Landelijke storing KPN, 112 niet bereikbaar 24-6-2019

Auteur Topic: Landelijke storing KPN, 112 niet bereikbaar 24-6-2019  (gelezen 11698 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #30 Gepost op: 25 juni 2019, 13:24:02
Ik heb gisteren ook nog wat zitten zoeken of ik een oud NL-Alert bericht eigenlijk wel terug kon lezen.
Na ontvangen en lezen van het bericht had ik het natuurlijk gewoon weg geklikt, maar na 10 seconden ben je dat telefoonnummer natuurlijk alweer vergeten, ik wel in ieder geval.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #31 Gepost op: 25 juni 2019, 16:34:34
De brandweerkzaernes en ambuposten zijn volgens mij de openbare gebouwen die bedoeld werden. Brw MWB had alle posten bezet.
In Utrecht waren ook alle posten bezet. Druk dagje, direct vanuit een uitruk kazerneren. En pas om half10 thuis


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #32 Gepost op: 25 juni 2019, 16:43:09
Volgens mij heeft de veiligheidswereld zich juist van zijn beste kant laten zien, natuurlijk valt er een hoop te verbeteren en vooral bovenin de organisatie had het beter gekund, maar de werkvloer heeft laten zien waar zij goed in is: acteren en improviseren. Er zijn ook een hoop organisaties waarbij iedereen met zijn pootjes omhoog gaat zitten als de leiding wegvalt, hier zie je daadkrachtigheid en bevlogenheid.

Aan de werkvloer ligt het niet. De communicatie vond ik wel erg slordig. Ik kreeg 6 NL-alerts in korte tijd terwijl ik op dezelfde lokatie bleef. Een aantal waren niet voor mij bedoeld. In elke alert stond een ander nummer. Ik heb het idee dat de verschillende meldkamers landelijk er alerts uitgooiden waarmee ze elkaar in de weg zaten. Het kwam een beetje over alsof elke meldkamer zijn eigen plan trok en daarmee het grote plaatje voorbij gingen. Met als toppers de miscommunicatie door het Telegraaf nummer te sturen.

Waarschijnlijk is dat weer gedaan omdat er geen duidelijke leiding of sturing was die alles naar zich toe trok. Ik begreep dat de OC's het erg lang vonden duren voordat het noodnummer beschikbaar kwam en daarom hun eigen nummers gingen delen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #33 Gepost op: 26 juni 2019, 09:46:08
Vwb de eerste lijns werkvloeren kon en kan gelukkig nog wel goed en snel worden geïmproviseerd tijdens de uitval van 112. Deze mogelijkheden vooral zo houden en niet verloren laten gaan !


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #34 Gepost op: 4 juli 2019, 20:24:42
Storing 112 nooit geoefend qua back-up systeem systemen als de alternatieve inzet
tmogelijkheden ?

Hulpdiensten oefenden nooit voor 112-storing, kans werd 'minimaal' geacht

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4768636/112-storing-alarmnummer-politie-hulpdiensten-grapperhaus

Storing 112 onder de loep: 'Natuurlijk mag dit niet gebeuren. Maar het gebeurt wel'

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4758136/landelijke-storing-112-achtergrond-uitleg-deskundigen



Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #35 Gepost op: 4 juli 2019, 20:35:40


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #36 Gepost op: 25 juni 2020, 13:47:48
Rapport: instanties hielden zich bij 112-storing niet aan afspraken
Doordat overheden, hulpdiensten en zorgorganisaties afspraken niet uitvoerden, werd er niet goed gereageerd op de grote 112-storing in juni vorig jaar. Dat is de belangrijkste conclusie van een rapport over wat er die fout ging. Een reeks fouten aan de kant van KPN leidde ertoe dat de storing kon ontstaan, zeggen de toezichthouders.

Het rapport is geschreven door drie instanties: de inspectie van het ministerie van Justitie en Veiligheid, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Agentschap Telecom.

Tijdens de storing zijn drie mensen overleden. Volgens het rapport is het niet vast te stellen of de trage start van de hulpverlening daaraan heeft bijgedragen. De ambulancediensten die betrokken waren, zeggen dat ze binnen de gestelde tijd konden handelen.

[..]
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Overheden en organisaties niet voldoende voorbereid op landelijke uitval 112
Overheden, hulpdiensten en zorgorganisaties waren niet voldoende voorbereid op de totale onbereikbaarheid van alarmnummer 112. Dit blijkt uit onderzoek van drie toezichthouders naar de oorzaak van de storing en de handelswijze van betrokken overheden en organisaties tijdens de onbereikbaarheid van het alarmnummer 112 op 24 juni 2019. De onderzoeken zijn verricht door de Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV), Agentschap Telecom (AT) en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Grote impact
Op maandag 24 juni 2019 vond tussen 15.34 uur en 18.52 uur een storing plaats in het telefonienetwerk van KPN. Hierdoor waren het alarmnummer 112 en de 0900-servicenummers van KPN voor burgers onbereikbaar. Tegelijkertijd kampte NL-Alert met een (andere) storing.

