O² Cylinders, ongeval

Auteur Topic: O² Cylinders, ongeval  (gelezen 4138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robert

  • Gast
Gepost op: 16 juli 2002, 19:17:27
Zoals jullie wellicht hebben vernomen heeft in Amsterdam gisteren een ernstig ongeval voorgedaan met een O² cylinder. De ambulancechauffeur en de patient zijn hierbij gewond geraakt. De eerste ligt met ernstige brandwonden in Beverwijk. Voor zover mijn informatie gaat is dit het derde ongeval met een '² cylinder binnen de GG&GD Amsterdam. In hoeverre wijn er meer problemen in het land met O² cylinders?
Ik wens in ieder geval de betrokkenen en hun familie veel sterkte toe en hoop op een spoedig herstel.




Dani-L

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2002, 20:59:04
Naar ik heb begrepen van de discussie op het ambulanceprikbord is het ongeluk te wijten aan het reduceerventiel, dat vervangen moest worden.

Het is bijzonder vervelend dat dit zo moest aflopen.

Volgens de berichten was het de verpleegkundige die hierbij gewond geraakt is. Ik wil hem bijzonder veel sterkte en beterschap toewensen.


Mvg
Daniel


Marco

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2002, 23:16:04
Met mijn kennis van drukken, drukhouders en reduceren lijkt het me sterk dat er een cylinder explodeerd !!!!! bij een defect geraakt reduceer ventiel. Hierdoor kan er nooit een drukverhoging in de cylinder ontstaan. Wat er wel precies gebeurt is weet ik niet, en het lijkt me ook niet verstandig om hier op dit forum erover te gaan speculeren.

Eerder is er ook een discusie geweest over het ''exploderen'' van een klapkast van een bepaalde fabrikant geweest op het ambulance forum. Toestanden die daar ontstaan zijn lijken me niet wenselijk.

Wel hoop ik dat er een vervolg komt als er blijkt dat er gebreken zijn waardoor letsel kan ontstaan. En dat er dan door alle betrokken partijen in alle openheid melding gemaakt wordt om herhaling te voorkomen.

Beterschap aan de slachtoffers, groet, Marco.


Ted

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2002, 18:03:12
Marco, in beide vorige posting staat nergens dat de cilinder geëxplodeerd is, dus wie speculeert?


Marco

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2002, 18:08:59
Ted, je heb gelijk. De veronderstelling dat er een cylinder ontploft is komt uit de discusie op het ambulance prikbord.

Sorry, Marco.


Edwin Edeling

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2002, 19:44:40
Hoi,

Details ken ik niet, dus feiten ken ik ook niet, maar het er schijnen in het verleden al vaker ongelukken gebeurt te zijn met zuurstofcylinders.

Bij onze dienst hadden we zuurstofcylinders met een bepaald merk reduceerventiel. Naar aanleiding van een eerder voorval (ik meen ook in de regio Amsterdam) mochten die ventielen niet meer gebruikt worden door de arbeidsinspectie (?) naar aanleiding van de uitkomst van een onderzoek door de dienst voor het stoomwezen of zoiets (?).

Er was ergens een suggestie te lezen dat door huidvet wellicht ongelukken kunnen ontstaan. Zou dat kunnen?

Groetjes,
Ed


Dani-L

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2002, 20:43:24
In een Informatieblad van de Arbeidsinspectie las ik wat richtlijnen voor het gebruik van zuurstofcilinders in ringleidingen t.b.v. snijbrandwerkzaamheden.

Toegespitst op de richtlijnen voor O2 zijn er 2 belangrijke aandachtspunten:
- Altijd (rood)koperen leidingen
- Leidingdruk, na het eerste reduceerventiel, nooit hoger dan 30 bar.

Het belangrijkste is het 2de punt. Wanneer zich in de O2-leiding staalsplinters bevinden (daarom geen stalen leiding) ontbranden deze bij een druk iets meer dan 30 bar, waardoor een heel systeem in brand kan vliegen.

Wanneer in plaats van staalsplinters vervuiling door vet aanwezig is, dan is zelfontbranding heel goed mogelijk. Wanneer de toevoer van O2 ineens wordt geopend, stijgt de temperatuur door compressie in korte tijd tot een dusdanige hoogte, dat ontbranding kan plaatsvinden. Met zuurstof geeft dit een zeer heftig verbrandingsproces. Het is, naast het vetvrij houden van de koppelingen, daarom ook van belang om de afsluiter geleidelijk aan te openen, zodat de ontstane warmte beter kan wegvloeien.

Betreffende gasflessen is het niet zorgelijk als bij 15oC een overschrijding van de flesdruk met 15 bar optreedt.
Gasflessen vallen onder de richtlijn "drukvaten" en worden door het Stoomwezen, of een andere geaccrediteerde instantie gekeurd.


Mvg
Daniel


Robert

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2002, 21:53:54
Het betrof een chauffeur van de GG&GD Amsterdam. Een Utrechtse collega was met hem die dag op mee op de auto. Deze heeft erger voorkomen.
Bij navraag blijkt dat O² Cylinders soms worden aangedraaid met een metalen sleutel bij het wisselen. Als er vet in op aan het ventiel komt en bij gebruik in aanraking kan komen met O² krijg je een spontane ontbranding. Mogelijk dat dit hier het geval is. uiteraard moeten wij het onderzoek afwachten omtrent de werkelijke oorzaak. Ik las wel vandaag in de krant dat de GG&GD Amsterdam uit alle voertuigen de M10 cylinders heeft gehaald.


Ted

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2002, 22:16:43
Hi Marco, "no hard feelings" ik lees ook meerdere forums en dan kan je wel eens de één met de ander verwisselen. Al met al blijft het een tragisch ongeval.


Robert

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2004, 19:28:31
In de Volkskrant stond van het weekend dat de GGD Amsterdam en de leverancier van de O² veroordeeld zijn tot een boete van €. 5.000. Hopenlijk zijn de zaken na dit tragische incident binnen de GG&GD Amsterdam drastisch verbeterd. Een schrale troost voor Sander.