Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten

Auteur Topic: Feb 2006: Brand in complex voor verstandelijk gehandicapten  (gelezen 55899 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 7 februari 2006, 22:46:01
en René hoe zou jij in deze casus handelen?

Ik heb helaas nog te weinig tijd gehad om in alle details te duiken  :-\

Op zich heeft Jorrin als casusleider in haar laatste bericht de situatie op dat moment beschreven!
En volgens mij zijn de meeste hulpdiensten nog steeds onderweg  :-X
Het lijkt mij belangrijk om haar informatie als feit te zien (sommige forumleden verzinnen er zelf nog wel iets bij ;))

De informatie die de bhv-ers / personeelsleden hebben vanuit de betreffende wooneenheid is nu nog niet bekend bij bijvoorbeeld de brandweer die onderweg is. Het zou al "mooi" zijn als de OvD/bevelvoerder die onderweg is doorkrijgt dat het gaat om een daadwerkelijke binnenbrand in een wooneenheid waarin nog 8 mensen binnen zijn die niet zelfredzaam zijn.

Een OvD-Brandweer die dan niet onderweg al zal opschalen (mono ;)) naar 3 eenheden (grote brand) weet nu al dat hij/zij "gruwelijk" achter de feiten gaat aanlopen ;)   
Mijn voorlopig plan hierbij : 2 tankautospuiten voor redding en 1 tankautospuit voor blussing, met als plan plus : extra TS en dompelpomp bij slechte waterwinning, extra TS bij gevaar overslag naar belending.

Hebben jullie (als brandweer) wel eens geoefend in het "bevrijden" en redden van niet zelfredzame personen die ook nog eens zijn vastgelegd op hun bed?  Dan kom je er snel achter dat, wanneer dit ook in een rokerige omgeving moet gebeuren, je de ploegen van 2 tankautospuiten hard nodig hebt!  ;)

groeten,
René de Caluwé


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #81 Gepost op: 7 februari 2006, 23:29:37
Ik bedoelde met name v.w.b. grip.


Rene112

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 8 februari 2006, 11:28:08
Ik bedoelde met name v.w.b. grip.

Ok  ;)

Nu onderweg.... ik twijfel of ik nu (als OvD-B) onderweg zou opschalen naar GRIP-1 met de informatie die je dan als OvD hebt.
De reden om wel GRIP-1 te geven is dat je dan zeker weet dat ook de OvD-G en OvD-P ter plaatse komen en dat de burgemeester wordt geïnformeerd. Een acute reden om multidisciplinair op te schalen ("minutenwerk") is er niet, dus dát kunnen we het beste ter plaatse even inschatten!

groeten,
René de Caluwé


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #83 Gepost op: 10 februari 2006, 21:02:42
Hartstikke bedankt voor al jullie reacties tijdens mijn afwezigheid! :D

Ik ga er morgen even verder mee aan de slag, omdat ik behoorlijk moe ben van mijn eigen avonturen ::) ;D.
Jullie krijgen dus zo snel mogelijk een update.

Wat ik wel even kwijt wil is dat het inderdaad een van de wooneenheden betreft en dus NIET het 3 verdiepingen hoge hoofdgebouw. De lage wooneenheden staan echter wel redelijk dicht op elkaar, het is al geruime tijd vrij droog en er bestaat bij uitbreiding wel degelijk gevaar voor overslag naar andere wooneenheden.

De rest houden jullie tegoed!

Ik ga naar bed ;D ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #84 Gepost op: 11 februari 2006, 20:40:17
Beloofd is beloofd. Een nieuwe update!

Het betreft dus GEEN hoogbouw.

Het alarmeren door de receptionist van omwonende personeelsleden schiet niet erg op, omdat er teveel ander berichtenverkeer plaatsvindt.
De directeur is inmiddels wel gearriveerd. Hij besluit deze oproepfunctie te gaan overnemen, zolang er nog niemand anders is, omdat er toch echt veel meer hulp zal moeten komen om een vlotte evacuatie te kunnen organiseren.
Bovendien klinkt er door de intercom vanuit twee wooneenheden behoorlijk wat onrust. De bhv-er die al opgeroepen was en inmiddels is gearriveerd, gaat bij deze wooneenheden kijken.
Voor alle bewoners eerst alle rolstoelen zien te vinden geeft teveel oponthoud, doordat deze ’s nachts allemaal op een kluitje in de badkamer staan. Er zijn twee sleepmatten in de wooneenheid aanwezig. Deze zullen dus steeds na gebruik weer gepakt moeten worden voor een volgende bewoner.
Inmiddels liggen drie bewoners buiten op twee in de haast uitgestalde dekens.

De brandweer is inmiddels ter plaatse met 2 x TS en 1 x HV.
De eerste TS houdt zich bezig met blussen, waterwinning lijkt vooralsnog voldoende te zijn.
OvD-B heeft inmiddels wel opgeschaald en heeft om een extra TS (puur voor de manschappen) gevraagd, zodat de redding wellicht nog vlotter kan gaan verlopen. Aanrijdtijd 10 minuten.
De brand in het kantoor – waarin een van de wanden overigens een glazen wand is in verband met het noodzakelijk toezicht op de bewoners – ontwikkelt zich in een razend tempo.
Op het moment dat de brandweer de deur wil openen springt deze ruit en slaat het vuur over naar de huiskamer.
De slaapruimte waarin meerdere kamertjes zijn gemaakt staat nu vol rook. Er bevinden zich daarin nog twee bewoners.
De verpleegkundige geeft aan de brandweer door dat in diezelfde ruimte ook nog twee zuurstofflessen moeten staan, evenals in de grote slaapruimte. Vier flessen in totaal dus. En een zuurstofzeug in de badkamer.

Ook de politie heeft inmiddels twee eenheden aanwezig op het terrein. Vooralsnog laten zij het hierbij.

En de eerste ambulance is er ook. Zij hebben besloten de OvD-G in te schakelen en in elk geval vast een tweede ambulance, omdat er nu al bekend is dat er zeker nog twee mensen in de rook liggen. En het betreft hier toch een bijzondere locatie waar op geneeskundig gebied nogal wat bij zou kunnen komen kijken.

Voor een plattegrond wil ik heel graag een beroep doen op een van onze forumgenoten, aangezien dat niet mijn sterkste kant is. :-[  Mail mij een tekening… dan kunnen we in overleg nog wat aanpassingen doen en kan ‘ie tenslotte bij de casus worden bijgevoegd. Alvast bedankt. ;)


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #85 Gepost op: 11 februari 2006, 20:42:58
De brand in het kantoor – waarin een van de wanden overigens een glazen wand is in verband met het noodzakelijk toezicht op de bewoners – ontwikkelt zich in een razend tempo.
Op het moment dat de brandweer de deur wil openen springt deze ruit en slaat het vuur over naar de huiskamer.
De slaapruimte waarin meerdere kamertjes zijn gemaakt staat nu vol rook. Er bevinden zich daarin nog twee bewoners.
De verpleegkundige geeft aan de brandweer door dat in diezelfde ruimte ook nog twee zuurstofflessen moeten staan, evenals in de grote slaapruimte. Vier flessen in totaal dus. En een zuurstofzeug in de badkamer.

Nader bericht grote brand  ;)       Ik heb begrepen dat de 3e TS al aanrijdend is, maar nu moeten er dus ook een VC en een COH bijkomen  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #86 Gepost op: 11 februari 2006, 21:20:45
Das een nobel streven  8)
En als ik nog meer TSen/redvoertuigen terplaatse moet laten komen,en ik wil graag mn, voertuigen wel zo dicht mogelijk in de buurt hebben  ;)
Nader bericht grote brand  ;)       Ik heb begrepen dat de 3e TS al aanrijdend is, maar nu moeten er dus ook een VC en een COH bijkomen  ;)
Bij 4 redvoertuigen een VC en COH tp laten komen is wellicht procedure, maar is dat niet wat overdreven.
Die staan alleen maar in de weg.  ;)


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #87 Gepost op: 11 februari 2006, 21:26:00
Bij 4 redvoertuigen een VC en COH tp laten komen is wellicht procedure, maar is dat niet wat overdreven.
Die staan alleen maar in de weg.  ;)

is STANDAARD bij opschaling grote brand ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #88 Gepost op: 12 februari 2006, 11:08:43
Tja,we bungelen in ene dus aan grote brand.Dus laat maar opdraven die VC en COH.
De brand die gaan we gewoon aanpakken,uitbreiding proberen te voorkomen.

Die huiskamer is verloren,maar in die slaapruimtes heb ik A 2 slachtoffers en B 4 zuurstofcylinders.Daar wil ik m,n inzet op richten,eerste de redding van de slachtoffers en dan ten tweede zo snel mogelijk die zuurstofhandel eruit.
Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij een zuurstofzeug  ???


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #89 Gepost op: 12 februari 2006, 11:26:32

Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij een zuurstofzeug  ???

... iets groter maatje zuurstoffles, waar 4 aansluitingen aan zitten.... ;)