Eerst 2x beademen dan controle pulsatie

Auteur Topic: Eerst 2x beademen dan controle pulsatie  (gelezen 21779 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

lies

  • Gast
Gepost op: 16 november 2005, 14:55:00
:)
Bij de reanimatie gaan we eerst 2 keer effectief beademen en dan pas de pulsatie controleren waarom zou dit gedaan zijn.




martin vermeer

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 november 2005, 15:14:20
hoi lies,

deze controle is nodig om de circulatie te controleren. Wanneer er pulsatie aanwezig is wordt de beademing doorgezet, zoniet dan wordt reanimatie gestart. :(

Dus het is weldegelijk van belang naar mijn inzicht ;D . Want waarom zou je borstcompressie geven als dat niet nodig blijkt?

Ik hoop je voldoende te hebben ingelicht,
                                                          Groetjes VIG  8)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 16 november 2005, 15:27:53
Volgens mij is dat niet het antwoord op de vraag.
Vroeger was het direct pulsatie-controle voordat je ging beademen. (CAB)
Het is de ABC-methode die internationaal toegepast wordt en door de NRR wordt voorgeschreven.
Breathing gaat voor Circulation.
De (Amerikaanse) onderzoeken en statistieken zullen hiertoe de aanleiding zijn en aantonen dat dit op dit moment de beste methode. Maar discussie is mogelijk en zet je maar schrap het zal wel weer gaan veranderen in de toekomst.  ;)

Bovendien is zo het verschil in handelwijze met drenkelingen en kinderen weggenomen, maar dat is een prettige bijkomstigheid.

Wellicht dat anderen hier nog aanvullingen op hebben.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 16 november 2005, 15:42:53
:)
Bij de reanimatie gaan we eerst 2 keer effectief beademen en dan pas de pulsatie controleren waarom zou dit gedaan zijn.

De eerste 2 beademing zijn tevens ook een diagnosemiddel;
Omdat reactie op beademing door een EHV-er kan betekenen dat er geen circulatiestilstrand aanwezig is/was  cq. er was een korte ademstilstand en de patient wordt geprikkeld door de 2  effectieve beademingspogingen en gaat zelf weer ademen. Maar feit blijft dat observatie van pols en ademhaling natuurlijk het beste diagnosemiddel is. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


lies

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 november 2005, 16:01:54
De eerste 2 beademing zijn tevens ook een diagnosemiddel;
Omdat reactie op beademing door een EHV-er kan betekenen dat er geen circulatiestilstrand aanwezig is/was  cq. er was een korte ademstilstand en de patient wordt geprikkeld door de 2  effectieve beademingspogingen en gaat zelf weer ademen. Maar feit blijft dat observatie van pols en ademhaling natuurlijk het beste diagnosemiddel is. ;)

ik zou denken dat we eerst gaan beademen om zuurstof in het lichaam te krijgen en dat dan rond te pompen maar dat is dus niet de reden dat we eerst twee beademingen geven. Jij zegt door twee effectieve bedemingen te geven heb je kans dat hij spontaan gaat ademen. Zou dit wel een voorgekomen zijn?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 16 november 2005, 16:12:39
ik zou denken dat we eerst gaan beademen om zuurstof in het lichaam te krijgen en dat dan rond te pompen maar dat is dus niet de reden dat we eerst twee beademingen geven. Jij zegt door twee effectieve bedemingen te geven heb je kans dat hij spontaan gaat ademen. Zou dit wel een voorgekomen zijn?

Vast wel anders deden we het niet met z'n allen.  ;)


lies

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 november 2005, 16:29:05
Vast wel anders deden we het niet met z'n allen.  ;)

 ;D Wat ik er uit mag opmaken is dat het meer gebeurd dan ik dacht.


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #7 Gepost op: 16 november 2005, 16:29:35
ik zou denken dat we eerst gaan beademen om zuurstof in het lichaam te krijgen en dat dan rond te pompen maar dat is dus niet de reden dat we eerst twee beademingen geven. Jij zegt door twee effectieve bedemingen te geven heb je kans dat hij spontaan gaat ademen. Zou dit wel een voorgekomen zijn?

natuurlijk gaat het erom dat je zuurstof in het lichaam krijgt,en na de circulatiecontrole  (als er geen hartslag is)met de compressies start,op deze manier hou je namelijk de pompfunctie,en d.m.v het beademen zuurstof die dan weer via de bloedbaan bij de belangrijke organen komt.(het in leven houden van)
Het tweemaal eerst beademen is voortaan eerst,omdat is gebleken dat het effectiever werkt,vooral ook inderdaad doordat men dit eerst alleen bij drenkelingen deed,en bij gewone reanimaties andersom.dit zorgde voor verwaring,en omdat de verschillende instanties in europa met elkaar op 1 lijn wilde gaan zitten ;)

En ik denk dat wat ambu-vpk verteld over dat er mensen zijn die  dan spontaan  weer gaan ademen waar is,maar het kan natuurlijk ook dat je slachteroffer niet spontaan gaat ademen,en dan ga je over tot de controle van de halsslagader,etc etc oftewel de ABC methode

dus belangrijk die twee(effectieve) beademingen zorgen voor het belangrijkste, zuurstof ...............
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 16 november 2005, 16:34:20
Mi gewoon een kwestie van voorkeur. Iemand met een circulatiestilstand herken je wel (shock), dus dan kun je ervoor kiezen om meteen de carotispols te voelen.
Arts  www.alphalog.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 16 november 2005, 16:39:34
Mi gewoon een kwestie van voorkeur. Iemand met een circulatiestilstand herken je wel (shock), dus dan kun je ervoor kiezen om meteen de carotispols te voelen.

En dan gaan we alsnog eerst twee keer effectief beademen en daarna masseren. ;)
Maar waarom zouden we als EHV-er van het protocol afwijken?  :-\