Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597101 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Ik heb een andere vraag, en vond het niet echt nodig om er een ander topic over te maken:

De commandant en korpscoordinator van Brandweer Harderwijk heeft de brandweerlieden gevraagd om niet meer zichtbaar voor camera's/fotografen te lachen, dit omdat men denkt dat ze dan niet serieus en onprofessioneel ogen. De brandweerlieen zelf vinden het maar onzin maargoed.. de wil van de hogere rangen is hun 'wet', ook is mij nu gevraagd om geen beelden te publiceren van lachende brandweerlieden..

Ik vind het ech een bizarre maatregel, hebben meerdere fotografen/hulpverleners hier last van?
Ik denk dat daar een mooie taak voor de hobbyfotograaf ligt om het tegendeel te bewijzen en ze (alleen maar) proffessioneel op de foto te zetten.. O0

Edit: zie dat ik ongeveer hetzelfde als Ko neergezet heb..


multidisciplinairtje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • PolBrAmb
In principe is de openbare weg natuurlijk vrij begaanbaar, en alle redenaties hierboven zijn juist, waneer er echter sprake is van een PD gelden er volledig andere regels. Mijn ervaring is dat burgers en fotografen dat verschil vaak niet kúnnen inschatten. E.e.a. is duidelijk wanneer er iemand is neergeschoten, maar wanneer een dronken automobilist iemand heeft aangereden si er bijvoorbeeld ook sprake van een PD.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Ik denk dat daar een mooie taak voor de hobbyfotograaf ligt om het tegendeel te bewijzen en ze (alleen maar) proffessioneel op de foto te zetten.. O0

Edit: zie dat ik ongeveer hetzelfde als Ko neergezet heb..

Ja dat snap ik, ik publiceer zulke foto´s ook bijna nooit omdat het geen meerwaarde heeft voor het item. Maar wel vragen de brandweerlieden vaak fotos van hun op voor Hyves etc.
Ook dit wil de commandant liever niet hebben, dat vind ik toch wel bizar. Naast zo´n emotioneel beroep/hobby moet er op zn tijd toch ook plaats zijn voor een beetje lol?

En nu moet men zich dus inhouden om het allemaal formeel en professioneel te laten ogen. Uiteraard zijn ze dat, dat weet ik maar voor burgers kan het eruit zien als een soort spelletje die dus niet erg serieus word genomen. Geen gelach dus meer door brandweerlieden in Harderwijk!?
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
In principe is de openbare weg natuurlijk vrij begaanbaar, en alle redenaties hierboven zijn juist, waneer er echter sprake is van een PD gelden er volledig andere regels. Mijn ervaring is dat burgers en fotografen dat verschil vaak niet kúnnen inschatten. E.e.a. is duidelijk wanneer er iemand is neergeschoten, maar wanneer een dronken automobilist iemand heeft aangereden si er bijvoorbeeld ook sprake van een PD.
Dat is wel makkelijk opgemerkt. Kan je misschien ook aangeven wat dan die andere regels zijn?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Ja dat snap ik, ik publiceer zulke foto´s ook bijna nooit omdat het geen meerwaarde heeft voor het item. Maar wel vragen de brandweerlieden vaak fotos van hun op voor Hyves etc.
Ook dit wil de commandant liever niet hebben, dat vind ik toch wel bizar. Naast zo´n emotioneel beroep/hobby moet er op zn tijd toch ook plaats zijn voor een beetje lol?

En nu moet men zich dus inhouden om het allemaal formeel en professioneel te laten ogen. Uiteraard zijn ze dat, dat weet ik maar voor burgers kan het eruit zien als een soort spelletje die dus niet erg serieus word genomen. Geen gelach dus meer door brandweerlieden in Harderwijk!?

Dat doet nu voorkomen alsof alleen de fotografen niet goed weten hoe het hoort. De materie is zó moeilijk dat de fotografen in Gooi- en Vechtstreek (en dit is écht geen geintje) een brief hebben gekregen van de korpschef waarin staat wat een fotograaf wel en niet mag. Deze moet je dan even laten lezen aan een agent als die je tegen wil houden bij het lint op weg naar een mooi plekkie waarvandaan je je foto wil maken, zodat ie weer weet wat je rechten zijn...

Henk


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Ja dat snap ik, ik publiceer zulke foto´s ook bijna nooit omdat het geen meerwaarde heeft voor het item. Maar wel vragen de brandweerlieden vaak fotos van hun op voor Hyves etc.
Ook dit wil de commandant liever niet hebben, dat vind ik toch wel bizar. Naast zo´n emotioneel beroep/hobby moet er op zn tijd toch ook plaats zijn voor een beetje lol?

