Nieuw vuurwapen voor de Nederlandse Politie: Walther P99Q-NL

Auteur Topic: Nieuw vuurwapen voor de Nederlandse Politie: Walther P99Q-NL  (gelezen 364726 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #1170 Gepost op: 30 december 2013, 13:35:48
Citaat van: silque link=msg=1232302 date=1388405572
Grappig, dat is volgens IBT namelijk de reden dat wij geen koord mogen dragen. Je beperkt je zelf in je schietruimte, dus het koord moet redelijk lang zijn. Mocht iemand je wapen te pakken krijgen, kan hij nergens heen en krijg je vlakbij je lichaam een strijd om het wapen. Als hij dan niet perongeluk al af gaat (schrik, stoeien) ben jij nog een prima doelwit ook, je kunt namelijk nergens meer naartoe want je zit vast aan het koord.

Volgens mij ben je dan al een paar stappen te laat met reageren dan ;) Ik denk op het moment dat iemand je wapen te pakken heeft je meer problemen hebt dan alleen het koortje wat er aan zit en de daardoor ontstane schietruimte. Daarbij zal (denk ik) je reactie automatisch al zijn om het gevecht aan te gaan... Met of zonder touwtje..  Maar goed is mijn bescheiden mening e050


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1171 Gepost op: 30 december 2013, 13:47:36
Als iemand je wapen pakt zal hij niet blijven staan, maar er vandoor rennen. Als hij op dat moment door het touwtje wordt teruggetrokken is er al een kans dat het wapen afgaat, bovendien zal er dan dus een gevecht ontstaan in die korte ruimte, met het wapen wat ertussen bengelt.
Als er geen touwtje hangt en hij er vandoor rent ga ik er niet achteraan, hij heeft namelijk een vuurwapen en ik niet meer.

Ze hebben mij in ieder geval overtuigd, ik hoef geen koordje.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


crosslee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #1172 Gepost op: 30 december 2013, 14:39:31
Citaat van: silque link=msg=1232323 date=1388407656
Als iemand je wapen pakt zal hij niet blijven staan, maar er vandoor rennen. Als hij op dat moment door het touwtje wordt teruggetrokken is er al een kans dat het wapen afgaat, bovendien zal er dan dus een gevecht ontstaan in die korte ruimte, met het wapen wat ertussen bengelt.
Als er geen touwtje hangt en hij er vandoor rent ga ik er niet achteraan, hij heeft namelijk een vuurwapen en ik niet meer.

Ze hebben mij in ieder geval overtuigd, ik hoef geen koordje.

Ik zou er niet 1,2,3 van uit gaan dat iemand die interesse heeft in je wapen er daarna ook gelijk vandoor gaat. Immer pakt hij het wapen voor een reden en is dat over het algemeen niet omdat het een verzamelaar is.. Tijdens een situaties waarin het wapen gepakt word, of er een greep naar word gedaan zit je (over het algemeen )in de gevechtsmodus. (worsteling/verzet you name it.. Daarbij sluit ik het tijdens Koninginnedag "voor de grap" aan je wapen zitten uit.) Dus automatisch ga je de worsteling aan, of ben je die al aangegaan. De afstand die dan door het eventuele touwtje word bepaald, of de afwezigheid daarvan, word tenietgedaan. Een ongewenst schot ligt op de loer, levensgevaarlijke situatie.. Jazeker.

Ik hoef echter ook geen koortje hoor.. Simpelweg omdat het mij onhandig lijkt en het iets is waar je achter kan blijven hangen.. Maar ik geloof nooit zo in die spookbeelden van IBT. Over alles valt wel wat te zeggen. Niks is 100% veilig. Je weegt de voor en nadelen met elkaar af en daaruit moet je eigen afwegen maken.  Ik heb bv de jasbeschermer op me holster.  Heel veel collegas halen het van hun holster af. Dat beschermd mij o.a. tegen ongewenste grijpers van buitenaf en zorgt ervoor dat andere niet de beugel zo makkelijk naar beneden kunnen krijgen om bij me wapen te komen. 100% garantie.. nee.. Toegevoegde waarde.. Jazeker, voor mij wel. Dus heb ik het op me holster.  Dat ze iets zeggen bij ibt is alleen maar goed maar volg niet blindelings wat hun roepen want er komt ook een hoop onzin uit die hoek... Vraag iets aan 10 ibt docenten en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Uiteindelijk moet je er zelf mee werken en niet de docent.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1173 Gepost op: 30 december 2013, 14:53:58
Ik heb altijd een koordje gehad. Bij de KMar werd het op een gegeven moment "verplicht" op het holster wat voor het huidige Ghost holster kwam. Bij de komst van het Ghost holster hoefde het niet meer ivm de ingebouwde veiligheid in het holster zelf, echter bleef ik hem er altijd aanhouden. Bij mijn overstap naar de politie kreeg ik ook een Walther die was voorzien van een aansluiting voor een koordje en ook hier heb ik er een koordje aangehangen. Bij de laatste wisseling kreeg ik een Walther zonder aansluiting en wilde men hem ook niet overzetten naar mijn huidige Walther.
Ik heb nooit enig probleem en/of hinder ondervonden van het koordje. Het heeft me alleen 1x op S'hol Plaza een heleboel gezoek gescheeld naar mijn glock. Die was namelijk met rennen uit het oude holster gevallen. Door het koordje bleef hij netje naast me lopen en kon ik hem zo weer oprapen en terug holsteren.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1174 Gepost op: 30 december 2013, 16:13:29
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1232349 date=1388411638
Het heeft me alleen 1x op S'hol Plaza een heleboel gezoek gescheeld naar mijn glock

Ik denk dat het je meer dan alleen gezoek heeft gescheeld  ;D

@Crosslee: eens, iedere IBT docent heeft een andere insteek. In Haaglanden werden we afgeraden om de spreeksleutel om de nek/schouder te dragen ivm verstikking, in de regio waar ik nu werk draagt iedereen hem zo en wordt er niet eens over gesproken.
Uiteindelijk gaat het er om waar jij je comfortabel bij voelt, bij mij is dat geen koordje. Heb dan liever dat de VD met mijn wapen wegrent, dan dat hij in zo'n korte ruimte mijn wapen in zn klauwen heeft en ik moet gaan goochelen. Bovendien kan jij op dat moment niet meer wegkomen omdat je vast zit aan je wapen, 3x raden wie het makkelijkste doelwit wordt. Nee, mij te link.  98uiye

Maar, ontopic?  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1175 Gepost op: 30 december 2013, 21:04:17
Ook de mensen die op & rond het water werken krijgen bij ons de koordjes... Het is al eens gebeurd dat iemand terug aan land kwam met het wapen slepend door het water achter de boot aan in het kader van ''hey dat was me nog niet opgevallen''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1176 Gepost op: 30 december 2013, 22:33:55
Citaat van: Jerommeke link=msg=1232473 date=1388433857
Ook de mensen die op & rond het water werken krijgen bij ons de koordjes... Het is al eens gebeurd dat iemand terug aan land kwam met het wapen slepend door het water achter de boot aan in het kader van ''hey dat was me nog niet opgevallen''
098uo 98uiye LOL

Citaat van: crosslee link=msg=1232344 date=1388410771
Ik heb bv de jasbeschermer op me holster.  Heel veel collegas halen het van hun holster af. Dat beschermd mij o.a. tegen ongewenste grijpers van buitenaf en zorgt ervoor dat andere niet de beugel zo makkelijk naar beneden kunnen krijgen om bij me wapen te komen. 100% garantie.. nee.. Toegevoegde waarde.. Jazeker, voor mij wel. Dus heb ik het op me holster.
Bij het nieuwste holster zit deze er ook standaard op (bij de vorige wilde hij nog wel eens ontbreken) en moet zeggen wil ook niet zonder. Heb bij de oude een tijdje zonder gelopen (de beschermer was afgebroken en was dusdanig kort op de omscholing dat ik geen zin meer had om te wisselen), en dat was toch een stuk minder. Had toen diverse keren dat het holster open was geschoten omdat mijn vest op de vergrendeling drukte, en een paar keer dat hij niet open wilde omdat mijn trui vast zat (was dan gelukkig op de schietbaan maar toch).

Dus bij mij heeft die beschermer al duidelijk gemaakt dat hij er wel op moet zitten en zal hem er dan ook nooit afhalen. Echter is en blijft het natuurlijk wel persoonlijk, zelfde als het koordje. En zoals ik eerder aangaf, er zit al standaard een bevestiging er op dus wil je graag een koord hebben dan kan deze zo vast gemaakt worden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #1177 Gepost op: 9 januari 2014, 20:55:21
De drie dagen achter de rug! Wat een GEWELDIG wapen  O0  O0  O0 mikpunt is treftpunt, echt super!! Drie dagen lekker aan het knallen geweest  ;D
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Extra controle nieuw dienstwapen

http://www.politie.nl/nieuws/2014/januari/10/00-extra-controle-nieuw-dienstwapen.html
Laatste update: 10-01-2014 | 13:26

Nederland - Alle gebruikers van de nieuwe Walther P99Q-NL moeten hun dienstwapen laten controleren op de aanwezigheid van de zogeheten trekkerstangopvangnok. Samen met vele andere onderdelen zorgt dit onderdeeltje ervoor dat het wapen niet afvuurt als het valt. Onlangs constateerde een wapeninspecteur van de politie tijdens een steekproef in de fabriek in Duitsland dat dit onderdeel bij één wapen ontbrak.

Het ontbreken van het onderdeel heeft geen gevolgen voor het verdere functioneren van het wapen. In totaal zijn er inmiddels 5.889 wapens gecontroleerd. Op het ene exemplaar na, zijn alle wapens in orde bevonden. Omdat veiligheid boven alles gaat, is besloten alle nieuwe dienstwapens op dit onderdeel te controleren.

Controle geleverde wapens
Vanaf 14 januari worden de overige 13.311 reeds uitgeleverde wapens gecontroleerd. De wapens hoeven hiervoor niet te worden ingenomen omdat de controle slechts een paar minuten tijd in beslag neemt. Daarnaast heeft de fabrikant besloten speciaal voor dit onderdeel voortaan ook een digitale controle in te voeren om te garanderen dat het altijd geplaatst wordt. Alle wapens die vanaf begin januari worden uitgeleverd, zijn dus extra gecontroleerd.

Aanbesteding
De Walther P99Q-NL is in gebruik sinds 1 juli 2013. Tijdens de aanbesteding is het wapen zeer uitgebreid getest. Alleen al de valveiligheid is op 36 verschillende manieren en ondergronden gecontroleerd. Hierbij is nooit enige afwijking geconstateerd. In totaal zijn nu 19.200 wapens geleverd. 5.889 hiervan zijn reeds gecontroleerd. De overige 13.311 worden vanaf 14 januari op het onderdeel gecontroleerd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #1179 Gepost op: 10 januari 2014, 20:26:28
Citaat van: Jerommeke link=msg=1232473 date=1388433857
Ook de mensen die op & rond het water werken krijgen bij ons de koordjes... Het is al eens gebeurd dat iemand terug aan land kwam met het wapen slepend door het water achter de boot aan in het kader van ''hey dat was me nog niet opgevallen''

Bij ons heb ik nagenoeg geen koordjes gezien. Ik kan me ook niet herinneren dat er ook maar 1 collega is geweest die zijn wapen is kwijtgeraakt tijdens een normale dienst omdat hij/zij geen koordje aan het wapen had zitten...