dat ook zeggen. En wat zou jij zeggen als jij die agent was? Jongens, zouden jullie dit asjeblieft niet op Youtube zetten, dat wil ik liever niet.
Wil je zeggen dat dat helpt? Lekker kort en krachtig, heeft wel wat meer indruk dan dat voorbeeld zinnetje van mij.

Groet,
Nils.
Jup, een vriendelijk verzoek haalt bij mij persoonlijk meer uit dan dat gecommandeer. Als ze daadwerkelijk in de weg staan vorder je ze om weg te gaan, maar in andere gevallen kan je ze gewoon laten staan. Dat het niet leuk is om op Youtube te staan kan ik me voorstellen, maar naar mijn idee is dat een 'risico' van je beroep. Daarbij is het ook nog eens legaal om jullie activiteiten te filmen dus op grond waarvan je weg zou sturen, anders dan hindering, zou ik me niet kunnen inbeelden.

Natuurlijk, je moet het niet zover laten komen dat je op basis van vorderingen met elkaar omgaat. Een goed gesprek na het incident doet wonderen. Ik ben tijdens het filmen helemaal niet de persoon die op z'n strepen gaat staan. Maar sommige hulpverleners lijken wel drukker bezig te zijn met het niet op beeld komen dan met hun hulpverlening. Nogmaals, geen respect voor de filmers die lintjes negeren, maar voor de rest... doe relaxed als hulpverlener en dan valt het allemaal wel mee. Echt ;)


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Jup, een vriendelijk verzoek haalt bij mij persoonlijk meer uit dan dat gecommandeer.
Daar hebben we dan verschillende meningen over, maar politie agent is een zwaar beroep (in het kippenhokde huiskamer staat er een colum over.) en als je een zware dag achter de rug heb, heb je niet meer zo'n zin om vriendelijk te verzoeken of die jongens niet meer willen filmen.

Maar sommige hulpverleners lijken wel drukker bezig te zijn met het niet op beeld komen dan met hun hulpverlening. Nogmaals, geen respect voor de filmers die lintjes negeren, maar voor de rest... doe relaxed als hulpverlener en dan valt het allemaal wel mee. Echt ;)
Daar heb je geiljk in; maar er zijn natuurlijk altijd hulpverleners die de ene regel strenger hanterenn dan de andere regel.

Groet,
Nils.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
en als je een zware dag achter de rug heb, heb je niet meer zo'n zin om vriendelijk te verzoeken of die jongens niet meer willen filmen.

Dan ben je in mijn ogen als diender niet professoneel met je werk bezig. Ook al heb je een zware dag gehad moet je toch gewoon professioneel blijven denken en handelen.


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Dan ben je in mijn ogen als diender niet professoneel met je werk bezig. Ook al heb je een zware dag gehad moet je toch gewoon professioneel blijven denken en handelen.


Ik zeg dat de diender er niet meer zo'n zin in heeft om vriendelijk te doen, ik zeg niet dat ik de diender toestemming geef om niet meer professioneel te blijven denken en handelen O0
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
hallo

heb ik alle recht om hulpdiensten te fotograferen en filmen bij een ongeval/incident ???


b.v.d.

gr elvin
Vrijwillige brandweer


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Zo lang het openbare weg is wel, alleen als je wordt weg gestuurd (door een of meerdere hulpverleners) dien je achter het lintje te gaan staan. Vanaf daar kan en mag je gewoon weer verder fotograferen en opnames maken ;-)

Maar wel rekening houden met privacy
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
hallo

heb ik alle recht om hulpdiensten te fotograferen en filmen bij een ongeval/incident ???


b.v.d.

gr elvin

Op de openbare weg wel, tenzij een hulpverlener vraagt om hem/haar onherkenbaar te maken, is dit wel zo netjes.
Teams die veiligheid garanderen en zich onherkenbaar proberen te kleden (denk aan Arrestatieteam etc) is het wel standaard om hen onherkenbaar te maken.
Op prive-terreinen, zoals bijvoorbeeld een aanrijding op een (gesloten) bedrijventerrein weet ik niet, maar misschien kan je hier beter toestemming vragen.

[edit] Kevin-112 was mij voor.


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
laatst (vorig jaar ) was er een ongeval en de hele weg was afgezet dus er was geen
verkeer meer mag ik dan op de weg gaan staan ?? ???
Vrijwillige brandweer