Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 596912 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Ik heb zoiets dat als er iemand wordt gereanimeerd je wel betere dingen te doen moet hebben als familie dan op mensen letten die foto's maken. Daarbij maakte ik geen foto's van de reanimatie zelf, maar de moeite om de patiënt naar beneden te krijgen. Dat staat ook in het stukje. Eerst geheel lezen dan reageren zou ik zeggen.

En hoe moet iemand zien waar jij foto's van maakt? Jij kijkt door de lens/schermpje. De ander ziet niet waar jij op focust en inzoomt. Die ziet alleen iemand telkens foto's maken terwijl hij hoog in zijn emoties zit omdat zijn vader gereanimeerd wordt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Mag ik nog wel vragen waarom je halverwege de discussie je forumnaam veranderd?

Edit: Je geeft je hele profiel een make-over. Is dat om niet meer herkend te worden van dit topic?

Nou ik heb wel een idee.......

Hij wil voorkomen dat we naar zijn site gaan, om te zien dat hij van dit incident een heel artikel met foto's heeft gemaakt. Met daarbij ook de "mededeling" dat het slachtoffer is overleden.  :-X :-X

Ja lekker respectloos voor de familie. Die toch duidelijk heeft aangegeven aan jou het niet op prijs te stellen dat er foto's op het internet verschenen.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Nou ik heb wel een idee.......

Hij wil voorkomen dat we naar zijn site gaan, om te zien dat hij van dit incident een heel artikel met foto's heeft gemaakt. Met daarbij ook de "mededeling" dat het slachtoffer is overleden.  :-X :-X

Ja lekker respectloos voor de familie. Die toch duidelijk heeft aangegeven aan jou het niet op prijs te stellen dat er foto's op het internet verschenen.
Precies. Een half uur geleden stond er nog een link naar zijn website in zijn profiel. Ik heb er op gekeken, en geconstateerd dat daat inderdaad een heus item was aangemaakt omtrent een reanimatie met dodelijke afloop.  98uiye


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik ben blij dat bijna alle reacties in dit topic van afkeer en respectloos handelen spreken.
Dit is gelukkig niet het forum voor Hulpverlenend Nederland en geinteresseerden die het handelen van deze in mijn ogen "zogenaamde" hulpverleningsfotograaf goedkeurd.

Ik denk dat het voor de meeste amateurs en zeker de beroeps foto-en video mensen duidelijk is dat dit niet getolereerd wordt.
En dat zo iemand zich niets aantrekt van alle commentaar in dit topic is voor mij dan ook duidelijk dat deze "fotograaf" het niet ver zal schoppen met zijn hobby of beroep.
Als je zulke dingen normaal gaat vinden en het ook geen probleem gaat vinden om te fotograveren (of is dat nou fotograferen) dan moet je volgens mij nog heel veel leren. Heeeeeeel veel, en dan hoop ik dat het ooit goed komt.  :(
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Het is fotograferen ;) Het is immers ook fotograaf en geen fotograav ;-)

Maar inderdaad, de kans dat je enig respect krijgt of überhaupt medewerking van hulpverleners na het verslag doen van dit soort dingen is uitermate klein. Wat dat betreft gooi je je eigen ruiten dan in.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Foto's maken van alles wat met reanimatie samenhangt is "not done" wat mij betreft. Dit zijn te persoonlijke omstandigheden, en hebben totaal geen nieuwswaarde.

Omstanders zien niet wat je op de foto zet en wat je er mee  gaat doen, dus een reactie als die door familieleden werd gegeven is heel begrijpelijk, alhoewel doodsbedreigingen ook niet gedaan behoren te worden.
Ik denk dat je nog veel moet leren als incidentfotograaf, en op deze wijze zul je in ieder geval geen goede relatie opbouwen met de hulpdiensten.

Helaas snap je er zelf weinig van begrijp ik uit je replies, en dat maakt het hele verhaal nog triester  :'(


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Foto's maken van alles wat met reanimatie samenhangt is "not done" wat mij betreft. Dit zijn te persoonlijke omstandigheden, en hebben totaal geen nieuwswaarde.
Ik denk dat ik je wel snap. Echter bij verkeersongevallen worden soms ook personen gereanimeerd. Natuurlijk maken we hier geen foto's van, maar nadat het slachtoffer is weggebracht met de ambulance kunnen er mijns inziens wel foto's gemaakt worden. Een verkeersongeval is immers meestal (niet altijd!) nieuwswaardig.

Fotograferen bij een reanimatie in een woning of op straat, al dan niet met brandweerassistentie, vind ik persoonlijk not-done.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik denk dat ik je wel snap. Echter bij verkeersongevallen worden soms ook personen gereanimeerd. Natuurlijk maken we hier geen foto's van, maar nadat het slachtoffer is weggebracht met de ambulance kunnen er mijns inziens wel foto's gemaakt worden. Een verkeersongeval is immers meestal (niet altijd!) nieuwswaardig.

Fotograferen bij een reanimatie in een woning of op straat, al dan niet met brandweerassistentie, vind ik persoonlijk not-done.
Tja, er is een verschil tussen traumatische reanimaties nav incidenten en reanimaties in de woning bij een hartstilstand...
In het eerste geval speelt er vaak meer en is er wel degelijk nieuwswaarde. (aanrijdingen,schiet/steek partijen etc.) Van deze incidenten verschijnen er ook regelmatig foto's van het slachtoffer online. Ik persoonlijk vind dat niet zo erg maar als familie kan je daar toch last van hebben.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Tja, er is een verschil tussen traumatische reanimaties nav incidenten en reanimaties in de woning bij een hartstilstand...
In het eerste geval speelt er vaak meer en is er wel degelijk nieuwswaarde. (aanrijdingen,schiet/steek partijen etc.) Van deze incidenten verschijnen er ook regelmatig foto's van het slachtoffer online. Ik persoonlijk vind dat niet zo erg maar als familie kan je daar toch last van hebben.

Belangrijkste aan dit verhaal is dat de familie(niet op een nette manier) heeft aangeven het niet op prijs te stellen foto's op internet te zien van deze reanimatie. Dan moet je zo'n wens gewoon respecteren. En je een beetje inleven in de emoties.

Maar kennelijk begrijp je dat allemaal niet als (112) fotograaf.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Belangrijkste aan dit verhaal is dat de familie(niet op een nette manier) heeft aangeven het niet op prijs te stellen foto's op internet te zien van deze reanimatie. Dan moet je zo'n wens gewoon respecteren. En je een beetje inleven in de emoties.

Maar kennelijk begrijp je dat allemaal niet als (112) fotograaf.

Heel simpel:
reanimatie ten gevolge van natuurlijke oorzaak of oorzaak onduidelijk --> niets fotograferen/filmen!
reanimatie ten gevolge van andere oorzaak --> fotograferen/filmen op afstand en respect gewenst