Profcheck :-\

Auteur Topic: Profcheck :-\  (gelezen 6528 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Gepost op: 18 november 2005, 19:56:05
OKe het volgende

Wij hebben vorig jaar zomer de hoc gehaald en worden nu door het Landelijk bureau opgeroepen de profcheck te doen.( is normaal om de twee jaar toch??)
Ook zijn er twee personen die afgelopen jaar de profcheck gedaan hebben en die dit jaar weer moeten.
Terwijl andere die vorig jaar aan de beurt waren nog steeds niet hoeven.
Wij snappen het niet helemaal meer.
Zijn er meerder SIGMA`s met deze zelfde ervaringen en wat hebben jullie ertegen gedaan?

En is er misschien iemand die me kan vertellen hoe je toch de profcheck kan doen als je een enkel in de gips hebt en een knie in een rechte spalk???

Kan dus niet op de knieen zitten en staan zonder krukken is ook niet echt geweldig.
 :-\ :-\

GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 18 november 2005, 20:03:33
ik neem aan dat de eerste profcheck van jullie een nul-meting is, dus om te kijken waar jullie staan/hoe ver jullie zijn.
De rest van het jaar zal er dan getraind worden om de punten die nog niet optimaal zijn bij te spijkeren en dan ben je helemaal klaar voor je echte profcheck (als het goed is)

Onze profcheck was ook met een enkel in het gips wel te doen hoor, maar handig is anders.
Maar je moet je er niet te druk om maken hoor, als jullie midden in de nacht opgeroepen worden moetje het ook kunnen en dan staat er veel meer op het spel.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2005, 20:34:34
Bianca,

Wij hebben vorig jaar september de 0-meting gehad.
Volgend jaar september hebben we de eerste prof-check.  :)

RAdeR

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #3 Gepost op: 18 november 2005, 20:39:17
ik neem aan dat de eerste profcheck van jullie een nul-meting is, dus om te kijken waar jullie staan/hoe ver jullie zijn.
De rest van het jaar zal er dan getraind worden om de punten die nog niet optimaal zijn bij te spijkeren en dan ben je helemaal klaar voor je echte profcheck (als het goed is)

Onze profcheck was ook met een enkel in het gips wel te doen hoor, maar handig is anders.
Maar je moet je er niet te druk om maken hoor, als jullie midden in de nacht opgeroepen worden moetje het ook kunnen en dan staat er veel meer op het spel.

Het gaat hier niet om een nul meting het gaat om de  profcheck omdat ook diegen die al jaren sigma zijn tegelijk met ons moeten.
Ik ben niet inzetbaar hoor ook niet bij een echte inzet.
Daar zouden ze meer last van mij hebben dan profijt. ;)
En ik weet zeker dat ik niet veel kan uitrichten dan. ( loop met krukken :-\)
We zijn al het hele jaar aan het oefenen dus daar zal het niet aan liggen. :P

Bianca,

Wij hebben vorig jaar september de 0-meting gehad.
Volgend jaar september hebben we de eerste prof-check.  :)

RAdeR

OKe maar dan snap ik niet waarom er andere sigma`s ook moeten terwijl ze allang geleden de hoc gedaan hebben en afgelopen jaar ook al geslaagd zijn voor de profcheck en anderen die vorig jaar moesten nog steeds niet geweest zijn. ::)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 18 november 2005, 23:19:57
Ik zou het toejuichen als de GHOR elk jaar een profcheck laat doen.
Ik zie ze als een goede indicator voor mijn sterke en zwakke punten, maar vooral als een extra oefening omdat wij het vooral moeten hebben van de oefeningen en de stages. Ik zie ze dan ook niet als een bedreiging.

chanes

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 november 2005, 16:13:35
Hoi Allemaal,
Bij onze SIGMA in Groningen hebben degene die hun SIGMA langer als een jaar hebben de proffcheck gedaan. De laatste groep geslaagden (september 2004), moeten in november 2006 de profcheck gaan doen. Dus bij ons loopt het nu wel goed.

Met een enkel in het gips en een spalk om de knie lijkt het mij inderdaad ook zeer lastig, zo niet onmogelijk, om de profcheck te gaan doen.  ;)

Chantal

Marinus W

• Forum gebruiker
  • Hoofd Brandwacht, Ex SIGMA
Reactie #6 Gepost op: 21 november 2005, 09:29:01
Bij ons (Breda, Midden- en West-Brabant) moeten we om de 2 jaar een profcheck doen. De lichting die 2 jaar geleden is ingestroomd, heeft 3 weken geleden weer een profcheck gehad. De "oudere" lichting heeft de profcheck vorig jaar gehad en is dus volgend jaar weer aan de beurt. Het verbaast me (aan ene kant ook weer niet...) dat er landelijke zulke grote verschillen zijn.

Ik vind het overigens erg goed dat we regelmatig worden getoetst op onze kennis en vaardigheden. Het is natuurlijk niet zomaar iets waar we ons mee bezig houden. Ik heb afgelopen woensdag stage gelopen en een reanimatie gehad. Aangezien de chauffeur al aan het masseren was, moest ik alles klaarmaken voor en assisteren bij intubatie. Ik kan je verzekeren, het was mijn eerste reanimatie, dat dat niet meevalt. Wil er mee zeggen dat oefenen en nog eens oefenen en regelmatig een profcheck heel erg belangrijk is.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 21 november 2005, 10:42:49
Bij ons (Breda, Midden- en West-Brabant) moeten we om de 2 jaar een profcheck doen. De lichting die 2 jaar geleden is ingestroomd, heeft 3 weken geleden weer een profcheck gehad. De "oudere" lichting heeft de profcheck vorig jaar gehad en is dus volgend jaar weer aan de beurt. Het verbaast me (aan ene kant ook weer niet...) dat er landelijke zulke grote verschillen zijn.

Ik vind het overigens erg goed dat we regelmatig worden getoetst op onze kennis en vaardigheden. Het is natuurlijk niet zomaar iets waar we ons mee bezig houden. Ik heb afgelopen woensdag stage gelopen en een reanimatie gehad. Aangezien de chauffeur al aan het masseren was, moest ik alles klaarmaken voor en assisteren bij intubatie. Ik kan je verzekeren, het was mijn eerste reanimatie, dat dat niet meevalt. Wil er mee zeggen dat oefenen en nog eens oefenen en regelmatig een profcheck heel erg belangrijk is.

In ieder geval een goede ervaring, het lastiogste in die situatie was naar mijn ervaring dat je je weg niet goed weet in de spoedkoffer, je hebr hem wel doorgenomen, maar je pakt niet blind de juiste medicatie etc.
Maar dat zal wel blijven omdat het voor ons nooit routine wordt, het is al mooi als iedereen blind zijn weg weet in de oranje ALS koffers.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Marinus W

• Forum gebruiker
  • Hoofd Brandwacht, Ex SIGMA
Reactie #8 Gepost op: 21 november 2005, 10:49:44
Jacques,

Helemaal mee eens dat het werken met een andere koffer het nog complexer maakt. Ben het ook met je eens dat het geen routine wordt omdat wij er niet dagelijks/wekelijks mee te maken hebben. Ben echter wel van mening dat dergelijke, van levensbelang zijnde, handelingen nog vaker moeten worden geoefend, zodat je toch meer routine krijgt. Er moet toch enige vorm van routine zijn. Uiteraard is het in iedere regio anders hoe en hoe vaak bepaalde handelingen worden geoefend.

Overigens was het wel een geslaagde reanimatie...pfffff...

Marinus

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 21 november 2005, 23:07:34
Wij doen in utrecht al jaren lang ieder jaar een "profcheck"
Ik heb hem pas weer gehad, theorie en praktijk. Ik vindt dit een goede zaak.