Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 129811 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #190 Gepost op: 17 maart 2020, 21:11:51
Zo groot is het verschil met een lock down niet.
-iedereen moet al zo veel mogelijk thuis werken.
-horeca is dicht
- evenementen zijn verboden
-scholen zijn dicht.
-openbaar vervoer rijdt minimaal
-winkels gaan al uit zichzelf dicht
-straten zijn bijna leeg.
-sportscholen etc zijn dicht.
-iedereen wordt verzocht sociaal verkeer uit te stellen, niet op familie bezoek te gaan, niet te reizen etc. En mensne lijken zich er aan te houden.

In de landen die in lock down zijn kun je ook nog steeds naar je werk als dat nodig is, kun je de hond uit laten, boodschappen doen.
Het enige verschil is dat je niet op familiebezoek mag, of mag reizen.
De maatregelen zijn voor 80 a 90 procent gewoon het zelfde. Het verschil zit hem in welk label ze er op plakken en hoe ze het communiceren.

In België hebben ze nu een regel voor het maximale aantal mensen per vierkante meter in een winkel. Hier hebben we de regel anderhalve meter afstand houden. Het heeft het zelfde effect, alleen de communicatie is anders.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #191 Gepost op: 17 maart 2020, 21:12:37
Joh, weet je wat je doet. Ga lekker in een Lockdown zitten. Val ons er niet mee lastig, en blijf vooral in je eigen waarheid geloven.

België nu ook bijna in totale lockdown, dus ja dat zegt genoeg lijkt me


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #192 Gepost op: 17 maart 2020, 21:20:05
Zo groot is het verschil met een lock down niet.
-iedereen moet al zo veel mogelijk thuis werken.
-horeca is dicht
- evenementen zijn verboden
-scholen zijn dicht.
-openbaar vervoer rijdt minimaal
-winkels gaan al uit zichzelf dicht
-straten zijn bijna leeg.
-sportscholen etc zijn dicht.
-iedereen wordt verzocht sociaal verkeer uit te stellen, niet op familie bezoek te gaan, niet te reizen etc. En mensne lijken zich er aan te houden.

In de landen die in lock down zijn kun je ook nog steeds naar je werk als dat nodig is, kun je de hond uit laten, boodschappen doen.
Het enige verschil is dat je niet op familiebezoek mag, of mag reizen.
De maatregelen zijn voor 80 a 90 procent gewoon het zelfde. Het verschil zit hem in welk label ze er op plakken en hoe ze het communiceren.

In België hebben ze nu een regel voor het maximale aantal mensen per vierkante meter in een winkel. Hier hebben we de regel anderhalve meter afstand houden. Het heeft het zelfde effect, alleen de communicatie is anders.

Het verschil is ook dat in andere landen strenger gehandhaafd wordt dan in Nederland, bijvoorbeeld met een formulier alleen de straat op. Het Belgische model zou ook goed op toepassing kunnen zijn in Nederland, wandelen en fietsen om mensen te laten ontspannen, zou nog mogelijk moeten zijn vind ik, maar dan alleen solitair, niet met vrienden etc...


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #193 Gepost op: 17 maart 2020, 21:27:45
139 mensen op de intensive care inmiddels, waren er gisteren 96, dus dat is een stijging van is een stijging van 44,8%

Statistisch gezien dus slecht nieuws, moet onder de 10% zakken per dag om het enigszins behapbaar te houden. Vergeet niet dat er ook plekken moet overblijven voor reguliere opnames, zoals ongelukken, hartinfarcten, hersenbloedingen etc...........

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5060126/corona-coronavirus-liveblog-besmet-covid19-intensive-care



Tony

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #194 Gepost op: 17 maart 2020, 22:54:48
Maar wat ik mij dan afvraag...
Rutte heeft het over immuniteit !? Volgens geleerden wereldwijd is er echter niet wetenschappelijk aangetoond dat er daadwerkelijk immuniteit wordt opgebouwd, dat weet men gewoon nog niet.
Dan die groeps-immuniteit. Volgens diezelfde wetenschappers is dat een aanname wat niet wetenschappelijk is bewezen en waarvan dus helemaal niet vaststaat dat dit ook werkelijk werkt bij dit virus.
En ook, het is toch wel heel apart dat men wereldwijd een andere strategie volgt dan dat Nederland doet !? Zelfs de WHO 'kraakt' inmiddels de Nederlandse strategie.
Tenslotte, hij geeft aan altijd het advies van de geleerden/arsen/wetenschappers te volgen. Wel vreemd dat die grotendeels al langer vergaande maatregelen wensten maar dat dat volgens politiek, en ook RIVM (!) niet nodig was, ook heeft de WHO vaker een andere mening dan de RIVM. En heel stiekem heb ik inmiddels meer vertrouwen in de WHO dan het RIVM...

https://www.ad.nl/binnenland/who-kritisch-nederland-vaar-niet-blind-op-groepsimmuniteit~a99537fa/

Dat er niet getest wordt kwam ik zelf achter. Na gesprek met nightcare en na nalopen vragenlijst kreeg ik te horen dat ik het dus hoogstwaarschijnlijk had en 14 dagen binnen moet blijven maar niet hoefde te testen (was er verder niet echt ziek van (longproblemen) waardoor buiten die 14 dagen geen verdere actie nodig was). Ook heb ik zelf de mensen waarmee ik laatst contact had gehad op de hoogte moeten stellen...
Is ook allemaal niet te veel moeite maar ik blijf het maar allemaal wat tegenstrijdig vinden...
Overigens voel ík mij in elk geval vooralsnog niet echt ziek, meer wat lam en sneller buiten adem. (Alleen die hoofdpijn vooraf was vreselijk in mijn geval...)

Ik hoop oprecht dat hij het bij het rechte eind heeft en geen grote fout maakt want dat kost mensenlevens, vele mensenlevens... (maar het vertrouwen in 'onze' minister-president is wel erg achteruit aan het gaan, voorzover dat er überhaupt al was...)
Mvg, Tony


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #195 Gepost op: 17 maart 2020, 23:11:14
Waanzin. Ziekenhuizen die tot voor kort nog zwaaiden met dure creditaties enz bedelen nu op sociale media voor mondmaskers, schorten en alcoholgel. Ik vind dat waanzin.

Ik werk in een woonzorgcentrum. Krijgen nu richtlijnen waarvan je denkt: komaan. Mondmaskers meer dan 1 dag gebruiken, lege busjes alcoholgel niet weggooien maar samenvoegen e.d. Voorts ook dat we bereid moeten zijn therapieën die voorheen in ziekenhuizen werden gegeven (infusie enz) ook bij ons uit te voeren.

Absoluut gebrek aan materiaal.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #196 Gepost op: 18 maart 2020, 07:36:33
Maar wat ik mij dan afvraag...
Rutte heeft het over immuniteit !? Volgens geleerden wereldwijd is er echter niet wetenschappelijk aangetoond dat er daadwerkelijk immuniteit wordt opgebouwd, dat weet men gewoon nog niet.
Dan die groeps-immuniteit. Volgens diezelfde wetenschappers is dat een aanname wat niet wetenschappelijk is bewezen en waarvan dus helemaal niet vaststaat dat dit ook werkelijk werkt bij dit virus.
En ook, het is toch wel heel apart dat men wereldwijd een andere strategie volgt dan dat Nederland doet !? Zelfs de WHO 'kraakt' inmiddels de Nederlandse strategie.
Tenslotte, hij geeft aan altijd het advies van de geleerden/arsen/wetenschappers te volgen. Wel vreemd dat die grotendeels al langer vergaande maatregelen wensten maar dat dat volgens politiek, en ook RIVM (!) niet nodig was, ook heeft de WHO vaker een andere mening dan de RIVM. En heel stiekem heb ik inmiddels meer vertrouwen in de WHO dan het RIVM...

https://www.ad.nl/binnenland/who-kritisch-nederland-vaar-niet-blind-op-groepsimmuniteit~a99537fa/

Dat er niet getest wordt kwam ik zelf achter. Na gesprek met nightcare en na nalopen vragenlijst kreeg ik te horen dat ik het dus hoogstwaarschijnlijk had en 14 dagen binnen moet blijven maar niet hoefde te testen (was er verder niet echt ziek van (longproblemen) waardoor buiten die 14 dagen geen verdere actie nodig was). Ook heb ik zelf de mensen waarmee ik laatst contact had gehad op de hoogte moeten stellen...
Is ook allemaal niet te veel moeite maar ik blijf het maar allemaal wat tegenstrijdig vinden...
Overigens voel ík mij in elk geval vooralsnog niet echt ziek, meer wat lam en sneller buiten adem. (Alleen die hoofdpijn vooraf was vreselijk in mijn geval...)

Ik hoop oprecht dat hij het bij het rechte eind heeft en geen grote fout maakt want dat kost mensenlevens, vele mensenlevens... (maar het vertrouwen in 'onze' minister-president is wel erg achteruit aan het gaan, voorzover dat er überhaupt al was...)

Het blijft allemaal in de communicatie zitten, want zo verschillend is het helemaal niet wat Nederland doet in vergelijking met andere landen.
Bijvoorbeeld over het testen, Nederland test ook, alleen de capaciteit is beperkt, maar reken maar dat ze zo veel mogelijk mensen testen, dat aantal is alleen helaas beperkt.
En dat staat ook gewoon in dat AD artikel! De WHO onderkent dat er capaciteit problemen zijn en dat ze zullen helpen die op te lossen. Het is helemaal niet zo dat Nederland tests ongebruikt op de plank laat liggen.

