Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 596907 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Ruben Klein Woolthuis

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Was dit op de nieuwe steen/blokmergouw? Zoja dan moet ik je helaas zeggen dat ik deze betrokkenen hun reactie snapte, je was niet echt professioneel bezig daar. ( eigen waarneming)

bedoel je de jongen die op het verhooginkje bovenop de betrokkenen ging staan? nee, dat was ik namelijk niet... ik was de jongen die naast de sleepwagen stond... ik doe dit voor www.112WF.nl en praatte ook met iemand daarvan... maar als je dat toch onproffesioneel vond dan kan dat... ik vond zelf dat ik het vrij netjes deed... er waren daar 3 filmers...


Ruben Klein Woolthuis

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Ik probeer over het algemeen op een afstand van minstens 10 meter te gaan staan... dat vind ik goede afstand en k hou ook zeker rekening met de betrokkenen. Als mij word ge raagd  mijn camera weg te doen doe ik dat ook! ik probeer het dus goed te doen en met respect voor slachtoffers en betrokkenen, maar wat kan ik er verder aan doen?


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
bedoel je de jongen die op het verhooginkje bovenop de betrokkenen ging staan? nee, dat was ik namelijk niet... ik was de jongen die naast de sleepwagen stond... ik doe dit voor www.112WF.nl en praatte ook met iemand daarvan... maar als je dat toch onproffesioneel vond dan kan dat... ik vond zelf dat ik het vrij netjes deed... er waren daar 3 filmers...

Ik kan me wel een paar voorbeelden bedenken.
Vaak zie je de jongere garde toch iets meer ''nadrukkelijk aanwezig'' zijn.

Ik doel dan op het zenuwachtig rondlopen bij een incident, en dan vooral het van links van voor naar achter lopen/rennen om plaatjes te schieten.
Het op elkaar roepen/schreeuwen in de trend van kom hier staan etc. En kan me voorstellen dat SO's of betrokkenen al snel snappen dat bepaalde fotografen geen media zijn door hun jonge leeftijd waardoor de SO's en betrokkenen al snel de indruk krijgen dat het ramptoeristen zijn en geen reguliere media. Met de zoekfunctie op dit forum kom je vast nog tal van redenen tegen.

Zo maar wat dingen vanuit de praktijk waardoor ergernissen ontstaan. Nou ga ik niet iedere jeugdige over een kam scheren, er zitten natuurlijk ook goede tussen. Persoonlijk ben ik echter van mening dat opgeschoten jongeren redelijkerwijs niets op een incidentplek te zoeken hebben. Dat is echter puur persoonlijk.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Ik heb wel gemerkt, in de loop van de jaren, dat ze als je jong bent sneller boos op je worden dan als je ouder bent..
Waarom dit is kan ik zo 1-2-3 geen reden van verzinnen..
90-8 verwoordt dat wel goed :)
Als je wat ouder bent, kom je ook gewoon eerder over als een serieuze fotograaf, terwijl je als jongere meer over komt als sensatiefotograaf.


Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
ik ben nog nooit bedreigt bij een Ongeval of bij een brand en hoop het zo te houden


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Ik denk dat ik je wel snap. Echter bij verkeersongevallen worden soms ook personen gereanimeerd. Natuurlijk maken we hier geen foto's van, maar nadat het slachtoffer is weggebracht met de ambulance kunnen er mijns inziens wel foto's gemaakt worden. Een verkeersongeval is immers meestal (niet altijd!) nieuwswaardig.

Fotograferen bij een reanimatie in een woning of op straat, al dan niet met brandweerassistentie, vind ik persoonlijk not-done.

Juist verwoord wat ik bedoel. O0


112Arnhem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
  • Hulpdiensten Fotografie
    • Youtube kanaal
Hey iedereen,

Ik werd vanmiddag aangesproken door familie van een slachtoffer.
Ze vond het niet zo leuk dat ik de ambulance filmde.
Ik probeerde te zeggen dat ik alleen de ambulance filmde maar zei ook dat zij en het ambulance personeel de politie hebben ingelicht hierover.
Me ouders (en vrienden) zeggen ook dat dit alleen is om me bang te maken. Want volgens mij is het niet strafbaar om ambulances film.
Ik heb me filmpjes goed doorgekeken en je ziet nergens een persoon in de Ambulance.
Dit was voor mij de laatste keer dat ik terplaatse ging bij de melding. Ik blijf wel bij het einde van de straat.

Iemand advies of tips?
NIKON D3200 & SONY [size


Gast

  • Gast
Je geeft het antwoord zelf

Iemand advies of tips?

Dit was voor mij de laatste keer dat ik terplaatse ging bij de melding. Ik blijf wel bij het einde van de straat.


112Arnhem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
  • Hulpdiensten Fotografie
    • Youtube kanaal
... Ja, en kan je er misschien iets bij toevoegen?


Als ik bijvoorbeeld nog een keer bedreigd word door mensen of zelfs ambulance broeders?
NIKON D3200 & SONY [size


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
... Ja, en kan je er misschien iets bij toevoegen?


Als ik bijvoorbeeld nog een keer bedreigd word door mensen of zelfs ambulance broeders?
Nou ik neem aan dat ambulance broeders je niet zomaar gaan bedreigen :P
Sowieso altijd netjes afstand nemen bij het incident zodat het slachtoffer en familie zich niet onprettig gaan voelen.
Altijd beleeft blijven en gewoon zorgen dat je echt alleen maar de voertuigen filmt.