En nu moet men zich dus inhouden om het allemaal formeel en professioneel te laten ogen. Uiteraard zijn ze dat, dat weet ik maar voor burgers kan het eruit zien als een soort spelletje die dus niet erg serieus word genomen. Geen gelach dus meer door brandweerlieden in Harderwijk!?
Zowel de brandweerman als de fotograaf moeten hun verstand gebruiken, zo simpel is dat. En als de brandweerman een mooi plaatje voor zijn Hyves wil hebben kun je die gewoon tijdens een inzet of een oefening maken,  beiden uiteraard met daarbij alle fatsoensregels in acht nemend.
Een (uitbundig) lachende hulpverlener kan natuurlijk altijd. Maar ook daar ligt weer een taak voor een goede fotograaf om dat dan op passende wijze weer te geven. Zo voorkom je misstanden onderling en naar het publiek toe..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Pak foto's die toch al op het net ciculeren...zorg dat jij niet de maker bent...denk ik dan. Om je hyves op te leuken enzo..


112Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 436
Even wat kwijt waar ik nu al een tijd(je) mee loop.

Afgelopen Mei ben ik in mijn woonplaats Baarlo bij een woningbrand geweest. Eerste instantie niks raars aan de hand. Vervolgens komt de bewoner thuis en ziet me fotograferen. Ik even aan de bewoner uitgelegd hoe en wat maar vroeg me of ik dit niet wilde publiceren omdat ze niet gediend waren van zulke publiciteit. Omdat er weinig te zien was bij het incident heb ik hiermee ingestemd en heb het niet gepubliceerd. Ben nog wel even bij het incident blijven kijken omdat het een niet alledaagse brand was voor mij (Brand in kruipruimte onder voordeur, moeilijk uit te krijgen). Even later komt de vader van de bewoner naar me toe en vroeg me of ik me wilde legitimeren. Hij vond het belachelijk wat we deden en meneer begon  te bedreigen en te schreeuwen. Hierop heb ik even afstand genomen tot het incident en uitgelegd dat het al niet gepubliceerd werd. De man werd nog kwader en ging verhaal halen bij de OvD-B. Dit heeft tot niets geleid alleen dat hij er niet van gediend was. Na nog wat bedreigingen te hebben gekregen ben ik naar huis gegaan en wilde de onzin allemaal niet meer aanhoren.
Thuis heb ik nog even goed nagedacht en overwogen om aangifte te doen. Zowel op het bureau als de OvD hebben me geadviseerd om in gesprek te gaan met de bewoners en de man en uit te leggen wat het nut van onze site is. Ik heb geen aangifte gedaan maar ben ook niet in gesprek geweest met de man (Dom of egoïstisch geweest ik weet het niet).

Zijn er nog meer fotografen die zoiets hebben meegemaakt of iets anders waarbij bedreigd werd? Wat heb je in die situatie gedaan en hoe heb je het opgelost?


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Even wat kwijt waar ik nu al een tijd(je) mee loop.

Afgelopen Mei ben ik in mijn woonplaats Baarlo bij een woningbrand geweest. Eerste instantie niks raars aan de hand. Vervolgens komt de bewoner thuis en ziet me fotograferen. Ik even aan de bewoner uitgelegd hoe en wat maar vroeg me of ik dit niet wilde publiceren omdat ze niet gediend waren van zulke publiciteit. Omdat er weinig te zien was bij het incident heb ik hiermee ingestemd en heb het niet gepubliceerd. Ben nog wel even bij het incident blijven kijken omdat het een niet alledaagse brand was voor mij (Brand in kruipruimte onder voordeur, moeilijk uit te krijgen). Even later komt de vader van de bewoner naar me toe en vroeg me of ik me wilde legitimeren. Hij vond het belachelijk wat we deden en meneer begon  te bedreigen en te schreeuwen. Hierop heb ik even afstand genomen tot het incident en uitgelegd dat het al niet gepubliceerd werd. De man werd nog kwader en ging verhaal halen bij de OvD-B. Dit heeft tot niets geleid alleen dat hij er niet van gediend was. Na nog wat bedreigingen te hebben gekregen ben ik naar huis gegaan en wilde de onzin allemaal niet meer aanhoren.
Thuis heb ik nog even goed nagedacht en overwogen om aangifte te doen. Zowel op het bureau als de OvD hebben me geadviseerd om in gesprek te gaan met de bewoners en de man en uit te leggen wat het nut van onze site is. Ik heb geen aangifte gedaan maar ben ook niet in gesprek geweest met de man (Dom of egoïstisch geweest ik weet het niet).

Zijn er nog meer fotografen die zoiets hebben meegemaakt of iets anders waarbij bedreigd werd? Wat heb je in die situatie gedaan en hoe heb je het opgelost?

Een wel bekend incident, ik heb 2a3(?) jaar terug ook zoiets mee gemaakt.. Hoe het precies ging weet ik niet meer, dan zou ik PV even terug moeten zoeken..
Maar heb wel aangifte gedaan omdat de man in kwestie mij een schop gaf.. De 'zaak' liep vast omdat ik geen getuige had.. En toen heb ik het er bij laten zitten en aan een gesprek, had ik toen die tijd helemaaal geen behoefte (meer)..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Kun jij vertellen wat voor bedreigingen er geuit zijn? Je kunt je namelijk bedreigd voelen zonder dat er spraken is van een strafrechtelijke bedreiging.