Het testen van familieleden is ook gewoon verspilling van testen. Familieleden moeten ook in quarantaine omdat het risico op besmetting vrij groot is voor hen. Stel je zou ze testen en de test is Positief, dan is de conclusie: ja dat was te verwachten, gelukkig zat je al in quarantaine, nu uitzieken.
Stel de test is negatief, dan is de conclusie, blijf toch in quarantaine, want met een ziek familielid is het risico te groot. De volgende dag kunnen ze alsnog ziek worden. Ga je ze dan elke dag testen? Met welk doel?

Citaat
Richard Pebody, die als teamleider bij WHO Europa verantwoordelijk is voor het indammen van besmettingsgevaar, zegt dat er een set aan maatregelen nodig is. ,,Dus én besmettingen zoeken en isoleren, én contactonderzoek, én de capaciteit in ziekenhuizen verhogen, én social distancing. Mensen praten nu over groepsimmuniteit, maar we moeten het virus onderdrukken, dat heeft nu prioriteit. Flatten the curve!”
Maar al die dingen doen we toch! We zoeken besmettingen, plaatsen mensen in quarantaine, doen contact onderzoek, verhogen capaciteit in ziekenhuizen (aantal IC bedden wordt bijna verdubbeld), we zetten hard in op social distancing. Flatten the curve is ook hier gewoon de strategie.
We doen gewoon al die dingen al, we noemen ze alleen anders.... Wellicht wordt het nog een stapje strenger, misschien niet, dat zijn dingen die (net als over heel de wereld) van dag tot dag besloten kunnen worden, waarbij je een afweging maakt tussen: aantal besmettingen, capaciteit in de zorg, maatregelen die al lopen, mogelijkheden de zorg te vergroten, maatschappelijke en economische impact van maatregelen, verwacht effect van de maatregelen.
Je mag de huidige situatie ook best al lockdown noemen hoor, veel verschil maakt het niet, alleen kinderen mogen niet meer samen spelen. Ik gok dat de meeste volwassenen al niet meer bij elkaar op visite gaan en dat de bridge club ook niet meer samen komt....

En wat betreft kudde immuniteit, als je niet immuun wordt voor dit virus na het een keer gehad te hebben, dan zal een vaccin ook weinig effect hebben. Daarnaast werkt het voor alle andere virussen, geen aanwijzingen dat het hier niet werkt.

Dit virus is in de wereld, en blijft in de wereld, nu is het gewoon zaak dat we allemaal ons steentje bijdragen door lekker zo veel mogelijk thuis te blijven, ongeacht of je ziek bent, inzetten op capaciteitvergroting van de zorg, inzetten op een vaccin en proberen toch zo productief mogelijk te blijven, binnen de beperkingen die er zijn.


Tony

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #197 Gepost op: 18 maart 2020, 08:52:56
Citaat
Dat er niet getest wordt kwam ik zelf achter.
Dit moet natuurlijk zijn: Dat er niet altijd getest wordt kwam ik zelf achter.
Mvg, Tony


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #198 Gepost op: 19 maart 2020, 15:43:31
Ik las zojuist wel een interessant artikel, die wat tegengas geeft aan de mainstream media.
Er wordt gesteld dat in het ergste scenario er tussen de 50 en 60 duizend doden in NL kunnen vallen door Corona, deze immunoloog stelt dat ter discussie: in China wonen bijna 1,5 miljard mensen en er zijn 'slechts'  3000 doden gevallen. Hoe zou dat in NL zo gierend uit de klauwen kunnen lopen?

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/118830/Immunoloog-Zeeuwse-ziekenhuizen-Aantal-doden-door-coronavirus-kan-beperkt-blijven

Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #199 Gepost op: 19 maart 2020, 15:59:00
Ik las zojuist wel een interessant artikel, die wat tegengas geeft aan de mainstream media.
Er wordt gesteld dat in het ergste scenario er tussen de 50 en 60 duizend doden in NL kunnen vallen door Corona, deze immunoloog stelt dat ter discussie: in China wonen bijna 1,5 miljard mensen en er zijn 'slechts'  3000 doden gevallen. Hoe zou dat in NL zo gierend uit de klauwen kunnen lopen?

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/118830/Immunoloog-Zeeuwse-ziekenhuizen-Aantal-doden-door-coronavirus-kan-beperkt-blijven

Je moet het natuurlijk wel afzeggen tegen het gebied waar het virus uitgebroken is. Het is niet in heel China zo ver uitgebroken, dus 3000 / 1.3 miljard is misschien niet de beste rekensom.
Daarnaast zijn er in China nog steeds veel mensen ziek die potentieel kunnen overlijden.

Daarnaast is China veel jonger, daar is 14% van de bevolking 60 jaar of ouder. In Italië is 29% van de bevolking 60 of ouder. Hier in Nederland 24%

(https://www.populationpyramid.net/italy/2019/)
(https://www.populationpyramid.net/china/2019/)
(https://www.populationpyramid.net/netherlands/2019/)