De telefoniestoring had grote impact op de samenleving. Mensen konden geen hulp inroepen van brandweer, politie en ambulance via de gebruikelijke kanalen. Hulpdiensten en zorgorganisaties hebben veel in het werk gesteld om mensen op alternatieve wijze hulp te laten inroepen en te helpen. Zo werden landelijk en regionaal verschillende alternatieve telefoonnummers verstrekt en stelden hulpdiensten brandweerkazernes open waar mensen in nood naar toe konden.

Fouten in software
De telefoniestoring werd veroorzaakt door een verborgen fout in de software van het routeringsplatform van KPN. Het routeringsplatform is het ‘bewegwijzeringssysteem’ dat de route van alle inkomende telefoongesprekken over het netwerk van KPN bepaalt.
Door middel van ‘tellers’ wordt er bijgehouden hoeveel oproepen er zijn geweest. Door een software-update zijn deze tellers onbedoeld gelijk gaan lopen waardoor de vier systemen waar de tellers deel van uitmaken nagenoeg gelijktijdig faalden. Dit had uiteindelijk tot gevolg dat de ‘bewegwijzering’ van oproepen niet meer functioneerde en oproepen niet meer ‘doorgeleid’ konden worden over het netwerk.
De storing bij NL-Alert vond op dezelfde dag plaats als de telefoniestoring. Er is geen relatie tussen beide storingen. De storing van NL-Alert werd veroorzaakt door een foutieve software-update. Hierdoor kon KPN geen NL-Alertberichten via het 4G-netwerk versturen.

Chaotisch
De communicatie aan de bevolking tijdens de storing verliep chaotisch. Het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) liet na hierop tijdig de vereiste landelijke regie te nemen.
Het ministerie en veel veiligheidsregio’s bleken eerder gemaakte afspraken over de aanpak van een onbereikbaar 112 niet te kennen. Daardoor heeft men veel moeten improviseren om de hulpverlening op gang te houden. Die improvisaties waren niet nodig geweest als overheden, hulpdiensten en zorgorganisaties de eerder gemaakte afspraken nader hadden uitgewerkt. Het ministerie had daar op moeten toezien. Als de partijen er vervolgens ook naar hadden gehandeld, waren de impact en chaos door de landelijke storing kleiner geweest.

Geen meldingen over calamiteiten
Draaiboeken van zorgorganisaties voorzagen niet in een aanpak van een landelijke onbereikbaarheid van het alarmnummer 112 en een landelijke telefoniestoring. De gevolgen zijn door de onderzochte zorgorganisaties opgelost door het inzetten van alternatieve telecommunicatiemiddelen en extra personeel. Tussen zorgorganisaties is daartoe goed samengewerkt. Met veel vindingrijkheid heeft men problemen adequaat opgelost. De IGJ ontving van zorgaanbieders geen meldingen over calamiteiten en geen vragen of klachten van burgers over de kwaliteit en continuïteit van zorgverlening. Wel zijn drie personen tijdens de storing overleden. Of de vertraagde start van de zorgverlening van invloed is geweest, is niet vast te stellen. De betrokken ambulancediensten zeggen binnen de normtijd en conform protocollen te hebben kunnen handelen.

Aanbevelingen
Incidenten zijn nooit geheel te voorkomen. Betrokken organisaties moeten zich er wel op voorbereiden om het effect ervan zo klein mogelijk te houden. Zij dienen de lessen van deze en voorgaande 112-storing(en) ter harte te nemen door af te spreken wat er moet gebeuren als 112 nog eens onbereikbaar is: zowel afspraken over de te nemen maatregelen als de communicatie daarover.

IGJ vraagt aandacht voor de borging van het gebruik van de Nood Communicatie Voorziening  en voor draaiboeken die voorzien in een aanpak van een landelijke onbereikbaarheid van het alarmnummer 112 en een landelijke telefoniestoring.

AT beveelt KPN aan om organisatorische en technische maatregelen te nemen om de impact van fouten in software en softwareconfiguraties te voorkomen of te minimaliseren. Ook beveelt het KPN aan om de 112-keten en NL-Alert zelfstandig op te nemen in de lijst van kritieke diensten, met als doel de bewustwording van het maatschappelijk belang van de continuïteit van deze diensten verder te vergroten.  

De aanbeveling van AT aan de minister van JenV is om het continu testen en monitoren van 112-oproepen in de gehele 112-keten alsmede NL-alert mogelijk te maken.

De toezichthouders zullen elk binnen het eigen toezichtgebied de voortgang op de aanbevelingen volgen.
Het rapport
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein