Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55876 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #130 Gepost op: 20 februari 2006, 11:18:14
Dan zou ik de ovd-g willen adviseren de GNK te alarmeren.
Tent is niet nodig, want opvang is in het hoofdgebouw.


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 21 februari 2006, 14:23:55
Graag reageer ik vanuit de BHV gedachte :)
Waar rook is is vuur dus bij het waarnemen van rook uit het dak zou ik mij er eerst van overtuigen dat het de schoorsteen niet is..... ;D
De twee medewerkers zijn terplaatse gestuurt en zullen hun bevinding doorgeven aan de receptionist.(eerste bericht)
Er vanuit gaande dat er werkelijk iets aan de hand is onmiddelijk de handmelder inslaan, wooneenheid ontruimen naar het eerstvolgende brandvrije compartment.(staat aangegeven op de ontruimingsplattegronden...VERPLICHT)
Uiteraard bij iedere actie denken aan de eigen veiligheid.
Als het gedeelte waar de brand is is ontruimt dan de belendende eenheden ontruimen, waar mogelijk naar de afgesproken verzamelplaats.
Voor eventuele slachtoffers dient een slachtoffernest ingericht te worden.
Een BHVer is trouwens veel te weinig en ook niet realistisch. ???
Middels de gebruiksvergunning die een instelling MOET hebben, is de omvang van de calamiteitenorganisatie geregeld.
Receptionist pakt het bedrijfsnoodplan en schaalt op zoals beschreven.
Bedrijfsnoodplan bestaat uit aanvalsplannen t.b.v. de brandweer, ontruimingsplannen, telefoonboom met lijst op te roepen personen en technisch relevante zaken.
Een medewerker krijgt opdracht om de brandweer op te wachten en voor hun als gids te fungeren met medeneming van het aanvalsplan.
Bij aankomst brandweer regie overdragen aan de brandweer en verder op verzoek brandweer meewerken.
Groet.
FBB

 :-* voor de dames en  ;D voor de boys


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #132 Gepost op: 21 februari 2006, 20:12:36
Een BHVer is trouwens veel te weinig en ook niet realistisch. ???

Eén BHV-er in een personeelssetting van 5 personeelsleden in totaal op een zo groot aantal bewoners in een nachtelijke situatie is helaas maar al te realistisch voor veel van deze instellingen. :-\


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #133 Gepost op: 21 februari 2006, 21:27:51
Er zijn nu dus nog 4 slachtoffers binnen.
Er zijn nu 4 slachtoffers in de.....(ehh...waar hebben jullie ze gelaten?)
Er zijn nu twee ambu's ter plaatse?
Ovd-G is gewaarschuwd
Er is getrieerd en de resultaten zijn bekendt!

maar...........weten we ook de normaal waarden van deze patiënten?    ;)
wat gaat het sigma doen?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #134 Gepost op: 21 februari 2006, 22:24:38
Wat mij betreft assisteren met evacuatie en verder met opvang van evacués en/of slachtoffers in het hoofdgebouw.
De sigma bedoel ik dus.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #135 Gepost op: 22 februari 2006, 21:02:46
Witte kolom opschalen, het lijkt erop dat alle 8 bewoners recht hebben op een zkh-bezoek, iigv 3 vd 4 die nu naar buiten gehaald zijn en alle 4 die nog binnen zijn... dus dat zou nog 6 ambu's betekenen. Ik weet niet wat er nog in de regio's is en hoelang de aanritijden zijn voor buiten de regio. Begin met nog 4 ambu's extra deze kant op en kijken of er dan nog 2 vrijgemaakt kunnen worden.

Vraag: Zijn deze beschikbaar en hoe lang voordat deze ter plaatse zijn?

Dan in verband met verwachte ernstigere verwondingen van degene die binnen zijn lijkt MMT me wel handig, inhalatietrauma's wil je zsm intuberen maar zijn vaak nog veels te alert om dat zonder anesthesie te kunnen doen.

Vraag: hoe lang voordat die ter plaatse zijn?

GNK:
SIGMA weet ik niet of het nut heeft, opvang is er immers in het centrale gebouw en handen moeten er snel bijkomen nu het personeel gebeld wordt en hopelijk zsm ter plaatse is. Het personeel heeft immers veel meer ervaring hoe om te gaan met deze groep mensen dan de SIGMA-leden (uiteraard afh van achtergrond SIGMA-leden)

Ambuteam is misschien wel handig alhoewel met voorlopig max 8 slachtoffers en mogelijk te weinig ambulances kunnen die 2 bemanningen misschien beter met 2 ambulances komen. Wel handig zijn de extra materialen (en dan met name de zuurstof en evt Burnshield) die in de wagen van het ambuteam zit.

MMT zie boven

Verder is misschien wel handig of de Arts voor Verstandelijk Gehandicapten (AVG) van de instelling (ik mag hopen dat ze die hebben) snel komt, dit omdat hij de bewoners en hun medische achtergrond goed kent en evt wat al te onrustige bewoners in de andere paviljoenen wat kalmerends kan geven (wat Stesolid misschien, werkt lekker snel, relatief makkelijk toe te dienen en is in dit soort instellingen vaak wel ruim voorradig).

Dan als laatste voordat ik de 4 slachtoffers aandacht ga geven, is er al een personeelslid aanwezig wat de bewoners die nu buiten zijn goed kent? Wil die dan asap bij de slachtoffers komen zodat er wat meer bekend is over hun 'normale' gedrag.

Dan de vier slachtoffers in de volgorde dat ik ze aandacht zou geven (en gelukkig zijn er al 2 bemanningen tp dus liefst simultaan aandacht)

1:
Simon (als vierde naar buiten gehaald):
A:  dyspnoe, rochel door braaksel --> inspectie mondholte en gezichtsbeharing (weggeschroeide haren), braaksel wegzuigen/in zijligging, Cave inspiratoire stridor ivm glottis-oedeem, bij verdenking hierop intubatie (kan bij hoge GCS lastig zijn, dan hopelijk snel MMT ter plaatse voor anesthesie).  Fixatie CWK laat ik achterwege want er is geen sprake van hoog-energetisch letsel (tenzij de evacuatie nogal hardhandig ging...)
B:  blauwpaarse gelaatskleur, 32 p/m, beiderzijds ademgeruis, saturatie 85% --> 100% O2 middels een non-rebreathing-masker, kijken of de CO eruit gewassen kan worden. Daarnaast is de puls-oxymeter mgl minder betrouwbaar tgv CO.
C:  102 p/m, iets weker, regulair, RR 90/50 --> naald erin, liefst 2. Dan infusietherapie, starten met 1000ml NaCl 0.9% afh van resultaat op tensie gevolgd door 1000 ml plasma-vervanger
D:  slachtoffer reageert op een pijnprikkel, maar verbale reactie is moeilijk in te schatten. --> graag verzorgster ter plaatse ivm 'normale' situatie, bepalen GCS (is lastig, evt die voor kinderen gebruiken) indien <8 poging tot intubatie

2 of 3 ik twijfel met Guido die een lagere ademfrequentie heeft maar alerter is:
Jan (als tweede naar buiten gehaald):
A:   vrij --> zie Simon voor observatiepunten
B:   blauw/bleek gelaat, 20 p/m diep, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 82% --> 100% O2 middels een non-rebreathing-masker, kijken of de CO eruit gewassen kan worden, half-zittende houding indien GCS >8 Daarnaast is de puls-oxymeter mgl minder betrouwbaar tgv CO.
C:   96 p/m, goed voelbaar, irregulair, RR 150/100 --> waaknaald inbrengen, vermoedelijk irregulaire pols passend bij voorgeschiedenis? bevestiging zien te krijgen van verzorgende of AVG
D:   P --> wat is normaal? bepalen GCS, evt die voor kinderen gebruiken.

3 of 2:
Guido (als eerste naar buiten gehaald): --> beleid eigenlijk identiek aan dat van Jan
A:   vrij
B:   bleek gelaat, 10 p/m diep, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 85%
C:   54 p/m, goed voelbaar, regulair, RR 110/75
D:   slachtoffer reageert op een pijnprikkel, maar verbale reactie is moeilijk in te schatten. Hij reageert wat apatisch en uit wat korte kreten.

4:
Rachel (als derde naar buiten gehaald): --> na snelle triage over laten aan verzorgende en/of EHBO-er
A:  rochel --> gezien waardes bij de B waarschijnlijk bij haar passend, wel even controle gezichtsbeharing. Navragen verzorgende of dit idd bij haar past
B:  normale gelaatskeur, 12 p/m, thoraxhelften komen gelijk op, saturatie 98% --> prima, wel op letten dat puls-oxymeter niet volledig betrouwbaar is bij CO-intoxicatie. Cave 'gezonde' kersenrode gelaatskleur ivm CO-intoxicatie
C:  72 p/m, krachtige pols, regulair, RR 140/85 --> zo laten, alleen wanneer toch flinke verdenking CO-intoxicatie waaknaald inbrengen
D:  V, hoewel de verwardheid waarschijnlijk inherent zal zijn aan de handicap -->wederom wat is normaal? Navragen dus. Verwardheid kan immers ook weer teken zijn van CO-intoxicatie


Prioriteiten vervoer:
1. Zodra het even kan en hij zo stabiel als mogelijk is Simon met vooraankondiging naar trauma-centrum of brandwondencentrum (wat zijn de aanrijtijden naar beide?)

2. Guido en Jan kunnen naar een zkh in de buurt

3. Rachel kan evt ter plaatse nagekeken worden door de AVG, wel nog steeds cave CO-intoxicatie, dus bij twijfel toch even een bloedgas laten prikken in zkh.

OK, hier laten we het maar even bij. Iemand nog andere ideeën?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #136 Gepost op: 22 februari 2006, 22:12:37
nee "vesalius" , weinig aan toe te voegen,  ik vind het een mooie aanvalsplan voor de ambu tak, zo wel qua prioriteitstelling als behandeling.
Ik zou wel het onregelmatige ritme van Jan even op de monitor beoordelen.
Heb ik wat meer tijd dan Guido toch ook maar even i.v.m. zijn (voor mij) onverwachte bradycardie.

Wat het zuurstof betreft, ik ga er evenvanuit dat dat in de instelling reeds in voldoende amte aanwezig is.
Ik vraag me wel af waar het personeel blijft.....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #137 Gepost op: 22 februari 2006, 23:54:58
ik weet nie waar jullie het allemaal precies over hebben maar ik ga met jullie mee!!! ;D ;D ;D ;D
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #138 Gepost op: 23 februari 2006, 08:52:41
GNK:
SIGMA weet ik niet of het nut heeft, opvang is er immers in het centrale gebouw en handen moeten er snel bijkomen nu het personeel gebeld wordt en hopelijk zsm ter plaatse is. Het personeel heeft immers veel meer ervaring hoe om te gaan met deze groep mensen dan de SIGMA-leden (uiteraard afh van achtergrond SIGMA-leden)

Ben ik met je eens, maar we hebben volgens mij een inschattingsfout gemaakt en er zijn te weinig personeel en hulpverleners ter plekke voor verzorging so's, evacuatie en opvang bewoners. Daarom denk ik dat we nu niet moeten aarzelen en van verschillende kanten zsm extra mensen ter plaatse moeten laten komen. Wellicht dat er straks wat teveel mensen tp zijn, maar dat zij dan maar zo.
Extra ambu's en ambuteam zullen ook een flinke aanrijtijd hebben, verwacht ik.
Daarom toch maar kiezen voor compleet GNK en extra ambu's voor vervoer.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #139 Gepost op: 23 februari 2006, 13:52:24
We weten ook nog niet de "normaal" waardes van deze patiënten/ cliënten   ::) ::) ::)