Was het bij jullie ook zo

Auteur Topic: Was het bij jullie ook zo  (gelezen 1567 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Siegie

• Ambulancier
  • Forum gebruiker
Gepost op: 5 december 2005, 11:50:50
Bij ons in Belgie rijd van alles en nog wat rond en door elkaar en vooral de private ambudiensten zijn een ramp.Een verplichte opleiding bestaat er niet en wat de ziekenwagens betreft wettelijk als er een brancard in de wagen zit gelijk hoe vastgemaakt en er een blauw licht op staat is het oke.uniform?????? zowel van kledij als van wagens bij onst in West Vlaanderen rijd er zelf een zwarte vito ambu rond.
Ik werk ook in een private dienst www.tri-ac.be en bij ons zijn er toch al wat regels allen een opleiding Ambulancier alle 9 de ambu's met dezelfde streping en gele kleur.
Is het waar was het bij jullie ook zo lang geleden , en eigelijk hoop ik dat ze in Belgie inzien dat jullie manier van werken top is en dan daar ook een voorbeeld aan nemen.

Dus mijn vraag is was het ook zo bij jullie en wie of door wat komt het dat het bij jullie zo geevalueerd is

Ambulancier ambulancedienst Turnhout

Karim

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 december 2005, 14:42:16
Een verplichte opleiding bestaat er niet en wat de ziekenwagens betreft wettelijk als er een brancard in de wagen zit gelijk hoe vastgemaakt en er een blauw licht op staat is het oke.

Moet je wel even duidelijk zeggen dat dat alleen bij privediensten (die dus geen 100/112 oproepen doen maar hoofdzakelijk B vervoer) geld.

Alle ambulanciers die voor de dienst 100 rijden krijgen dezelfde opleiding (Dringende Geneeskundige Hulpverlening) en ook alle wagens worden door het ministerie gecontrolleerd op de inhoud.

Bij privediensten is dat inderdaad nogal eens anders ja, d'r zijn privediensten die prima in orde zijn, goed ingerichte wagens hebben en mensen met diploma's daarop zetten, maar d'r rijden inderdaad ook privediensten rond met oude krakbakken waar enkel een brancard inzit en mensen die soms nog niet eens een ehbo diploma hebben.
En het word inderdaad tijd dat de wetgeving in Belgie eens serieus regels gaat opstellen voor privediensten ja, daarnee ben ik het met je eens.

Hoe het hier vroeger in Nederland ging ben ik zelf niet zo bekekend mee, maar dat kan een van de wat oudere ahv'ers hier vast wel vertellen.

Siegie

• Ambulancier
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 december 2005, 17:01:18
Neen de 100 daar heb ik totaal niets om over aan te merken ver van mijn alle recpekt voor deze dienst wat ik wel jammer vindt dat zijn hun regeltjes ik zou graag 100 doen maar ik ben en wil ook geen brandwwer doen dus ook geen 100 eerst moet je brandweerman worden en dan kan je als je geluk heeft de 100 doen
Ambulancier ambulancedienst Turnhout

Karim

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 december 2005, 17:09:15
Neen de 100 daar heb ik totaal niets om over aan te merken ver van mijn alle recpekt voor deze dienst wat ik wel jammer vindt dat zijn hun regeltjes ik zou graag 100 doen maar ik ben en wil ook geen brandwwer doen dus ook geen 100 eerst moet je brandweerman worden en dan kan je als je geluk heeft de 100 doen

Ook dat klopt niet helemaal.

Ik ben ook geen brandweerman maar ik rij toch gewoon op de 100 hoor.

Er zijn genoeg plaatsen/provincies in Belgie waar je gewoon via een prive 100 dienst of via een ziekenhuis kan solliciteren en via hun de cursus 100 volgen.

Alleen als de 100 gestationeerd is bij de brandweer moet je inderdaad eerst brandweerman zijn/worden voor je met de 100 opleiding kan beginnen maar er zijn genoeg plaatsen waar de 100 niet via de brandweer gaat en daar kan je dus gewoon solliciteren.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 6 december 2005, 11:42:34
Vroeger(voor 1997) was het in NL een redelijk georganiseerd allegaartje, de SOSA bestond reeds voor de scholing. Ambulances waren over het algemee wit met diverse soorten stripings/huisstijlen etc, maar altijd met Star of Life en sticker'' 06-11'' uitgerust (06-11 dateert van ongeveer 1990, 06-11 was de opvolger van het ''0011'' alarmnummer dat in zuidelijk Nederland is getest)

De ambulancehulpverleners liepen in diverse uitmonsteringen rond, brandweer dagelijks tenue (blauwe broek en commandotrui, wit overhemd, soms nog met stropdas/ witte (ziekenhuis)broek en wit hemd/polo. Verder witte ambulancejeaks met Star of Life(SOL) of zelfs bordeaux ambulancejacks zoals VZA Amsterdam had, kortom, het was het beginstadium van gelijkschakeling en uniformiteit was nog niet overal bereikt.  Veel ambulances hoorden nog bij brandweer of ziekenhuis soms zelfs lokale rode kruis of ehbo afdeling hadden ambulances.

De uitrusting van ambulances ligt al vast sinds de Wet Ambulancevervoer 1975. Sinds 1997 is het ineens erg snel verder geevolueerd, eisen zijn nog meer opgeschroefd, opleidingen verzwaard en neiuwe apparatuur/mogelijkehden, medicatie, protocollen etc veranderen steeds sneller, voorsprong door techniek( klopt dus!( ouwe VW slogan  ;) )

Dus voor Belgie zal het inmiddels ook hoog tijd geworden zijn om alles op een hoger niveau te brengen
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod