Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597047 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
ik lees hier veel echter heb ik een vraag, heb ik als slachtoffer geen recht op mijn leven? Of moet een ieder zijn leven maar vallen onder persvrijheid? Straks moeten er foto's worden gemaakt in de slaapkamer van Willen Allexander........( ff in de topic blijven, als hij is gevallen of dat er iets anders is gebeurd)
Hebben we hier nu een discussie of wordt het weer ongenuanceerd trappen?

Persvrijheid is leuk en goed, maar wanneer is het genoeg?
Als je de nodige topics volgt kant je weten dat er wel degelijk grenzen zijn. En die worden meestal ook wel aangehouden. Degenen die het verpesten zijn (over het algemeen) de toevallig langskomende amateurs en jongens die nog niet droog achter hun oren zijn. Toevallig ook dezelfde mensen die hier niet mee discusseren ;-)

Pas sta ik bij een brand in de woning, de hele woning brand uit en ik sta bij het slachtoffer die 30 jaar in die woning gewoond heeft. Vijf meter verderop staat een fotograaf foto's te schieten terwijl hij luid commentaar levert over de 'mooie' foto's en hoe mooi de brand er uit ziet....
Dat soort lullo's bedoel ik dus.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Tja, wij zitten hier allemaal vanaf onze comfortabele stoel te discussieren,

En het blijft toch telkens weer een ''hot item'', deze discussie. Er reageren HV-ers, fotografen en mensen die beiden zijn of zijn geweest. Dit hou ik altijd in m'n achterhoofd als ik de respons in een topic als deze lees.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Hebben we hier nu een discussie of wordt het weer ongenuanceerd trappen?
Als je de nodige topics volgt kant je weten dat er wel degelijk grenzen zijn. En die worden meestal ook wel aangehouden. Degenen die het verpesten zijn (over het algemeen) de toevallig langskomende amateurs en jongens die nog niet droog achter hun oren zijn. Toevallig ook dezelfde mensen die hier niet mee discusseren ;-)
Dat soort lullo's bedoel ik dus.

Ten eerste als jij leest dat ik trap moet je een bril kopen, ik wil alleen zeggen dat die grenzen te vaak worden overschreden door de niet profs en daar plukken de profs de zure vruchten van.

Ik denk altijd aan een spreuk die ook in de bijbel staat "doet een ander niet dat u niet wilt dat u zelf geschied" en nee ik zou dus geen mensen fotograveren alleen omdat het een nieuwsfeit is.

Back on topic geweld is natuurlijk nooit goed in welke hoedanigheid ook.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Om nog even een toevoeging te geven, mijn personeel weet dat het op staande voet ontslagen word als ze foto's genomen bij een incident doorspelen. Staat zo ook letterlijk in hun contract, ze zijn daar voor hulp en bijstand.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ten eerste als jij leest dat ik trap moet je een bril kopen,
Waarom dan zo overdreven reactie?

ik wil alleen zeggen dat die grenzen te vaak worden overschreden door de niet profs en daar plukken de profs de zure vruchten van.
Dat ben ik met je eens.

Ik denk altijd aan een spreuk die ook in de bijbel staat "doet een ander niet dat u niet wilt dat u zelf geschied" en nee ik zou dus geen mensen fotograveren alleen omdat het een nieuwsfeit is.
Dat is jouw keuze en vanuit jouw positie ook wel te begrijpen. Ik zit in een ander positie. Als ik zelf een aanrijding heb zal ik mezelf moeten fotograferen.

