Narcosevraag

Auteur Topic: Narcosevraag  (gelezen 2530 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Gepost op: 28 november 2005, 21:57:30
Niet helemaal SEH,maar wel ziekenhuis...!

Is het gebruikelijk dat er bij een ingreep,hoe klein ook,vóór de narcose gevraagd wordt of je gereanimeerd
wilt worden in het geval dat er iets verkeerd zou gaan tijdens de operatie of tijdens het bijkomen van de narcose??

Ik weet niet op welk moment dit exact gevraagd werd,maar ik kan me indenken dat de betreffende persoon wel van de vraag schrok,aangezien hij voor een operatie aan een plek op zijn hoofd voor dagopname in het ziekenhuis was.

Is dit een verplichte vraag of wisselt dit per ziekenhuis?

Ta

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 28 november 2005, 22:04:09
Eigenlijk behoord die vraag bij iedere ziekenhuisopname gesteld te worden.
Maar de praktijk leert dat niet iedere arts dat doet.
 :-\

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 28 november 2005, 22:25:43
Is dit al lang een verplichte vraag??

En geldt het dan ook voor een chirurgische ingreep waarbij de boel plaatselijk verdoofd is
en waar ze maar een kwartiertje mee bezig zijn?
  Ta

martin vermeer

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 november 2005, 23:13:51
Naar mijn mening wel, ook bij een ingreep van een kwartiertje kan het voor komen, dat reanimatie moet worden toegepast :-[. Als jij dan een niet reanimatie beleid hebt, is het fijn dat de arts en vp daarvan op de hoogte is! Zoals SEH zustertje al zei, gebeurd het soms helemaal niet, maar volgens mij hoort het wel bij een anamnesegesprek!! ::)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 29 november 2005, 11:18:35
Absoluut VIG!   ;)

zwaailamp

• Forum gebruiker
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #5 Gepost op: 29 november 2005, 11:59:53
als er een niet reanimeren beleid wordt afgesproken, dan geld dat niet tijdens een operatie. Tijdens een operatie zijn er zoveel oorzaken te bedenken die een instabiele situatie kunnen veroorzaken, dat het niet werkzaam is om van tevoren daar specifiek afspraken over ter maken zijn.  
Toevallig is over dit onderwerp laatst een publicatie verschenen waarin dezelde vraag aan de orde was. Er is toen tijdens de operatie wel gerenimeerd, en dat was de juiste beslissing. Je kan immers niet strafbaar worden gesteld door iemand te helpen.
Daarbij komtdat wanneer iemand een grote buik ok krijgt, er genoeg oorzaken zijn waardoor iemands situatie verslechterd, en die worden ook opgevangen door anestesist. Dus als iemand VF krijgt, wordtdat ook opgevangen.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 november 2005, 14:50:52
Wat je beschrijft zwaailamp kan ik me in vinden,
en officieel behoord dit alles keurig gedocementeerd te staan in de medisch status en ook dat ontbreekt nogal eens.
Ik denk dat we allemaal zullen begrijpen dater voor  gezonde mensen ten allertijde alles uit de kast gehaald zal worden.

maar helaas ook om het netjes te zeggen, bij de oudere op leeftijd of de ernstig zieke patiënt waar deze vraag wel erg relevant zou zijn, gebeurt het vaak genoeg nog niet dat dit besproken wordt met de patiënt cq familie.
Je kunt je dan voorstellen als je met de noodpieper bnij hun geroepen wordt 's nachts :-\

martin vermeer

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 november 2005, 23:53:18
als er een niet reanimeren beleid wordt afgesproken, dan geld dat niet tijdens een operatie. Tijdens een operatie zijn er zoveel oorzaken te bedenken die een instabiele situatie kunnen veroorzaken, dat het niet werkzaam is om van tevoren daar specifiek afspraken over ter maken zijn. 
Toevallig is over dit onderwerp laatst een publicatie verschenen waarin dezelde vraag aan de orde was. Er is toen tijdens de operatie wel gerenimeerd, en dat was de juiste beslissing. Je kan immers niet strafbaar worden gesteld door iemand te helpen.
Daarbij komtdat wanneer iemand een grote buik ok krijgt, er genoeg oorzaken zijn waardoor iemands situatie verslechterd, en die worden ook opgevangen door anestesist. Dus als iemand VF krijgt, wordtdat ook opgevangen.

Ik kan me hier naar mijn eigen (gezonde) ;D situatie wel in vinden. Als ik bedenk dat ik een ernstige ziekte :-[ onder de leden heb en daarbij weet dat ik er niet meer van kan genezen, dan zie je het toch van een andere kant. Mensen die een nrb (niet reanimatiebeleid) hebben, kiezen daarzelf vaak zeer bewust ::) voor en dat moet dan ook gerespecteerd worden. Mijn mening is: wanneer bekend is dat iemand een nrb heeft, moet hier ook tijdens een operatie gehoor aangegeven worden. Er bestaat namelijk ook zoiets als: Paliatief en actief beleid binnen de Nederlandse gezondheidszorg 8)!!!! Wanneer dit is vastgesteld moet je daar naar handelen. :P

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 30 november 2005, 22:16:34
Mij is het in elk geval duidelijk!

Dank jullie wel!
  Ta

martin vermeer

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 1 december 2005, 17:56:58
Graag gedaan!!! ;D