Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 597036 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Ik neem aan dat iedere (serieuze) HV fotograaf weet dat asbest, rook ed. nou niet de meest gezondheidsbevorderende substanties zijn. Als ik naar mezelf kijk, kies ik voor eigen veiligheid. Dan maar geen plaatjes.

Misschien dat ik een uitzondering ben, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Overigens sluit ik me wel bij Stefan aan, mbt de politie die zonder ademlucht blijft staan. Hebben die ingebouwde filters in hun longen? Volgens mij niet, en die kennen de risico's ook. Als die blijven staan zal het allemaal nog wel wat meevallen is ook mijn ervaring.

Ook hier kom je met gezond verstand heel ver denk ik ;)


Ruben Klein Woolthuis

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Ik ben 13 jaar, maar fotografeer nooit slachtoffers. Dit vind ik respectloos voor familie, vrienden en de desbetreffende persoon. Ik ben vorige week wel bedreigd met de woorden als je dit op youtube plaatst heb je binnen de kortste keren een mes in je rug. Er was toen iemand op de stenen gevallen en had een hoofdwond (heb ik later vernomen) ik filme toen de aanrijdende voertuigen en weer niet het SO zelf. Gelukkig was er iemand van de brandweer bij (ik kwam net terug van de JBRW) want je weet nooit waartoe zo'n iemand in staat is.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Bij dat soort doodsbedreigingen gewoon linea recta richting een agent al is het alleen maar om het voorval te melden.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


pavdhu

  • Gast
Ik ben 13 jaar, maar fotografeer nooit slachtoffers. Dit vind ik respectloos voor familie, vrienden en de desbetreffende persoon. Ik ben vorige week wel bedreigd met de woorden als je dit op youtube plaatst heb je binnen de kortste keren een mes in je rug. Er was toen iemand op de stenen gevallen en had een hoofdwond (heb ik later vernomen) ik filme toen de aanrijdende voertuigen en weer niet het SO zelf. Gelukkig was er iemand van de brandweer bij (ik kwam net terug van de JBRW) want je weet nooit waartoe zo'n iemand in staat is.

Ik neem aan dat je wel even aangifte hebt gedaan?


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Ik ben vrijwel nooit echt bedreigd, of heb me in ieder geval niet vaak bedreigd gevoeld. Echter kwam daar 8 Januari van dit jaar verandering in... Het was voor harderwijkse begrippen een aardig druk dagje, eerst een middelbrand woning, daarna een boom over de weg, waarna ik op uitnodiging richting kazerne ben gegaan om wat bij te kletsen.

Wat later kreeg Harderwijk een melding van een vervuild wegdek, niks bijzonders maar omdat de HV toen nog vrij nieuw was besloot ik ter plaatse even wat plaatjes te schieten, nadat ik wat foto's had gemaakt kwam een turkse jongeman naar me toe gerend.. (dat bleek de eigenaar van de auto te zijn die had gelekt) Die jongeman besloot me wel even kapot te maken als ik foto's van zijn auto maakte of ook maar iets van dit incidentje zou publiceren.

Normaal ben ik een vrij kalm persoon en niet zo snel onder de indruk van dit soort praat, dus zei gewoon dat hij zich geen zorgen hoefde te maken, maar dat ik het op prijs zou stellen als hij rustig tegen me praatte. De jongeman werd toen helemaal wild en begon ook te duwen.. ondertussen deed ik mijn cameratas goed dicht om te zorgen dat hij daar vanaf bleef.

Op dat moment kwamen enkele brandweermannen mij te hulp, waaronder een in turkije geboren brandweerman die hem in die taal even toesprak.. Ik voelde me er niet lekker bij maar er was geen politie aanwezig. Ik heb daarna nog even met wat brandweermensen staan praten voordat ik naar huis ging. Als ik in die straat kom kijk ik in het vervolg wel uit  ;)
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Na het lezen van het stuk over het vervuilde wegdek vraag ik mij dan weer af wat zo iemand te verbergen heeft als je niet eens wat brandstof op de weg mag fotograferen van zo'n stuk aangeschoten wild...
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


pavdhu

  • Gast
Laatst heb ik ook een doodsbedreiging naar mijn hoofd gekregen. Het ging hier om een reanimatie. Ik liep samen met een collega fotograaf/vriend wat foto's te maken over hoe moeilijk de patiënt naar beneden te krijgen was. (kon niet via balkon wegens een koelkast die daar stond, kon ook niet via raam want die kon niet open. Dus toen waren ze met ze achten de patiënt over de trap aan het tillen.)
Iemand op een balkon naast de des betreffende woning begint tegen ons te schreeuwen dat het respectloos is om foto's te maken. Vervolgens zien de kinderen van het slachtoffer ons ook foto's maken (denk door die man die begon te schreeuwen.) Komt de zoon (bleek later) naar ons toe en begint te zeggen: 'Als ik ook maar een foto op internet zie trap ik jullie dood de grond in. Samen met jullie camera.'

Een politieagente die ondertussen er naar het geschreeuw was toegelopen en de bedreiging heeft gehoord, stuurde ons alleen een paar meter verder. Met diegene die ons bedreigde deed ze niks, hier was ik later heel boos over. Later nog met die agente het erover gehad maar die wilde er niks van weten. Ik heb overigens besloten om geen aangifte te doen van de bedreiging en het gewoon te laten rusten.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Sorry hoor, maar je gaat toch ook geen foto's maken bij een reanimatie... >:( :'(

Bedreigen is niet goed, maar dit is echt respectloos hoor...

* moppert iets over mores van 112 fotograven en plaatsvervangende schaamte *

Iemand wiens geliefde gereanimeerd moet worden zit in doodsangst voor die persoon, daar moet je toch respect voor hebben...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Dus toen waren ze met ze achten de patiënt over de trap aan het tillen.)

Wat voor trap was dat? Met z'n vieren is het vaak al erg moeilijk, namelijk..

Sorry hoor, maar je gaat toch ook geen foto's maken bij een reanimatie... >:( :'(

Zeker niet in / bij een woonhuis. Dat er bij reanimaties bij een grote casus zoals ongevallen foto's worden geschoten, okee. (overzichtsfoto's, foto's van voertuigen etc) Maar bij iemand thuis? Ik denk dat ook ik wel wat zou roepen, eerlijk gezegd..


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Komt de zoon (bleek later) naar ons toe en begint te zeggen: 'Als ik ook maar een foto op internet zie trap ik jullie dood de grond in. Samen met jullie camera.'

Een politieagente die ondertussen er naar het geschreeuw was toegelopen en de bedreiging heeft gehoord, stuurde ons alleen een paar meter verder. Met diegene die ons bedreigde deed ze niks, hier was ik later heel boos over. Later nog met die agente het erover gehad maar die wilde er niks van weten. Ik heb overigens besloten om geen aangifte te doen van de bedreiging en het gewoon te laten rusten.

Tjezus hee denk eens na. Als het jouw moeder was zou je toch ook door het lint gaan. Wat had je nou van die agente verwacht? Dat ze de zoon in de boeien zou slaan terwijl zijn moeder gereanimeerd wordt? Sorry hoor maar dit zegt meer over jou dan over de zoon.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.