Om nog even een toevoeging te geven, mijn personeel weet dat het op staande voet ontslagen word als ze foto's genomen bij een incident doorspelen. Staat zo ook letterlijk in hun contract, ze zijn daar voor hulp en bijstand.
Dat moet je eens aan onze twitterende wijkagenten uitleggen. Die zijn er trots op dat hun twitterfoto's van ongevallen (wijkertunnel) in online media verschijnen. Als ik met mijn auto vol camera's de tunnel in rij heb ik een zooi heibel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Dat moet je eens aan onze twitterende wijkagenten uitleggen. Die zijn er trots op dat hun twitterfoto's van ongevallen (wijkertunnel) in online media verschijnen. Als ik met mijn auto vol camera's de tunnel in rij heb ik een zooi heibel.
Ik heb het in mijn contracten staan en weet niet wat er in hun contracten staat, weet wel dat ik het onproffessioneel vind. Overigens vind ik het niet erg getuigen van onpartijdigheid als een agent over een sitiuatie twittert. Natuurlijk heeft ook een agent een "persoonlijke"mening maar proffessioneel gezien hoort ie dat niet te ventileren via een medium.

Jij vind mijn reactie overdreven, ik ben in 1992 uit mijn auto geknipt en nog voor de arts mij kon vertellen hoe ik eraan toe was kon ik in de krant de foto's al zien hoe het eruit heeft gezien...... Ik baalde en baal nog steeds dat hier geen wetgeving tegen is, zo ook van "bekende" mensen die een avondje uit willen. Ik snap persvrijheid, maar ook ik vind dat het soms te ver gaat.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Overigens vind ik het niet erg getuigen van onpartijdigheid als een agent over een sitiuatie twittert. Natuurlijk heeft ook een agent een "persoonlijke"mening maar proffessioneel gezien hoort ie dat niet te ventileren via een medium.

Een twitter bericht wil niet zeggen dat je een persoonlijke mening geeft. Twitter is steeds meer een informatie medium. Waarbij de politie zich(moet) houden aan de feiten. En geen meningen ventileert. Kijk maar naar de verschillende twitter accounts van de politie om een beeld te krijgen wat er zo al word getwittert..


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Jij vind mijn reactie overdreven, ik ben in 1992 uit mijn auto geknipt en nog voor de arts mij kon vertellen hoe ik eraan toe was kon ik in de krant de foto's al zien hoe het eruit heeft gezien...... Ik baalde en baal nog steeds dat hier geen wetgeving tegen is, zo ook van "bekende" mensen die een avondje uit willen. Ik snap persvrijheid, maar ook ik vind dat het soms te ver gaat.
Tja, hier noem je een zeer persoonlijk argument waar ik moeilijk tegenop kan. Maar om op basis van deze ervaring de persvrijheid in te perken gaat me toch te ver. Zolang het gaat om het vermelden van feiten zonder schending van de privacy moet dit gewoon mogelijk zijn. En in de huidige tijd van internet en twitter is het ook niet tegen te houden. Dan kan je beter een goede persfotograaf hebben als allerlei mafketels.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Een twitter bericht wil niet zeggen dat je een persoonlijke mening geeft. Twitter is steeds meer een informatie medium. Waarbij de politie zich(moet) houden aan de feiten. En geen meningen ventileert. Kijk maar naar de verschillende twitter accounts van de politie om een beeld te krijgen wat er zo al word getwittert..

Maar uit de praktijk blijkt dat er toch al genoeg twitterende agenten de fout in zijn gegaan.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Anders gezegd: als een fotograaf bedreigd of in elkaar geslagen wordt, keur je dat dus goed en vind je dat 'zijn eigen schuld' ? Want dat maak ik uit jouw woorden op.

Nee ik zeg dat het een gevolg is van een door de fotograaf genomen actie ....

Als bij een woningbrand of steekpartij de gemoederen onder het publiek / de betrokkenen hoog oplopen moet je niet met je camera gaan lopen foto's maken. Als het dan uit de hand loopt, dan ben je daar, in mijn opinie, zelf mede schuldig aan.
Je moet als fotograaf af tasten of het wel of niet gepast is en of je foto's kan maken. Het ''ik mag foto's maken want ik ben van de pers en je staat op de openbare weg'' is de huidige mentaliteit én daar moet je mee uitkijken
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !