Maar juist dingen als:
De interne cultuur,
Doorgroei mogelijkheden (éne eenheid lastiger dan bij andere?),
Hoorde verhalen dat Amsterdam andere porto's gebruikt?
Worden functies / rangen hetzelfde toegepast in verschillende eenheden
Etc.
Je hebt de nationale politie en je hebt Amsterdam. Al van oudsher doet Amsterdam heel veel dingen anders. Dat is wel aan het verdwijnen overigens. Elke eenheid gebruikt nu nog verschillende apparatuur voor de communicatie, maar binnenkort gaan alle eenheden over naar de Sepura portofoons.
Functies en rangen zijn in een landelijk functiehuis vastgelegd. Dat is nu landelijk hetzelfde. Waar in Amsterdam elke wijkagent minimaal inspecteur (schaal 9) was is dat elders in het land brigadier (schaal
. Ook dat gaat recht getrokken worden.
Over het doorstroombeleid kan ik niet zoveel zeggen maar weet dat het binnen de politie voordeliger is om een nieuw iemand op te leiden voor niveau 3, dan een niveau 2 door te laten stromen. Je moet dan namelijk twee keer investering in één medewerker en ook nog een nieuw iemand moet werven voor zijn oude plek. Daardoor loopt de doorstroom heel traag en zitten er best wel wat gedemotiveerde medewerkers op diverse plekken.
De cultuur binnen de politie is altijd wat apart geweest. Ik heb eerder in Midden Nederland gewerkt maar kon niet op elk bureau even goed aarden met de cultuur. Dat is in Amsterdam net zo. Nu ik landelijk werk merk ik wel dat Amsterdam veel terughoudender is in de samenwerking dan dat andere eenheden zijn.