Hier komt weer een gezellige discussie van
...
Heel goed trouwens, want ook dit is een van de mazen in het OK boekje...
Uit een ander EHBO-boek:
"Criteria voor doorsturen zijn o.a.:
· Wonden die gehecht moeten worden vanwege hun grootte of om cosmetische redenen. Met "grote" wonden wordt bedoeld wonden groter dan 1 cm. Cosmetische redenen kunnen zijn wonden in het gelaat of wonden met rafelige wondranden.
· Diep of niet tot de bodem zichtbare wonden waarbij onderliggende structuren als slagaders, pezen of zenuwen beschadigd kunnen zijn.
· Vuile wonden waarbij een verhoogde kans op tetanus bestaat. In principe zijn alle wonden "vuile wonden" maar hier worden in het bijzonder bedoeld wonden met straatvuil, bijtwonden (menselijke bijtwonden!) of vleesmeswonden.
· Wonden met inwendig of omringend beschadigd weefsel, zoals scheur- of bijtwonden.
· Wonden over gewrichten. Deze wonden kunnen namelijk contractuurvorming (dwangstand van een gewricht) of gewrichtsbeschadiging geven."
Het is heel lastig om precieze getallen te noemen bij bijvoorbeeld de diepte van een wond. Wanneer een wond gehecht moet worden, dient dit binnen 6 uur na het ongeval te gebeuren.
Wanneer de EHBO'er de definitieve wondbehandeling moet doen, is deze deels op eigen kennis aangewezen, omdat dit niet zo specifiek behandeld is in het OK boekje.
Wat belangrijk is om mee te geven aan het slachtoffer is: 'Verschoon het verbandje/de pleister iedere dag en probeer de wond goed schoon te houden. Wordt de huid om de wond rood, warm, dik en pijnlijk of komt er pus uit de wond, ga er dan mee langs de huisarts.'
Beetje afhankelijke van de aard van de verwonding. Ik zie regelmatig eerste hulpposten, een grote schaafwond behandelen met betadine poeder" of het andere uiterste Joh, straks ff bij het douchen even goed schoonmaken.. en verder aan de lucht laten drogen.."
Betadine poeder op een schaafwond, mmm, beetje dubieus. Ik zou de schaafwond goed afspoelen met wat water en zeep, droog deppen met een gaasje en indien nodig afdekken met (metalline) gaas. Of een schaafwond ook ontsmet mag worden met Betadine of Sterilon ga ik even navragen.
Ik zei eerder dat Betadine en Sterilon niet ín de wond mogen, omdat ze dan ook witte bloedcellen doden. Ergens anders lees ik dat dit met name geld voor huidontsmettingsmiddelen en het oudere Jodiuminctuur. Betadine en Sterilon zouden niet necrotiserend werken. Ook dit zoek ik nog even na.