Ik denk dat dit verklaard kan worden door de hoge spanning die bij klappen gebruikt wordt, dan houdt de stroom zich niet zo aan de kortste weg van a naar b maar kan een grillig patroon vertonen om dat impendantie een steeds kleinere rol gaat spelen naarmate de spanning hoger wordt... Dus alles los lijkt toch een goed advies en een droge ondergrond een must. Op een stalen boot bv SO eerst op een plank leggen denk ik.
Henk
Misschien ten overvloede, maar toch wilik Henk aanvullen.
Er spelen twee zaken die de wet van Ohm tarten, hoge spanningen en snelle stroomveranderingen.
ierder een is wel eens verrast door de statische lading van de auto. Als je hem aanraakt springt er een vonkje over.
Er onstaan gigantische spanningsverschillen tussen de aarde en de auto. die verschillen veroorzaken elektrische velden.
Deze velden worden uitgedrukt in volt per meter. Droge lucht heeft een doorslagspanning van 10kV/cm Dus de spanning van de statische elektriciteit van een auto wordt bepaald door de hoogte van de banden. Stel dat de afstand van velg tot grond 20 cm is, dan is maximale spanning 200 kV.
Als je met je vinger in de buurt komt, dan slaat de lucht door en onstaat er een geleidend kanaal naar je vinger waarlangs de de stroom naar je vinger gaat.
Omdat maar weinig energie door de auto vastgehouden kon worden, is dat niet gevaarlijk.
Als stroom met een constante waarde door een geleider loopt, verdeelt de stroom gelijkmatig over de doorsnede.
Als een veranderende stroom door een geleider stroomt, dan ontstaat het effect dat de stroom aan de buitenkant groter wordt en in het midden juist minder.
Het voert te ver omdat uit te leggen. daarnaast krijg je het effect dat bij een grotere stroomverandering spoelen de stroom minder goed geleiden terwijl condenstoren (twee geleidende vlakken met daartussen een isolator) de stroom juist makkellijker geleiden. Dat kan er toe leiden dat je de dreun krijgt die je niet verwacht.