Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597045 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Na alle reacties te hebben gelezen, zou ik het volgende eens willen voorleggen:

Als in dezelfde situatie waar de topicstarter verkeerde, een politieagent zou worden benaderd op precies dezelfde manier, (dus met dezelfde emoties) zou dat dan ook worden weggezet onder de noemer van de emotie van het moment/situatie??

Ik meende begrepen te hebben dat we het "In Nederland" zat zijn dat mensen in een publieke functie worden bedreigd en mishandeld.
Laat een fotograaf dan niet onder de publieke functies vallen (alhoewel ik daar nog niet zo zeker van ben) maar ik ben van mening dat ook een fotograaf dit niet over zijn kant hoeft laten te gaan. Niet zo zeer om de betreffende persoon van een straf te voorzien, maar zo iemand mag op zijn gedrag worden aangesproken. Gewoon duidelijk maken dat dit ook niet getollereerd wordt lijkt mij.
Net zo goed als de fotograaf aangesproken mag worden wanneer hij regels overtreedt (bv stel dat de betrokken fotograaf niet op de openbare weg staat maar op privégrond. dan zal hij toestemming horen te vragen van de eigenaar van die grond.)

Uiteraard is er in overleg een hele hoop mogelijk, alleen bedreigingen horen naar mijn idee niet bij overleggen....

Een politieagent heeft tijdens zijn opleiding geleerd hoe om te gaan met verbaal geweld en hoe daarop te reageren, ook met emotionele reacties van direct betrokkenen van een incident. Een jeugdig fotograaf zeer zeker niet. Zo'n jeugdig fotograaf kan dan wel een rechtszaak aanspannen tegen iemand die hem een klap verkoopt, maar als de andere kant van het verhaal naar voren komt denk ik dat de uitspraak niet bij voorbaat al in zijn voordeel zal uitpakken.

Een fotograaf die (verbaal) te nadrukkelijk aanwezig is moet beseffen dat hij heel wat anders over zich heen roept dan begrip voor zijn plaatje dat hij schieten wil, dat is wat ik René in een PM heb uitgelegd. (Voor de lezers hier, ik ken René van zijn werkzaamheden voor zijn website. We wonen niet zo ver van elkaar af en heb hem ook aan het werk gezien tijdens het fotograferen).


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
De betrokken fotograaf ken ik natuurlijk niet, nog de situatie waarin het een en ander is voorgevallen.

Wat ik probeer te zeggen is dat het niet normaal gevonden moet worden dat er gescholden en bedreigd gaat worden. Tegen wie dan ook.

Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg, en veel van mijn collega's vinden het "normaal" dat we zo nu en dan een mep krijgen van "zwakzinnigen" (en dat bedoel ik niet negatief).
Toch wordt ons iedere keer bij de trainingen voor agressie en fysieke beheersing verteld dat we het niet normaal horen te vinden. Niemand laat zich slaan.
Ook dan wordt er aangifte gedaan, juist omdat het "er niet bij hoort".

Wat ik wil zeggen is dat agressie op geen enkele wijze normaal gevonden hoort te worden.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
De betrokken fotograaf ken ik natuurlijk niet, nog de situatie waarin het een en ander is voorgevallen.
Wat ik probeer te zeggen is dat het niet normaal gevonden moet worden dat er gescholden en bedreigd gaat worden. Tegen wie dan ook.

Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg, en veel van mijn collega's vinden het "normaal" dat we zo nu en dan een mep krijgen van "zwakzinnigen" (en dat bedoel ik niet negatief).
Toch wordt ons iedere keer bij de trainingen voor agressie en fysieke beheersing verteld dat we het niet normaal horen te vinden. Niemand laat zich slaan.
Ook dan wordt er aangifte gedaan, juist omdat het "er niet bij hoort".

Wat ik wil zeggen is dat agressie op geen enkele wijze normaal gevonden hoort te worden.

Zet bij jullie in de zwakzinnigenzorg enthousiaste nieuwe leerling, die net van de middelbare school af komt en verder nog geen enkele intructie in de zwakzinnigezorg heeft gehad, midden in de volle activiteit van jouw afdeling met zwakzinnigen neer en laat deze aan zijn of haar lot over en laat maar lekker aanmodderen. Jij weet net zo goed als ik dat die persoon gegarandeerd binnen de korste keren een flinke stomp ontvangen van een patiënt/bewoner/cliënt. Niet dat de nieuwe persoon iets uitlokt maar omdat deze niet weet hoe om te gaan met dergelijke patiënten. Die bewoner wordt enorm onrustig omdat een wildvreemde hem met alle goede bedoelingen probeert te verzorgen, te wassen, aante kleden of wat dan ook.  Wat zeg je dan? Zeg je zoiets van ach gut, maar die bewoner mag jou niet slaan want aggressief gedrag hoort zich niet, of zeg je tegen je leidinggevende van hoe kun je nou een leek zomaar loslaten op de afdeling? Wie is in dat geval verantwoordelijk voor de klap die een patiënt aan die persoon heeft verkocht? Die leek die zich wil uitleven bij jou op de afdeling of de onrustig gemaakte bewoner die geconfronteerd word met een zeer ongewone situatie? Of schuif je het af op de leidinggevende?

Ik maak daarmee een vergelijking met een jeugdig fotograaf die vooraanstaat en dan eens een opmerking naar zijn hoofd geslingerd heeft gekregen. Zonder ook maar een enkele levenservaring, laat staan opleiding, staat hij wel in een situatie waarin mensen anders reageren kunnen dan in normale situaties. Kijk eens goed naar de eerste zin van de topic-starter: hij heeft het na een jaar(!) nog steeds moeilijk mee vanwege het feit dat iemand hem de oren wast en duidelijk maakt dat hij niet van enige publiciteit is gediend. Enkel verbaal geweld, er is helemaal geen fysiek geweld geweest. Maar wie is er dan straks wel verantwoordelijk als hij daadwerkelijk een flinke dreun voor zijn kop krijgt? Is het die jeugdige onervaren knul met zijn camera, is het een slachtoffer die uit emoties reageert? Of schuif je het af op een bevelvoerder die een knul met zijn camera lekker in het werkgebied laat rondsnuffelen?

Ik ben van mening dat zijn verhaal in zijn geheel niets te maken heeft met aggressie, laat staan aggressie binnen de hulpverlening, en vind het jammer dat de hele discussie die kant uit waait. Zijn verhaal is er een over een onbedwingbare nieuwsgierigheid en sensatiezucht zonder enige vorm van ervaring waarbij hij plotsklaps afgeremd werd door een emotionele reactie van een slachtoffer/direct betrokkene. Kom op zeg, een jaar later nog problemen vanwege wat emotioneel verbaal geweld... Dat hij gaat doen waar hij wel voor opgeleid is!


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Zet bij jullie in de zwakzinnigenzorg enthousiaste nieuwe leerling, die net van de middelbare school af komt en verder nog geen enkele intructie in de zwakzinnigezorg heeft gehad, midden in de volle activiteit van jouw afdeling met zwakzinnigen neer en laat deze aan zijn of haar lot over en laat maar lekker aanmodderen. Jij weet net zo goed als ik dat die persoon gegarandeerd binnen de korste keren een flinke stomp ontvangen van een patiënt/bewoner/cliënt....

Helaas gebeurd dat wel (ze zijn lekker goedkoop) en zijn dan meteen genezen van een loopbaan in de gehandicaptenzorg, maar dat is een andere discussie ;)

Ben het wel met je eens overigens, vandaar dat ik ook meldde dat is de situatie tp niet kende. Ook de betrokken fotograaf niet. Wel weet ik dat die jonge gasten wel eens te ver gaan in het vergaren van hun plaatjes. Als dat de reden is, kan ik het me voorstellen dat iemand in de emotie uit de band springt. Niet dat het goed te praten is, maar wel begrijpelijk.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dan ben ik toch benieuwd hoe men dat wil doen en wat men dan sowiezo wil doen. Mits buiten de linten kan men toch het fotograferen in de openbare ruimte niet verbieden? Dan zou men net zo goed kunnen verbieden om überhaupt te staan kijken bij een ongeval.

Je zou iets kunnen doen op het gebied van portretrecht of zo?

Ik weet het niet. Wel weet ik dat ik, als NuKuBu, een behoefte zie ontstaan, bij alle partijen. Hoe dat in de toekomst eventueel vorm gaat krijgen, of zou moeten krijgen....ich weiss nicht.


TS 7233

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Ik zelf heb nog nooit een bedreiging tegen een fotograaf meegemaakt.
Ik probeer me ook zo veel mogelijk aan de regels te houden. Als ik eerder dan hulpverleners ben, wat mij vaak voorkomt, zal ik niet gelijk beginnen met foto's maken maar eerst kijken of ik kan helpen. Ik sta ook altijd vrij ver van het incident. Pas als ik weet dat het echt kan ga ik dichterbij. Ook zal ik nooit een foto maken van een slachtoffer. Ook niet later onherkenbaar maken. meestal blijf ik ook gewoon achter het lint. Of ik ga binnen het incident terrein en kom niet verder dat de TS, en is het meestal om aan info te komen bij 1 van de bevriende leden van het korps.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Volgens mij dwalen we inmiddels van het oorspronkelijke topic onderwerp af. Namelijk: het bedreigen van fotografen tijdens een incident door betrokkenen, familie en omstanders, en of je daar als fotograaf rekening mee moet houden of juist tegen op moet (laten) treden.

Dit heeft daar inmiddels niets meer mee te maken.

Tsja, gezien het feit dat de normen en waarden van foto-makend Nederland de laatste tijd ver onder het pijl zijn gedaald (ik zeg niet per sé beroeps foto-makend Nederland) denk ik dat men ook een stukje agressie kan verwachten. De foto's (en filmpjes) die we de laatste tijd voor bij zien komen door allerlei gasten die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn, zijn daar mede de oorzaak van.

Mensen die foto's gaan staan maken van een ernstig incident en vervolgens daarop ''aangesproken'' worden door omstanders vind ík in ieder geval niet vreemd.

In de tijd dat ik regelmatig met een fotocamera allerlei incidenten af ging nam ik regelmatig de beslissing om geen foto's te maken, puur omdat de nieuwswaarde nihiel was of omdat je aan kon voelen dat het niet handig was om foto's te maken
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174

Ik heb niets tegen 112-websites, absoluut niet, maar wel heb ik vaak mijn vraagtekens gehad bij de leeftijd van de personen achter die websites: heel vaak (zeer) jonge gasten die niet opgewassen zijn tegen de emotionele dingen die men op hun weg kan tegenkomen. Als ik dan zie dat je een jaar na het voorval (je spreekt over mei, dat is dus zowat een jaar geleden) nog steeds moeilijk mee hebt met het feit dat iemand je de oren heeft gewassen, want meer is het zoals ik hier lees niet geweest, dan vraag ik mij af of je je niet beter bij je koksmuts en je fornuis kan houden. Deze opmerking zul je me waarschijnlijk wel niet in dank afnemen, daarom de volgende tip: als je foto's maakt moet je niet altijd vooraan staan, houd je met je camera gewoon op de achtergrond en daarmee ver van slachtoffers en andere betrokkenen.  ;)

Jij zegt het, en ik deel je mening.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Tsja, gezien het feit dat de normen en waarden van foto-makend Nederland de laatste tijd ver onder het pijl zijn gedaald (ik zeg niet per sé beroeps foto-makend Nederland) denk ik dat men ook een stukje agressie kan verwachten. De foto's (en filmpjes) die we de laatste tijd voor bij zien komen door allerlei gasten die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn, zijn daar mede de oorzaak van.

Mensen die foto's gaan staan maken van een ernstig incident en vervolgens daarop ''aangesproken'' worden door omstanders vind ík in ieder geval niet vreemd.

Anders gezegd: als een fotograaf bedreigd of in elkaar geslagen wordt, keur je dat dus goed en vind je dat 'zijn eigen schuld' ? Want dat maak ik uit jouw woorden op.

Ik denk dan dat jouw eigen normen en waarden dat ook wel onder een bepaald peil gezakt zijn, eerlijk gezegd. Wellicht zelfs nog wel veel verder dan die van de genoemde fotografen.

Peen
Redacteur van


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Laat ik voorop stellen dat ik iedere vorm van geweld (verbaal en fysiek) afkeur, een volwassen gesprek biedt oplossingen, schelden en dreigen escaleert alleen maar.
Ik denk echter wel dat je, hoe triest dat ook eigenlijk is, een bepaalde mate van primaire verbale reacties in moet calculeren als je je (semi) opvallend in gebieden bevindt waar mensen een bepaald 'trauma' oplopen, of dit nu een brandend huis is of de confrontatie met een verkeersslachtoffer. Blijf kalm en hoffelijk en schuif ondertussen langzaam richting een autoriteit zoals politie of brandweer. Wanneer dit niet mogelijk is, haal jezelf dan helemaal weg uit de situatie om erger te voorkomen.

De gemiddelde mens ervaart een steeds groter gebrek aan veiligheid, mede dankzij de nieuwe media. Men heeft het idee steeds meer bekeken te worden. Kijk maar eens naar de reacties van mensen in een programma als wegmisbruikers. In de duidelijke aanwezigheid van politie wordt men toch steeds vaker agressief als men een camera waarneemt. Men voelt zich (al dan niet terecht) aangetast in zijn/haar privacy door het alziend oog van de camera en reageert dientengevolge.

Ik persoonlijk zie het maar een beetje hetzelfde als met verkeersdeelname, je kunt beter ook voor de ander meedenken en zaken voorkomen dan je 'recht' nemen en je tanden van de straat moeten rapen.....
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl