onmiskenbaar verkeersslachtoffer

Auteur Topic: onmiskenbaar verkeersslachtoffer  (gelezen 10577 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 27 november 2005, 11:27:16
Is 11 in Brabant soms ook een ongeluksgetal?

Hahaha, nee, 11de van de 11de (11 november) beginnen ze hier alvast met de carnaval ;).

home

• Gast
Reactie #31 Gepost op: 27 november 2005, 16:09:47
ik heb het toch nog even nagezocht op de site van www.ehbo.nl. Er is in het begin toen het boekje uitkwam een artikel geschreven door de node over het boekje 24e druk. Dit artikel staat op de site. volgens het college van deskundige schijnt het overeenkomstig te zijn, met de normen van de NRR. Dat je eerst gaat reanimeren bij een onmiskenbaar ongevalsslachtoffer. Dus ik denk dat ik dat eens ga navragen bij de  NRR hoe dit zit. Want met dit antwoord kom ik geen stap verder maar ik neem aan dat er toch over nagedacht is voor ze het in het boekje opnemen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 27 november 2005, 16:26:29
Wat is er niet duidelijk aan ?

Citaat
Ik weet niet waarom dit zo in het OK boekje staat..

Er is geen vaste plek meer wanneer je moet alarmeren, dat is zo per situatie en omstandigheid verschillend.

Bij passantenhulpverlening bij een verkeersongeval met gewonden, kan je dus al bij het benaderen van de ongevalsituatie je hulpverlening organiseren. Ook al heb je nog geen slachtoffer van nabij gezien..

Stel even dat je dat zelf met je GSM aan het oor bij het benaderen de 112 meldkamer belt.. Driebergen, (Lokatie, Meldkamer Ambulancezorg) tik tik tik tik tik. Je meld nogmaals de lokatie en "verkeersongeval met gewonden".. Ondertussen loop je rond ongevalsituatie, komt bij het reanimatieslachtoffer Vraagt de meldkamer, even omgeduld voor nader bericht.., doet snel je eerste beoordeling En je meld .. "Slachtoffer 1. zonder ademhaling, dus Reanimatie.., Slachtoffer 2. lijkt stabiel...., Ondertussen zijn de ambulances al aanrijdend..
Dus heb je de tijd effectief benut en min of meer je hulpverlening al effectief georganiseerd... Ondertussen vraag je omstanders de werkplek een beveiligen, terwijl je verder gaat met je reanimatie slachtoffer..

Citaat
Vrouwen hebben van nature een voordeel op mannen, zij kunnen namelijk van nature geen twee dingen te gelijkertijd, en de gemiddelde man moet je leren op meerdere dingen tergelijktijd te doen..  (Dus vrouwen hebben geen smoes, en mannen wel..  )

Maar de gemiddelde eerste hulpverleners, kan wel meerdere dingen tegelijkertijd, of kan je dat in ieder geval heel goed leren.  

Dus leer eerste hulpverleners Organiseren, en dan Organiseer je de Hulpverlening..

Organiseer je de hulpverlening goed, scheelt dat meer dan minuten voor de ambulancezorg je bereikt.. Organiseer je de hulpverlening niet goed, vertraag je daarmee adequate hulpverlening aan de patient..
Pragmatische voorbeelden van organiseer je hulpverlening, zijn (Alarmeer de BHV, Alarmeer de receptie, zorg voor de AED, Doe de lichten aan, doe de voordeur open, zet iemand aan de weg die ambu de weg wijst.. Zorg voor dat de Hond is opgeborden, zodat die niet in die groene overall bijt.. , En dat hoef je niet zelf te doen, maar die dingen kan iedereen doen. dus ook als je geen eerste hulp hebt..

Allemaal zaken waarmee je enorm veel tijd mee bespaart.

Citaat
Maar we gaan toch niet wachten met de melding tot dat je 1 minuut gereanimeerd hebt, als je het al veel eerder kan organiseren, omdat het in dat protocolletje staat..  ? Als het eerder kan, door slim je hulpverlening te organiseren, ga je toch niet vertragen, want ik heb niet eerst 1 minuut gereanimeerd..

Is het vreemd, dat het alarmeren situatie afhankelijk is, En dat de uitgangspunt allarmeer eerst.. En dat in de eventuele uitzonderingsituatie dat je helemaal alleen bent met je slachtoffer dat misschien eerst even 1 minuut kan reanimeren ?.

home

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 27 november 2005, 18:52:47
best wel vreemd vind ik

Omdat het zo apart wordt vermeld met een let op! teken in een eigen kader. Uitzonderingen worden anders aangegeven. of zie ik nu spoken. Persoonlijk denk ik dat de achterliggende gedachte dieper is en de moeite is om uit te zoeken. 8)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 27 november 2005, 19:25:47
best wel vreemd vind ik

Omdat het zo apart wordt vermeld met een let op! teken in een eigen kader. Uitzonderingen worden anders aangegeven. of zie ik nu spoken. Persoonlijk denk ik dat de achterliggende gedachte dieper is en de moeite is om uit te zoeken. 8)

Dus jij wacht met alarmeren tot je 1 minuut gereanimeerd hebt ? ook al heb je genoeg handjes en voetjes, en telefoons bij de hand ????
Ik weet niet waarom jij denkt dat de achterliggende gedachte dieper is.. maar Zoek jij het even uit.. ? en laat ons het weten.. misschien kunnen we nog iets leren..  ::)  :-\

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #35 Gepost op: 27 november 2005, 22:10:56
Dus jij wacht met alarmeren tot je 1 minuut gereanimeerd hebt ? ook al heb je genoeg handjes en voetjes, en telefoons bij de hand ????
Ik weet niet waarom jij denkt dat de achterliggende gedachte dieper is.. maar Zoek jij het even uit.. ? en laat ons het weten.. misschien kunnen we nog iets leren..  ::)  :-\

de vraag is waarom zouden we altijd moeten beginnen met 1 minuut reanimatie en dan pas alarmeren indien we niet beiden tegelijkertijd kunnen. Schijnbaar is dit een heel wezelijk punt volgens het OK omdat het een apart kader gekregen heeft.
De vraag is wat is de diepere gedachte achter het eerst 1 minuut cpr voordat je vertrekt om te alarmeren.?
Misschien hoop je dat er in die minuut nog iemand langskomt, wat bij een verkeersongeval niet ondenkbeelding is, je kunt dan je cpr voortzetten en de ander laten alarmeren. Maar dat is mijn idee, niet van het OK
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

martin vermeer

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 28 november 2005, 00:38:38
Mij is geleerd dat de achterliggende gedachte is: bij een kind is de overlevingskans in de eerste minuut het grootst ;). Ik weet niet of dit de werkelijk achterliggende gedachte is, hoor. Als zelfs het OK het niet kan bevestigen! :P

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #37 Gepost op: 28 november 2005, 09:40:30
Die ambu moet er hoe dan ook komen, zelfs als de hartmassage effect heeft, dus áls je kan laten bellen én reanimeren tegelijk, lijkt het me zonde van de tijd om dat niet te doen.
Arts  www.alphalog.nl

home

• Gast
Reactie #38 Gepost op: 28 november 2005, 13:08:45
Ik weet niet waarom jij denkt dat de achterliggende gedachte dieper is.. maar Zoek jij het even uit.. ? en laat ons het weten.. misschien kunnen we nog iets leren..  ::)  :-\

:) ik ga helemaal niet eerst reanimeren dat vind het oranje kruis, ik ga lekker perpernoten eten  ;D

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 28 november 2005, 13:18:41

:) ik ga helemaal niet eerst reanimeren dat vind het oranje kruis, ik ga lekker perpernoten eten  ;D

Het Oranje Kruis vindt dat je snel de hulpverlening moet organiseren.. en precies zoals ik al eerder verwoorde, pas in de uitzonderingsituatie dat je absoluut alleen bent dat je eerst 1 minuut moet reanimeren..

Maar vandaag worden de nieuwe richtlijnen gepresenteerd, dus ik ben benieuwd wat hier over in de ERC richtlijn zal staan.