Interregionale samenwerking /alarmering

Auteur Topic: Interregionale samenwerking /alarmering  (gelezen 18459 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 22 september 2009, 17:54:45
'Brandweer komt echt wel in afgesloten wijk Meppel'

DVHN | Gepubliceerd op 22 september 2009, 14:13
Laatst bijgewerkt op 22 september 2009, 17:29
meppel -  

In de wijk Oosterboer in Meppel heerst ongerustheid over de nachtelijke afsluiting van de Brandemaat. Die ontsluitingsweg van de wijk krijgt een nieuwe asfaltlaag en een deel ervan is deze week tussen negen uur 's avonds en zes uur 's ochtends dicht. Wijkbewoners maken zich zorgen over de toegankelijkheid voor hulpdiensten. Volgens woordvoerder Leo Weterings van de gemeente Meppel is dat niet nodig. "Die brandweerauto komt er echt wel."

"Voordat we met zulke werkzaamheden beginnen, overleggen we altijd eerst met de hulpdiensten", verklaart Weterings. "Dat is nu ook gebeurd." Ongerustheid is niet nodig, verzekert hij, bereikbaarheid voor de brandweer, politie en ambulance is gegarandeerd.

Voor een deel kan dat via de Oosterboerweg, de andere toegangsroute tot de Oosterboer aan de oostkant van de wijk. Een klein deel van de wijk, de verzetsbuurt, is daarmee niet geholpen, omdat dat normaliter uitsluitend via de Brandemaat bereikbaar is. "Speciaal voor dat deel heeft de brandweer een paar paaltjes weggehaald bij het Woltingepad", vertelt Weterings. Brandweerauto's en ander hulpdiensten kunnen via de zogeheten fietsrotonde de verzetsbuurt in.

De zegsman kan zich niet vinden in kritiek uit de wijk dat de bewoners slecht zijn geïnformeerd over de werkzaamheden en de consequenties voor hun veiligheid. "Ruim van te voren zijn gele borden neergezet die de werkzaamheden hebben aangekondigd."

De asfalteringswerkzaamheden aan de Brandemaat duren nog tot en met vrijdag.

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article5173391.ece/'Brandweer+komt+echt+wel+afgesloten+wijk+Meppel'


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #21 Gepost op: 22 september 2009, 22:48:45
Jaren geleden veel voor mij toenmalige werkgever bij brandweerkorpsen in Belgie geweest. Daar had men toen al X, Y en Z korpsen, en dat gaf aan de opkomsttijd van een korps in hun verzorgingsgebied. Sommige dorpen/steden waren in een lage zorgnorm ingedeeld maar waren het daar niet mee eens. Gevolg, de gemeente kocht zelf een tweede hands TS(Ex Nederland) en begon een eigen puur vrijwillig korps. Dit om en elk geval sneller dan bijvoorbeeld 20 min een brandweerauto in het dorp te hebben.
Met de afwijkende mogelijkheden in de zorgnormen zie ik dit straks ook in Nederland gebeuren. Stel dat gezien het lage aantal uitrukken het bestuur /veiligheidsregio het niet noodzakelijk vindt om een post open te houden. Wat doen de burgers, kopen een eigen TS en zorgen zelf dat de brandweer sneller dan 15 min in hun dorp is.
Moeten we daar naar toe....... ::)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 22 september 2009, 22:51:47
Jaren geleden veel voor mij toenmalige werkgever bij brandweerkorpsen in Belgie geweest. Daar had men toen al X, Y en Z korpsen, en dat gaf aan de opkomsttijd van een korps in hun verzorgingsgebied. Sommige dorpen/steden waren in een lage zorgnorm ingedeeld maar waren het daar niet mee eens. Gevolg, de gemeente kocht zelf een tweede hands TS(Ex Nederland) en begon een eigen puur vrijwillig korps. Dit om en elk geval sneller dan bijvoorbeeld 20 min een brandweerauto in het dorp te hebben.
Met de afwijkende mogelijkheden in de zorgnormen zie ik dit straks ook in Nederland gebeuren. Stel dat gezien het lage aantal uitrukken het bestuur /veiligheidsregio het niet noodzakelijk vindt om een post open te houden. Wat doen de burgers, kopen een eigen TS en zorgen zelf dat de brandweer sneller dan 15 min in hun dorp is.
Moeten we daar naar toe....... ::)


Dan ga je weer terug naar de basis van de vrijwillige brandweer.... het beschermen van je eigen woon gemeenschap... ;) Wedden dat als dit ontstaat de mensen meer 'betrokken' zijn...  ;) 8)


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #23 Gepost op: 22 september 2009, 22:56:22
Lijkt me overigens niet heel bevorderlijk voor de kwaliteit, maar bovenal de veiligheid van het brandweerpersoneel. Als je kijkt wat een brandweerman/vrouw tegenwoordig allemaal wel niet moet kennen en kunnen...

Laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 22 september 2009, 23:02:09
Lijkt me overigens niet heel bevorderlijk voor de kwaliteit, maar bovenal de veiligheid van het brandweerpersoneel. Als je kijkt wat een brandweerman/vrouw tegenwoordig allemaal wel niet moet kennen en kunnen...

Laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen.

Het is maar net welke normen jezelf wil opleggen. Minder getraind maar binnen 5 minuten terplaatse of helemaal 'af'getraind en pas na +15 minuten terplaatse.... Wie heeft meer kans op een succesvolle inzet waarbij de brand klein blijft....?  ::) ::)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #25 Gepost op: 23 september 2009, 13:07:10
Overigens hetzelfde fenomeen heb ik gezien in Denemarken. Daar was/is de brandweerzorg uitbesteed aan de Falck organisatie. Zij hebben steunpunten verspreid over het land en bedienen zo hele grote  gebieden. Op het vakantie eiland ROMO(maar dan op zijn Deens) had men ook met tweede hands Duitse  en Nedrlandse voertuigen een eigen vrijwillig korps opgericht. Tijdens mijnn aanwezigheid hielden zij een soort open dag/sponsor wervings actie om geld i te zamelen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #26 Gepost op: 30 september 2009, 17:18:04
New Yorkse brandweer nu 17 seconden sneller

Voor je het weet, is de FDNY bij een brand in New York vóórdat ‘ie plaatsvindt. Want alweer noteert de brandweer in de Big Apple betere aanrijtijden. Ze zijn dit jaar gemiddeld maar liefst 17 seconden sneller ter plaatse dan twaalf maanden geleden. En dat terwijl ik al een paar keer eerder heb geschreven dat de FDNY veel sneller bij de vlammen is. Waarschijnlijk heeft de meest recente tijdwinst te maken met een nieuwe manier van werken, aldus 1010Wins. De brandweerwagens verlaten namelijk nu al de kazerne voordat álle informatie bij de centrale binnen is. Of dat betekent dat ze ook vaker een loos alarm hebben, dat vertelt het verhaal niet.

De nieuwe gemiddelde aanrijtijd, die op 4 minuten en 5 seconden ligt, is gisteren bekendgemaakt bij de presentatie van het Mayor’s Management Report.  Een jaarlijks verslag met cijfers van de New Yorkse departementen.

http://newyork.blog.nl/trends/2009/09/30/new-yorkse-brandweer-nu-17-seconden-sneller


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2010, 16:53:16
Op landelijk niveau gezien is er geen wettelijke aanrijtijd. Met de Wet veiligheidsregio's moeten de opkomsttijden wel overal bestuurlijk worden vastgelegd, maar goed gemotiveerd afwijken van de 8 minuten is gewoon mogelijk.

Even iets over de landelijke richtlijn van 8 minuten; redenering van de opkomsttijd van het ministerie van BZK:
Bij de vergunningsverlening voor bouwwerken wordt ervan uitgegaan dat de brandweer binnen 30 minuten na het begin van een brand ter plaatse is om het vuur te bestrijden.
Uit onderzoek is gebleken dat het gemiddeld 15 minuten duurt voordat een brand wordt ontdekt.
Daarbij heeft de brandweer 7 minuten voorbereidingstijd nodig.
30 - (15 + 7) = 8 minuten 'over' voor de opkomsttijd.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #28 Gepost op: 11 maart 2010, 20:09:46
Op landelijk niveau gezien is er geen wettelijke aanrijtijd. Met de Wet veiligheidsregio's moeten de opkomsttijden wel overal bestuurlijk worden vastgelegd, maar goed gemotiveerd afwijken van de 8 minuten is gewoon mogelijk.

Even iets over de landelijke richtlijn van 8 minuten; redenering van de opkomsttijd van het ministerie van BZK:
Bij de vergunningsverlening voor bouwwerken wordt ervan uitgegaan dat de brandweer binnen 30 minuten na het begin van een brand ter plaatse is om het vuur te bestrijden.
Uit onderzoek is gebleken dat het gemiddeld 15 minuten duurt voordat een brand wordt ontdekt.
Daarbij heeft de brandweer 7 minuten voorbereidingstijd nodig.
30 - (15 + 7) = 8 minuten 'over' voor de opkomsttijd.

Laat ze maar zoveel mogelijk die 15 :o minuten reduceren ;)
Wat omvat de voorbereidingstijd?


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #29 Gepost op: 12 maart 2010, 12:31:58
Wat omvat de voorbereidingstijd?

Volgens BZK de tijd tussen aankomst en effectief water op het vuur hebben.
Ik zat zelf ook nog te denken aan het meldingsproces (aanname - uitgifte)