Ik heb even dit stukje er uit gehaald, want het verbaasd mij, dat je bij een borstverwonding de gewonde op de aangedane zijde laat liggen.
Ik ken het oranje kruisboekje niet, maar het lijkt me voor de gewonde niet prettig (wat jacques schrijft, iemand zoekt toch wel een zo comfortabele houding voor zich zelf).
ook m.b.t. tot goed kunnen doorademen lijkt mij dat moeizaam als je als op de gewonde zijde ligt
Dat is eenvoudig uit te leggen, Ja het lijkt voor het slachtoffer wat pijnlijk, maar toch is het ook logisch om het slachtoffer op de aangedane zijde te leggen. Twee belangrijke redenen :
1. Met de aangedane zijde is een lek, en kan het slachtoffer dus niet goed ademen. Dan is het slim om de gezonde zijde alle ruimte te geven, dat het slachtoffer die wel goed kan gebruiken.. Het gewicht van het lichaam rust dan niet op de gezonde zijde dus kan die wel redelijk uitzetten..
2. Eventuele Vloeistoffen (in de borstholte)hebben de nijging om de zwaarte kracht te volgen en stromen dus van hoog naar laag.. Stel even dat je iemand op de gezonde zijde legt, gaan de eventuele vloeistoffen dus naar de gezonde zijde, waardoor de gezonde long dus minder ruimte krijgt, omdat die ruimte dan gevult word met de lichaamsvloeistoffen..
Contra-indicatie, Als er nog een object uitsteekt is het niet handig om door het lichaamsgewicht er dat verder in te drukken.. Dan moet je dus nog ff improviseren..