Medic,
Ok, Ik doe een poging om het over te nemen van mijn collega Joffry.
Ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden, maar als iemand vind dat het een erg hoog "Klokhuis" gehalte heeft, neem me niet kwalijk, ik probeer het alleen uit te leggen zodat iedereen het begrijpt.
Om te beginnen moet je eerst iets weten over hoe wij allemaal blijven ademen, hoe werkt dat nou precies? In onze hersenen hebben wij sensoren die allerlei dingen meten, de bloeddruk, de polsslag ....noem maar op. Dit is een soort van controlcentrum die alles in de gaten houdt, en waar nodig, dingen aanpast. Dus als je bijv. gaat sporten dan wordt je ademfrequentie verhoogd omdat je zuurstof behoefte stijgt.
De ademhaling wordt in de normale situatie gereguleerd door een stijging van de kooldioxide in het controlcentrum, het centrum neemt die stijging waar, en geeft vervolgens een prikkel af om te ademen. Bij chronische COPD patienten is dat namelijk anders, het controlcentrum is eraan gewend geraakt om te moeten werken met minder zuurstof. De prikkels worden dus geregeld door toenemende hypoxie (=zuurstoftekort). Op korte termijn kan je gerust 15 ltr zuurstof geven aan deze mensen, moet je zeker ook doen als ze het nodig hebben; maar op lange termijn is dit een heel ander verhaal. Door het controlcentrum te overspoelen met zuurstof en dus de hypoxie te verminderen, neem je de prikkel ook weg. Resultaat- een ademstilstand.
Dat is de theorie, maar jongens, niet schrikken! De meeste van jullie houden zich bezig met de eerste opvang van een patient, en in deze tijdsbestek is dit niet van toepassing. Het is een langzaam ontwikkelende proces (uren cq dagen) en howel je dit als achtergrond informatie in je praktijk zeker mag gebruiken, geef wel altijd voldoende zuurstof aan iemand die het nodig heeft. Het afbouwen van de zuurstof gebeurt in het ziekenhuis onder gecontroleerde omstandigeheden, en pas nadat de ergste crisis voorbij is.
Even een praktische tip voor diegenen die met pulse-oximetrie werken - een Spo2 van 91% is een streefwaarde bij COPD patienten, hoger hoeft echt niet.
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Schroom niet om vragen te stellen als je die hebt.
Carl.