Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597105 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Dat mag, als je geen hinder veroorzaakt voor hulpverleners en dat agenten je ook niet weg sturen..

Op moment dat een agent je weg stuurt ben je verplicht achter de afzetting te gaan staan..

Nee dat mag niet. Er is geen wet in Nederland die dat toe staat ook al is de weg afgesloten. Je moet je gewoon houden aan regels die voor voetgangers gelden mbt tot plaats op de weg. Afgesloten wegen bij ongevallen zijn altijd aan en afvoer routes voor hulpdiensten, Ze zijn niet bedoeld voor fotografen om foto's te maken.

gr
Mike


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Nee dat mag niet. Er is geen wet in Nederland die dat toe staat ook al is de weg afgesloten. Je moet je gewoon houden aan regels die voor voetgangers gelden mbt tot plaats op de weg. Afgesloten wegen bij ongevallen zijn altijd aan en afvoer routes voor hulpdiensten, Ze zijn niet bedoeld voor fotografen om foto's te maken.

gr
Mike
Als je niet in de weg loopt er is toch niets aan de hand? ???
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Als je niet in de weg loopt er is toch niets aan de hand? ???

De vraag is of het mag, nee het mag niet. De wet stelt namelijk eisen aan de plaats op de weg van een voetganger. Elke situatie is verschillend. Ik zit er bij een incident niet op te wachten dat iedereen een beetje op de weg gaat lopen staan(zeker als de stoep en berm vrij zijn. En zeker deze meneer niet gezien zijn vraagstellingen hier op het forum.

gr
Mike


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Als je niet in de weg loopt er is toch niets aan de hand? ???

Totdat je een keer iets over het hoofd ziet en onder een autospuit ligt  O0


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
De vraag is of het mag, nee het mag niet. De wet stelt namelijk eisen aan de plaats op de weg van een voetganger. Elke situatie is verschillend. Ik zit er bij een incident niet op te wachten dat iedereen een beetje op de weg gaat lopen staan(zeker als de stoep en berm vrij zijn. En zeker deze meneer niet gezien zijn vraagstellingen hier op het forum.

gr
Mike
Dat begrijp ik ook, maar als fotograaf kun je dan toch ook prima in de berm gaan staan?! O0
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
wat kan je met een perskaart ??????
Je mag naast c.q. tussen de hulpverleners gaan staan terwijl ze branden blussen, personen uit auto's bevrijden, gewonden behandelen, meerijden in de voertuigen etc............................................. ::) ???

Hier vind je alle benodigde informatie: http://www.lmgtfy.com/  O0


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Ik heb een andere vraag, en vond het niet echt nodig om er een ander topic over te maken:

De commandant en korpscoordinator van Brandweer Harderwijk heeft de brandweerlieden gevraagd om niet meer zichtbaar voor camera's/fotografen te lachen, dit omdat men denkt dat ze dan niet serieus en onprofessioneel ogen. De brandweerlieen zelf vinden het maar onzin maargoed.. de wil van de hogere rangen is hun 'wet', ook is mij nu gevraagd om geen beelden te publiceren van lachende brandweerlieden..

Ik vind het ech een bizarre maatregel, hebben meerdere fotografen/hulpverleners hier last van?
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
In mijn ogen toont het juist dat de brandweerlieden plezier hebben in hun werk..Dus ze mogen niet meer lachen als ze bijvoorbeeld een kat uit de boom hebben gehaald, en moeten dus die kat overhandigen aan de eigenaar met een chagrijnige blik? Of zie ik het dan weer verkeerd voor me?


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
In mijn ogen toont het juist dat de brandweerlieden plezier hebben in hun werk..Dus ze mogen niet meer lachen als ze bijvoorbeeld een kat uit de boom hebben gehaald, en moeten dus die kat overhandigen aan de eigenaar met een chagrijnige blik? Of zie ik het dan weer verkeerd voor me?

Nee het gaat dan meer om bij een brand / ongeval en dat brandweerman/vrouw na het incident met elkaar staan te praten. En omdat er bijv. iemand jarig is iedereen hem/haar feliciteerd en dan er bij lachen. Wij als 'vaste' fotografen weten dit maar dit kan een onprofessioneel beeld geven van de brandweer Harderwijk aan derden. Mede hierdoor is ook de website brandweerharderwijk.nl over genomen door de (gemeente/) brandweer.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik heb een andere vraag, en vond het niet echt nodig om er een ander topic over te maken:

De commandant en korpscoordinator van Brandweer Harderwijk heeft de brandweerlieden gevraagd om niet meer zichtbaar voor camera's/fotografen te lachen, dit omdat men denkt dat ze dan niet serieus en onprofessioneel ogen. De brandweerlieen zelf vinden het maar onzin maargoed.. de wil van de hogere rangen is hun 'wet', ook is mij nu gevraagd om geen beelden te publiceren van lachende brandweerlieden..

Ik vind het ech een bizarre maatregel, hebben meerdere fotografen/hulpverleners hier last van?
Alhoewel de brandweer zelf verantwoordelijk is voor het navolgen van regels en gebruiken mag je als fotograaf best een beetje meedenken. Ooit heb ik een foto weggegooid omdat brandweerlieden elkaar joviaal begroeten terwijl een slachtoffer er net naast stond. Ook heeft een bevelvoerder een keer op z'n donder gehad omdat op internet te zien was dat één van de manschappen zonder helm een steekladder op klom (wel drie hele treden!). Drie weken later ging een OvD zonder helm dezelfde ladder op. Uiteraard onder gejoel van de brandweerlieden ;-) Maar, als ik van een brandweerman niet zo'n foto publiceer, doe ik dat ook niet van de OvD.

Ik denk dat je het een beetje moet afwegen. Er mag best te zien zijn dat hulpverleners plezier in hun werk hebben. Dat plezier zorgt er voor dat ze hun werk goed doen. Maar het moet niet te gek worden. Pas vooral op met geposeerde foto's. Dat kan snel verkeerd worden uitgelegd.