Corona virus COVID-19 Discussie topic

Auteur Topic: Corona virus COVID-19 Discussie topic  (gelezen 131514 keer)

0 gebruikers (en 45 gasten bekijken dit topic.

71-Peter

• Senior gebruiker
Reactie #300 Gepost op: 12 april 2020, 09:27:57
Die anti virale middelen gaan echt geen jaar duren hor. De hele wetenschappelijke wereld jaagt erop. En ook de andere punten kan ik weerleggen. Het weer speelt bij andere virussen wel degelijk een grote rol en ook bij dit virus lijkt warm weer wel degelijk een rol te spelen. Kijk maar naar de Verenigde Staten. In de staat New York is dit virus veel actiever dan in Texas en Californië en deze staten hebben ook dichtbevolkte steden en veel internationale luchthavens en contacten.

Spanje zou een negatieve uitzondering kunnen zijn, maar in Spanje circuleert het virus waarschijnlijk al sinds januari toen het daar winter was en dus kouder. Het werd daar net als in Italië heel laat gedetecteerd.

En ik ben heel consistent in mijn kritiek op het RIVM en Mark Rutte. Ik riep al in februari dat evenementen moesten worden afgelast, terwijl de voetbalwedstrijden nog tot in maart doorliepen. Dus dat heeft niks te maken met de spreekwoordelijke koe en kont.

En achteraf gelijk halen is dit zeker niet, fouten moeten eerlijk en transparant benoemd worden. Ik kan moeilijk positief zijn als er dingen niet goed gaan.

En over de lockdown was ik eerst van mening dat hij iets scherper had gekund, omdat het ene naar het andere land voor een scherpe variant koos en bovendien ook de noodtoestand uitriep. Daarom was het mijn verwachting dat deze ook in Nederland zou worden uitgeroepen, maar dat bleek uiteindelijk dan toch niet te gebeuren, mede omdat de gevallen wat sneller begonnen te dalen dan ik dacht, maar dat is toch goed nieuws lijkt me.

Ik kijk puur naar de feiten. Ik zie nu meer mogelijkheden om de economie weer open te gooien dan een maand geleden. Het belangrijkste is dat de ziekenhuizen niet overstromen. Met een uitgebreid testbeleid, app etc... zie ik meer mogelijkheden om de boel op te starten.

Die app moeten we inderdaad afwachten, maar alle kleine beetjes helpen.

En het testen wordt nu wel degelijk uitgebreid dus dat is een positief signaal, neemt niet weg dat het tempo nog verder moet worden opgevoerd.
Die anti virale middelen zijn er al, alleen duurt het minimaal nog een jaar voor die middelen gebruikt kunnen gaan worden. Die middelen zullen namelijk eerst nog getest moeten worden. En dan moet menig hotemetoot er nog iets van gaan vinden. En dan moet het nog in productie genomen moeten worden. Oja, de middelen die er nu zijn, zijn geënt op het huidige virus, virussen willen nogal eens muteren. Dus kunnen volgend jaar alsnog problemen veroorzaken. De griepprik bv is gebaseerd op de griep van voorgaande jaar.

Probeer je eigen nu ook niet schoon te kletsen. Jij was de gene die constant voor een totale lockdown was, het leger moest ingezet worden. Jij voorspelde zo ongeveer het einde van de wereld. En betichte Rutte en het RIVM er van de zaken niet goed aan te pakken. Jij snapte totaal niet waarom iedereen braaf Rutte en het RIVM bleef geloven. Je haalde zelfs nationale treurwilg Wilders erbij die het allemaal wel goed inschatten. Gek dat figuren als Baudet en Wilders nu zwijgen. Maar goed dat die figuren het niet voor het zeggen hebben in dit land. De chaos zou niet te overzien zijn.
En je kan kletsen wat je wilt, maar dankzij de koers van zowel regering als het RIVM loopt de crisis zoals men het graag zou willen. En heeft men en houdt men overzicht over het verloop.

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #301 Gepost op: 12 april 2020, 12:16:29
Die anti virale middelen zijn er al, alleen duurt het minimaal nog een jaar voor die middelen gebruikt kunnen gaan worden. Die middelen zullen namelijk eerst nog getest moeten worden. En dan moet menig hotemetoot er nog iets van gaan vinden. En dan moet het nog in productie genomen moeten worden. Oja, de middelen die er nu zijn, zijn geënt op het huidige virus, virussen willen nogal eens muteren. Dus kunnen volgend jaar alsnog problemen veroorzaken. De griepprik bv is gebaseerd op de griep van voorgaande jaar.

Probeer je eigen nu ook niet schoon te kletsen. Jij was de gene die constant voor een totale lockdown was, het leger moest ingezet worden. Jij voorspelde zo ongeveer het einde van de wereld. En betichte Rutte en het RIVM er van de zaken niet goed aan te pakken. Jij snapte totaal niet waarom iedereen braaf Rutte en het RIVM bleef geloven. Je haalde zelfs nationale treurwilg Wilders erbij die het allemaal wel goed inschatten. Gek dat figuren als Baudet en Wilders nu zwijgen. Maar goed dat die figuren het niet voor het zeggen hebben in dit land. De chaos zou niet te overzien zijn.
En je kan kletsen wat je wilt, maar dankzij de koers van zowel regering als het RIVM loopt de crisis zoals men het graag zou willen. En heeft men en houdt men overzicht over het verloop.

Baudet heeft anders in januari al een spoeddebat aangevraagd over het corona virus en werd toen weggelachen. Dus ook deze figuren kunnen soms wel degelijk gelijk hebben. Waarom zouden we dit niet gewoon kunnen toegeven? Waarom mogen we het falen van de overheid niet benoemen van jou?

71-Peter

• Senior gebruiker
Reactie #302 Gepost op: 12 april 2020, 12:32:35
Baudet heeft anders in januari al een spoeddebat aangevraagd over het corona virus en werd toen weggelachen. Dus ook deze figuren kunnen soms wel degelijk gelijk hebben. Waarom zouden we dit niet gewoon kunnen toegeven? Waarom mogen we het falen van de overheid niet benoemen van jou?
Waaruit blijkt dat de overheid faalt? Heb je überhaupt kennis van crisisbeheersing en bestrijding? Enne, die baudet schitterde vervolgens door afwezigheid op het moment dat er in de regering gesproken werdt over de Coronacrisis. Toen vondt hij de een of andere vage bijeenkomst belangrijker, IN Italië!
Oja, je kan minimaal nog een jaar wachten op je anti virale middelen
https://www.nu.nl/coronavirus/6044347/ec-voorzitter-von-der-leyen-verwacht-vaccin-niet-voor-het-einde-van-het-jaar.html?

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #303 Gepost op: 12 april 2020, 14:33:10
Waaruit blijkt dat de overheid faalt? Heb je überhaupt kennis van crisisbeheersing en bestrijding?

De experts van de overheid doen naar eer en geweten hun uiterste best, maar het blijkt dat ze dit behoorlijk onderschat hebben, en dat ze continue achter de feiten aanlopen, en dat geven ze inmiddels zelf ook wel toe.
Lees dit dagboek van Aura Timen, hoofd van het Centrum Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding van het RIVM en lid van het Outbreak Management Team dat het kabinet adviseert:

https://twitter.com/FD_Nieuws/status/1248936332476346370

Wat citaten:

Dagboek van RIVM-topvrouw: 'Ik had nooit gedacht dat het echt zou gebeuren'

‘‘Het leek iets uit een sciencefictionfilm, ik had nooit gedacht dat het echt zou gebeuren’’

Dit virus heeft ons hele denken op zijn kop gezet, het houdt zich niet aan de leerboeken. Vorig jaar heb ik tijdens mijn oratie aan de VU met de zaal een gedachte-experiment gedaan dat er een ziekte zou uitbreken en niemand meer naar buiten mocht. Het leek iets uit een sciencefictionfilm, ik had nooit gedacht dat het echt zou gebeuren. Zelfs eind februari nog niet.

Bij het RIVM liep al vóór corona een onderzoek om de vragenlijsten van het traditionele contactonderzoek te digitaliseren. Bij andere besmettelijke ziektes als geelzucht werkt de oude manier prima, maar bij grote uitbraken red je dat gewoon niet. De onderzoeksgroep richt zich sinds een paar weken op de literatuur over mogelijkheden van apps.

Typerend zijn deze RIVM berichten van half februari:

https://twitter.com/rivm/status/1228317838483611649

En onderstaande reconstructie geeft ook een ontluisterende inkijk wat er allemaal mis ging:

Februari: de verloren maand in de strijd tegen het coronavirus
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/februari-de-verloren-maand-in-de-strijd-tegen-het-coronavirus~b09e4c7a8/

Ook de belangrijkste adviseur van het kabinet, het RIVM, barst in die tijd van het zelfvertrouwen, hoewel er begin februari al coronagevallen zijn gemeld in landen als Frankrijk, Duitsland en Italië. RIVM-topvrouw Aura ­Timen, tevens lid van het OMT, noemt eind januari de kans op besmettingen in Nederland ‘reëel’, maar zegt tegen Nu.nl dat een eventuele uitbraak waarschijnlijk ‘snel onder controle’ zal zijn. ‘We hebben waardevolle ervaringen gedaan met eerdere uitbraken.’

De aanpak is dan nog duidelijk. Als individuen met coronaverschijnselen uit die paar besmettingsgebieden in Noord-Italië terugkeren, moeten ze snel getest en geïsoleerd worden en volgt er ‘contactonderzoek’. Net zoals Nederland en internationale instanties als de WHO en het ­Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) zich eerder baseerden op Chinese gegevens, wordt nu gewerkt met de Italiaanse data die dan nog suggereren dat de verspreiding beperkt is.

Nederland moet dit virus kunnen controleren, blijft de gedachte

Het virusbombardement uit Italië
Dat patiënt 2 geen uitzondering is, blijkt al als virologen een week later testen uitvoeren op het ziekenhuispersoneel in Brabant. Niet alleen blijken er veel meer besmettingen te zijn dan verwacht, ze zijn ook nog eens te herleiden naar plekken waar helemaal geen corona-uitbraak was gemeld door Italië. Hoogleraar Marion Koopmans, die namens Nederland bij de WHO zit, staat paf. ‘We hebben te maken gehad met een bombardement uit Italië, letterlijk een bombardement van virussen via reizigers’.

onderstaande schreef ik al op 1 maart:

Als je dit leest lijkt het er toch een beetje op dat het RIVM al geruime tijd achter de feiten aan loopt;
Vorige maand was "de kans klein dat het virus naar Europa zou komen", nu is het inmiddels in bijna geheel Europa.

En een paar dagen geleden leek de situatie in Tilburg volkomen onder controle, maar inmiddels meerdere patiënten met een mogelijke besmetting in Tilburg (die dus niet in Italië zijn geweest).

Voor mij blijft een van de dieptepunten nog steeds de uitspraken van Sjaak de Gouw op 9 maart:

En nog steeds slaat hij de plank mis, letterlijk "Omdat we alle patiënten en contacten in beeld hebben" en "We vertrouwen er daarom op dat er geen 'vrije verspreiding' is van het virus.

Samen sterk in de hulpverlening!

71-Peter

• Senior gebruiker
Reactie #304 Gepost op: 12 april 2020, 14:57:02
De experts van de overheid doen naar eer en geweten hun uiterste best, maar het blijkt dat ze dit behoorlijk onderschat hebben, en dat ze continue achter de feiten aanlopen, en dat geven ze inmiddels zelf ook wel toe.
Maar waaruit blijkt dat men gefaald heeft in de aanpak? Dat er fouten zijn gemaakt, en dat men de zaak onderschat is klopt. Maar dat zijn zaken om van te leren. Het bestaat niet dat je dit soort incidenten foutloos aanpakt, daar zijn ze simpelweg te complex voor. Plus dat je tegen iets aan het strijden bent wat niet zichtbaar is. Je ziet dus niet meteen wat de gevolgen van je handelen zijn. Als er gefaald zou zijn zou deze pandemie volledig geëscaleerd zijn, en er nog veel meer doden te betreuren zijn geweest, en de ziekenhuizen volledig overstroomt zijn met patiënten. Dan zou men gefaald hebben. Nu blijkt de pandemie redelijk volgens spoorboekje te verlopen. De burger zich redelijk tot goed aan de maatregelen te houden. Dus gefaald? Zeker niet, wel een hoop leermomenten. Maar dat is juist erg goed om hier leermomenten uit te halen.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #305 Gepost op: 12 april 2020, 15:03:33
Ik geef ik al een tijdje aan dat het blijkt dat ze dit onderschat hebben, en dat ze achter de feiten aanlopen.
Dat is heel iets anders dan falen, dat heb je mij ook nooit horen zeggen.
Samen sterk in de hulpverlening!

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #306 Gepost op: 12 april 2020, 20:01:38
Waaruit blijkt dat de overheid faalt? Heb je überhaupt kennis van crisisbeheersing en bestrijding? Enne, die baudet schitterde vervolgens door afwezigheid op het moment dat er in de regering gesproken werdt over de Coronacrisis. Toen vondt hij de een of andere vage bijeenkomst belangrijker, IN Italië!
Oja, je kan minimaal nog een jaar wachten op je anti virale middelen
https://www.nu.nl/coronavirus/6044347/ec-voorzitter-von-der-leyen-verwacht-vaccin-niet-voor-het-einde-van-het-jaar.html?

Je weet niet het verschil tussen een vaccin en anti virale middelen. Anti virale middelen zijn medicijnen die je neemt als je het virus al onder de leden hebt en een vaccin zorgt ervoor dat je immuun bent voor het virus. Deze anti virale middelen zijn veel sneller op de markt dan een vaccin.

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #307 Gepost op: 12 april 2020, 20:03:58
Ik geef ik al een tijdje aan dat het blijkt dat ze dit onderschat hebben, en dat ze achter de feiten aanlopen.
Dat is heel iets anders dan falen, dat heb je mij ook nooit horen zeggen.

Dat is mijn ogen grotendeels toch hetzelfde. Achter de feiten aanlopen is falen. We kennen de voorbeelden uit het verleden, zoals de aardbevingen in Groningen.

En dit gaat nog veel grotere consequenties hebben voor de overheid, mogelijk zelfs juridische aansprakelijkheid.

71-Peter

• Senior gebruiker
Reactie #308 Gepost op: 12 april 2020, 20:37:56
Je weet niet het verschil tussen een vaccin en anti virale middelen. Anti virale middelen zijn medicijnen die je neemt als je het virus al onder de leden hebt en een vaccin zorgt ervoor dat je immuun bent voor het virus. Deze anti virale middelen zijn veel sneller op de markt dan een vaccin.
Ik zal je maar uit de droom helpen. Lees vooral het dikgedrukte. Kortom, het medicijn moet nog worden gemaakt.

SARS

Tegen corona-virussen, waar ook de veroorzaker van SARS onder valt, bestaan geen medicijnen. Bij mensen veroorzaakt een coronavirus alleen de onschuldige verkoudheid common cold. De medische noodzaak om een middel te maken, was dus niet zo groot, vertelt de Leidse viroloog Willy Spaan. ‘Achteraf jammer, hoewel het maar de vraag is of zo’n middel nu geholpen zou hebben tegen SARS. Maar het was wel een goed uitgangspunt geweest voor de ontwikkeling van een medicijn.’

71-Peter

• Senior gebruiker
Reactie #309 Gepost op: 12 april 2020, 20:44:40
En nog wat, een virus kun je niet bestrijden zoals een bacterie. De griepprik is bv niets anders dan een samengestelde cocktail vanuit voorgaande griepvirussen. Op basis van het soort griep wat ze verwachten dat het komende jaar gaat opspelen. Daarom zijn de vaccins die nu bestaan en bedacht onvoldoende toegerust om het huidige Coronavirus te bestrijden. Pas na deze uitbraak kun je met het virus wat dan beschikbaar is een vaccin ontwikkelen. En ben je dus een jaar verder. Wie weet het verschil hier niet?