Je krijgt sowieso een reactie, ongeacht de uitkomst.
Ik woon zelf in Ede en ga in januari beginnen aan de academie in Apeldoorn. Had eerst gesolliciteerd voor Midden en kwam niet door de briefselectie, daarna voor Oost gesolliciteerd en kwam ook niet door de briefselectie. Pas de derde keer (ook voor Oost) kwam ik er wel door. Er werd toen bij de vacature aangegeven dat kandidaten uit Ede, Arnhem, Tiel en Nijmegen voorrang kregen op de rest, ik denk dat dat geholpen heeft.
Ik wilde bij Midden of bij Oost omdat dat het dichtstbij is voor mij. Het maakte me niet echt uit waar ik heen ging, zo lang ik er maar bij kwam. Kan altijd later proberen te switchen als daar mogelijkheid voor is.
Ik denk wel dat het helpt als je uit de regio komt waar je voor solliciteert maar dat is maar een aanname.
Tijdens voorlichting op de PA worden er vaak vragen gesteld of je inderdaad ook kan solliciteren, voor een functie, in een andere eenheid dan waar je woonachtig bent.
Tijdens de brief-selectie zul je hier een erg duidelijke motivatie voor moeten hebben, waarom jij bij een andere eenheid zou wil werken, als waar je vandaag komt. (Wel te doen, indien goede motivatie).
Echter, wanneer je door de procedure bent en inderdaad bij de eenheid werkt voor waar je bent aangenomen, is het (zoals ze op de voorlichting vaak zeggen) lastig om te wisselen van eenheid, dan wel pas in een later stadium na enkele jaren mee gedraaid te hebben.
Net zoals de functie. Solliciteer je voor surveillant, is het eerst een paar jaar werken als surveillant, waarna je daarna (mits plek en geschiktheid) door kan stromen.