Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597043 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Het feit dat meerdere mensen gelijk ogende foto's hebben heeft niets met het auteursrecht te makenm hooguit met exclusiviteit. Anders zou niemand meer hoeven betalen voor foto's. Wel ben ik met je eens dat er te vaak bij elkaar geklit wordt. Zelf loop ik liever een paar keer een rondje om een incident.

Nou lees de diverse jurisprudentie maar eens naar over auteursrecht. Recht is soms krom, auteurswet stamt uit 1912. Toen was er een hele andere situatie. Dus rechter oordelen uit de al eerder benoemde geest van de wet. Het gaat de ver om alle uitspraken hier weer te geven omdat niet elke uitspraak in de zelfde lijn ligt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Nou lees de diverse jurisprudentie maar eens naar over auteursrecht. Recht is soms krom, auteurswet stamt uit 1912. Toen was er een hele andere situatie. Dus rechter oordelen uit de al eerder benoemde geest van de wet. Het gaat de ver om alle uitspraken hier weer te geven omdat niet elke uitspraak in de zelfde lijn ligt.
Sorry Mike, je zal dan toch met een voorbeeld moeten komen. Ik heb al veel gelezen over hete auteursrecht, maar zo hard als jij het stelt nog nooit. Dat zou overigens lekker worden als de politie iedereen in een persvak duwt. Dan zouden we meteen geen geld meer kunnen vangen? ;-)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Citaat
Om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen, moet een werk origineel zijn en het persoonlijk stempel/karakter van de maker dragen. Bij tekeningen, schilderijen en dergelijke is dit eigenlijk altijd het geval, omdat deze immers tot stand komen doordat de maker met potlood of kwast het werk op papier zet.

Bij foto's ligt dit iets moeilijker. De vereiste originaliteit kan hier liggen in bijvoorbeeld de invalshoek, de compositie van het gefotografeerde, de belichting enzovoorts. In de praktijk blijkt dat de rechter al snel aanneemt dat er sprake is van een originele foto. Puur mechanisch tot stand gekomen foto's, zoals uit pasfotohokjes en beveiligingscamera's, zijn niet beschermd.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Iedereen die niet direct een taak heeft bij de hulpverlening maar die wel elk moment kan krijgen moet zich op minimaal 5 meter afstand bevinden van het SO. Iedereen die niets met de hulpverlening te maken heeft (pers en omstanders dus) bevindt zich minimaal 10 meter van het SO. Dit is in ieder geval genoemd voor een hulpverlening bij verkeersongeval.  Deze 10 meter grens wordt dan ook aangeraden fysiek aan te geven, dus door lint oid.

Zou op zich een goede zijn voor elke hulpverlening.  O0

Ik vindt overigens wel dat een professioneel hulpverlener zich over zijn eigen waarden heen moet kunnen zetten en zich heeft te houden aan de professionele waarden, waarbij de privacy van het slachtoffer voorop staat maar pers zeker de ruimte moet krijgen, mits zij zich juist opstellen en de hulpverlening niet in de weg staan.

Je moet ervan uit kunnen gaan dat de slachtoffers op de foto's onherkenbaar worden gemaakt, maar eigenlijk vindt ik dat ook noodzakelijk voor omstanders, die mogelijk betrokkenen zijn. Maar ja, waar ligt de grens???
Maar daarvoor wil ik eigenlijk maar verwijzen naar het topic "fotografen, kan dit???" Daar wordt uitgebreid gediscuseerd wat wel en niet kan in de hulpverleningsfotografie.

De wildgroei van allerlei 112-sites. Tsja, dat hou je niet tegen. en om eerlijk te zijn; je kunt de echte fotografen wel onderscheiden van de hobbyisten! en zo ook de verslaggevers. Moet eerlijk zeggen; je lacht je soms rot als je de verslagen leest... En dan de reacties die lezers er soms op kunnen geven.... Zou eigenlijk niet moeten kunnen.

Maar terug on topic:
Ik denk dat de grens ligt bij bedreigen en fysieke aggressie. Alles wat daarbuiten valt moet kunnen, gezien de zwakkere positie van omstanders, die -ook al hebben ze er in de ogen van de fotograaf niets mee te maken- geemotioneerd zijn door wat ze hebben gezien.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Maar terug on topic:
Ik denk dat de grens ligt bij bedreigen en fysieke aggressie. Alles wat daarbuiten valt moet kunnen, gezien de zwakkere positie van omstanders, die -ook al hebben ze er in de ogen van de fotograaf niets mee te maken- geemotioneerd zijn door wat ze hebben gezien.
Mee eens.

Iemand die tegen me zegt 'rot op met je camera' omdat zijn familielid in de kreukels ligt, zal van mij begrip krijgen - gezien de emotionele situatie. Iemand die dreigt om me 'thuis op te komen zoeken en overhoop te steken' niet.

Ik vindt overigens wel dat een professioneel hulpverlener zich over zijn eigen waarden heen moet kunnen zetten en zich heeft te houden aan de professionele waarden, waarbij de privacy van het slachtoffer voorop staat maar pers zeker de ruimte moet krijgen, mits zij zich juist opstellen en de hulpverlening niet in de weg staan.

