Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55924 keer)

0 gebruikers (en 33 gasten bekijken dit topic.

BCA_Marcel de Goede

  • Gast
Reactie #70 Gepost op: 7 februari 2006, 09:34:05
Roy,

Welkom op het forum, ik hoop dat je er net zoveel plezier aan beleefd en kennis opdoet als dat ik dat doe.
In antwoord op je vraag.....Zie de eerste pagina....de introductie door Jorrin


De hoofdlaan uitrijdend stuiten we op een complex (3 hoog) waar zich de gemeenschappelijke ruimtes bevinden, zoals een kantine, zwembad, restaurant, fysiotherapiepraktijk etc.

Hallo allemaal,

ook ik ben voor de eerste keer hier actief op dit forum.
naar aanleiding van het antwoord hierboven gegeven nog even terug naar de informatie door de aangever vooral op pagina 2.

Het is een losse wooneenheid waar 8 personen in wonen, de algemene ruimtes zitten in het hoofdpand van 3 verdiepingen.


Die 8 personen moeten toch door de eerder genoemde ter plaatse zijnde bemanningen van de brandweer geevacueerd kunnen worden.
waarna de bluswerkzaamheden kunnen aanvangen?

Ander puntje, kunnen al die afkortingen ook duidelijk gemaakt worden voor gewone BHV-ers die op een kantoor werken.
Af en toe duizelt het een beetje en weet ik niet wat er allemaal bedoeld wordt.

Groeten Marcel de Goede


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #71 Gepost op: 7 februari 2006, 09:48:46
Jorrin, een goede casus met veel aantrekkingskracht.   ;D

Marcel, kijk eens op deze site dan heb je er al heel veel te pakken.
klik hier
En als er nog zijn die je niet weet, gewoon vragen. ;)


ikke

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 7 februari 2006, 11:06:34
Ik zou er rekening mee houden dat de vertsandelijk gehandicapten op dezemanier uit hun vertrouwde situatie in een zeer stressvolle sitautie worden getrokken ;) ze kunnen dus behoorlijk onrustig zijn en diegenen die niet verlamd zijn daar kan de brandweer bij evacuatie behoorlijk wat weerstand van krijgen  ::) dus slaan, schoppen, dingen kapotgooien, wegrennnen, gillen, schreeuwen, etc.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #73 Gepost op: 7 februari 2006, 12:52:50
Als ik het goed heb gelezen kunnen de meeste niet eens lopen. Laat staan wegrennen.  ;) :P


ikke

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 7 februari 2006, 13:13:36
Als ik het goed heb gelezen kunnen de meeste niet eens lopen. Laat staan wegrennen.  ;) :P
Ik ik bedoel ook als er mensen tussen zitten die wel kunnen lopen schat :P ;D :D


Harry007

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 7 februari 2006, 18:45:41
Hallo allemaal,

ook ik ben voor de eerste keer hier actief op dit forum.
naar aanleiding van het antwoord hierboven gegeven nog even terug naar de informatie door de aangever vooral op pagina 2.

Het is een losse wooneenheid waar 8 personen in wonen, de algemene ruimtes zitten in het hoofdpand van 3 verdiepingen.


Die 8 personen moeten toch door de eerder genoemde ter plaatse zijnde bemanningen van de brandweer geevacueerd kunnen worden.
waarna de bluswerkzaamheden kunnen aanvangen?

Ander puntje, kunnen al die afkortingen ook duidelijk gemaakt worden voor gewone BHV-ers die op een kantoor werken.
Af en toe duizelt het een beetje en weet ik niet wat er allemaal bedoeld wordt.

Groeten Marcel de Goede

Ik kan ook niet zeggen dat ik de indruk krijg dat de pi meerdere verdiepingen heeft, het is toch niet het hoofdgebouw dat rookt/brand?

Greetz

Harry


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #76 Gepost op: 7 februari 2006, 19:19:24
Ik zou er rekening mee houden dat de vertsandelijk gehandicapten op dezemanier uit hun vertrouwde situatie in een zeer stressvolle sitautie worden getrokken ;) ze kunnen dus behoorlijk onrustig zijn en diegenen die niet verlamd zijn daar kan de brandweer bij evacuatie behoorlijk wat weerstand van krijgen  ::) dus slaan, schoppen, dingen kapotgooien, wegrennnen, gillen, schreeuwen, etc.
vandaar dat ik die assistentie van de verpleging erbij wil hebben,zij weten hoe ze met die bewoners om kunnen gaan  ;)

Als ik het goed heb gelezen kunnen de meeste niet eens lopen. Laat staan wegrennen.  ;) :P
Daarmee zijn ze nog steeds instaat het je zeer lastig te maken


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #77 Gepost op: 7 februari 2006, 19:20:39
Daarmee zijn ze nog steeds instaat het je zeer lastig te maken
I know. (Ervaring).  ;)


Rene112

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 7 februari 2006, 22:22:03
Even iets over opschalen n.a.v. de diverse reacties hierover ;)

Het is goed om even onderscheid te maken tussen monodisciplinair opschalen en multidisciplinair opschalen.

Monodisciplinair opschalen gebeurt door iedere hulpverleningsdienst zelf en nooit door iemand anders!

Bij de politie worden er bijv. meerdere auto's, de mobiele eenheid, de OvD-P bijgevraagd : dit is mono opschalen.
Bij de ambulance worden er bijv. meerdere ambulances, de OvD-G, een MMT, een sigma (GNK) bijgevraagd : dat is ook mono opschalen.
Bij de brandweer roepen we grote brand, zeer grote brand, doe maar een peloton erbij, een redvoertuig erbij : dat is ook allemaal mono opschalen.

Het kan dus zijn dat de brandweer de brand bijna geblust heeft (en dus alweer bijna zou kunnen afschalen) maar dat er diverse mensen last van de rookontwikkeling hebben waardoor de ambulancedienst nog aan het opschalen is. Daar is niets mis mee, en is gewoon de verantwoordelijkheid van iedere dienst zelf!

Multidisciplinair opschalen is heel wat anders en heeft alles te maken met de wijze waarop de samenwerking, onderlinge communicatie en verantwoordelijkheden tussen de hulpdiensten en gemeenten georganiseerd worden. Dit is in de meeste regio's vastgelegd in een procedure (bij jullie wel bekend als de GRIP-regeling ;)).

GRIP 1 betekent zegt dus bijvoorbeeld helemaal niets over het aantal brandweerauto's, ambulances en politie-eenheden dat wordt ingezet. Het enige dat met het opschalen naar GRIP 1 gebeurt is : het instellen van een gestructureerd overleg tussen de OvD-Politie, OvD-Geneeskundig en OvD-Brandweer (met meestal een Leider Copi als voorzitter voor de overleggen). Daarnaast wordt standaard de burgemeester geïnformeerd.

GRIP 1 kan dus worden gegeven bij een brand waarbij het nodig is dat er goede afspraken worden gemaakt tussen de hulpdiensten (door de 3 OvD'en). Of er nu bij de brand nul of 10 slachtoffers zijn, of dat het een kleine of zeer grote brand is, staat hier helemaal los van.
Om een ander voorbeeld te geven : een klein brandje zonder slachtoffers dat snel geblust is bij een consulaat van een bepaald scandinavisch land kan zeker tot een GRIP 1 of hoger leiden!  ;)

En tenslotte nog iets over GRIP 2, 3 en 4 :
Een hogere GRIP-fase betekent dat er op andere plaatsen ook multidisciplinaire teams aan het overleggen gaan en besluiten zullen nemen over de bestrijding van het incident. Een verdere toelichting/uitwerking gaat op deze plaats iets te ver ;)
Maar het zou dus kunnen zijn dat er opgeschaald wordt van GRIP 1 naar GRIP 3 terwijl het aantal brandweerauto's, ambulances en politievoertuigen op de plaats van het incident gelijk blijft!

Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft, en dat een aantal mensen de klepel gevonden hebben nodig is om de klok goed te laten luiden  :D ;)
Uiteindelijk zijn deze casussen bedoeld om van te leren!

groeten,
René de Caluwé


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #79 Gepost op: 7 februari 2006, 22:25:22
en René hoe zou jij in deze casus handelen?