Chapeau. Als je daar als hulpverlener staat in een publieke functie, ben je gekomen om het slachtoffer te helpen en te beschermen, dat snap ik. Maar dat mag niet ontaarden in het 'ineens' overboord zetten van allerlei afspraken die we in dit land met elkaar hebben onder het mom van 'fatsoen' en daarbij mensen vertellen dat ze 'op moeten zouten' (over fatsoen gesproken). Juist in een publieke functie moet de wet ook belangrijk voor je zijn. Zoniet, dan zou ik me afvragen of je je uniform wel waard bent.

Het is best mogelijk dat fotografen hun werk doen, zonder dat de slachtoffers of hulpverleners daar last van hebben. Zodra die last er wel is, mag je er wat mij betreft gerust wat van zeggen. Maar tot die tijd...

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen, moet een werk origineel zijn en het persoonlijk stempel/karakter van de maker dragen. Bij tekeningen, schilderijen en dergelijke is dit eigenlijk altijd het geval, omdat deze immers tot stand komen doordat de maker met potlood of kwast het werk op papier zet.

Bij foto's ligt dit iets moeilijker. De vereiste originaliteit kan hier liggen in bijvoorbeeld de invalshoek, de compositie van het gefotografeerde, de belichting enzovoorts. In de praktijk blijkt dat de rechter al snel aanneemt dat er sprake is van een originele foto. Puur mechanisch tot stand gekomen foto's, zoals uit pasfotohokjes en beveiligingscamera's, zijn niet beschermd.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/
Oh die! Ja, die ken ik, maar dat is niet zo maar van toepassing op fotografen die naast elkaar staan. Andere camera's, andere lenzen, andere instellingen, ander moment, lange fotografen, korte fotografen en ga zo maar door.
Nee Mike, leuk gevonden, maar dat zie je m.i. toch echt verkeerd. Dit is geen basis om twee persfoto's als niet auteursrechtelijk beschermd te beschouwen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Oh die! Ja, die ken ik, maar dat is niet zo maar van toepassing op fotografen die naast elkaar staan. Andere camera's, andere lenzen, andere instellingen, ander moment, lange fotografen, korte fotografen en ga zo maar door.
Nee Mike, leuk gevonden, maar dat zie je m.i. toch echt verkeerd. Dit is geen basis om twee persfoto's als niet auteursrechtelijk beschermd te beschouwen.

Wacht even ik wil helemaal niet moeilijk doen over auteursrecht. Ik gun ieder zijn brood en zijn geld en recht. Echter moet je de wet eens goed lezen. De auteurswet is in 1917 gemaakt zoals gezegd. Dus het heel internet en digitale fotografie is daar niet goed in te passen.

Ik ga van de week als ik tijd heb even wat uitspraken boven water halen vann de rechtbank.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Iedereen die niet direct een taak heeft bij de hulpverlening maar die wel elk moment kan krijgen moet zich op minimaal 5 meter afstand bevinden van het SO. Iedereen die niets met de hulpverlening te maken heeft (pers en omstanders dus) bevindt zich minimaal 10 meter van het SO. Dit is in ieder geval genoemd voor een hulpverlening bij verkeersongeval.  Deze 10 meter grens wordt dan ook aangeraden fysiek aan te geven, dus door lint oid.
Klopt als een bus!

Ik vindt overigens wel dat een professioneel hulpverlener zich over zijn eigen waarden heen moet kunnen zetten en zich heeft te houden aan de professionele waarden, waarbij de privacy van het slachtoffer voorop staat maar pers zeker de ruimte moet krijgen, mits zij zich juist opstellen en de hulpverlening niet in de weg staan.
Goed verwoord.

Je moet ervan uit kunnen gaan dat de slachtoffers op de foto's onherkenbaar worden gemaakt,
Dat klopt. Het is grondwettelijk zelfs niet toegestaan om vooraf restricties op te leggen m.b.t. het maken van beelden. Slechts achteraf (dus te laat) kan je klagen. Dus gewoon lekker polderen en dan kunnen we samen door een deur.

maar eigenlijk vindt ik dat ook noodzakelijk voor omstanders, die mogelijk betrokkenen zijn. Maar ja, waar ligt de grens???
Ruim genomen heb je het over iedereen die onvrijwillig  aanwezig is. Dus ook de te hulp geschoten burger. Krapper genomen heb je het over direct betrokkenen.
Iedereen die zo nodig met z'n snufferd en bovenop wil staan valt hier buiten.

Ik denk dat de grens ligt bij bedreigen en fysieke aggressie. Alles wat daarbuiten valt moet kunnen, gezien de zwakkere positie van omstanders, die -ook al hebben ze er in de ogen van de fotograaf niets mee te maken- geemotioneerd zijn door wat ze hebben gezien.
Klinkt goed.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik ga van de week als ik tijd heb even wat uitspraken boven water halen vann de rechtbank.
Als je daar de tijd voor hebt. Ik niet namelijk.
Ik wacht het gespannen af ;-)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Nederland zit blijkbaar te springen om een nieuwe wet / dan wel een uitbreiding of toevoeging daaraan. Wie weet krijgen we in de toekomst een veel duidelijker wet welke zegt wie persfotograaf is en wie niet? Naast de reeds bekende perskaarten?

Ik denk dat hier een behoefte aan is. Vanuit alle partijen.