Brandweervoertuigen van de Amerikaanse strijdkrachten.

Auteur Topic: Brandweervoertuigen van de Amerikaanse strijdkrachten.  (gelezen 64964 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #90 Gepost op: 7 januari 2006, 12:04:45
nog een Mack Cardox O-6 crashtender met bemanning en de aanvalskast open en de aparte pompmotorruimte staat ook open.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #91 Gepost op: 7 januari 2006, 12:06:39
op deze foto van de Mack Cardox O-6 crashtender is goed te zien dat onder de bumper ook nog een blusmonitor zit, naast de blusarm en de twee handlines.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #92 Gepost op: 7 januari 2006, 12:08:17
de bumpermonitor in actie van deze Mack Cardox O-6 crashtender welk toen gestationeerd was op McGuire airforce base. een foto uit 1971.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #93 Gepost op: 7 januari 2006, 12:08:27
Hier nog wat plaatjes van Ramstein AFB... Foto's afkomstig airportfirefighting.com







louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #94 Gepost op: 7 januari 2006, 12:09:50
een American La France O-10 crashtender in actie.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #95 Gepost op: 7 januari 2006, 12:20:15
een andere bluseenheid in de USAF was deze Kaman HH43B Huskie reddings en blushelicopter. op verschillende vliegvelden rond de wereld waar de USAF gestationeerd was stonden vaak een of twee van deze helicopters standby. de bluseenheid staat hier voor de helicopter op zijn dolly. het bestaat uit een zwaar framewerk met hierin een ketel met blusmiddel van premix schuim. bij een alarm ging de heli de lucht in, pikte de blusunit op en vloog naar de landingsbaan in afwachting of meteen naar de crashsite. de eerst aangekomen bemanning vaak het reddingvoertuig. ging onder dekking van de downwash van de heli en desnoods met behulp van de blusunit onder de heli naar de plaats waar de bemanning van het verongelukte vliegtuig zich bevond. dit systeem is toch een aantal jaren ingezet. trouwens deze foto is ook afkomstig uit het USAF archief.  

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #96 Gepost op: 7 januari 2006, 16:05:31
een tweetal foto's uit de instructiemanuel van de FWD P2 crashtender. ook een van de meest herkenbare USAF crashtenders.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #97 Gepost op: 8 januari 2006, 11:31:37
deze foto heb ik al eens hier op het forum gezet. een Magirus-Deutz S3500 Rundhauber tankautospuit van de USAF met een in Amerikaanse stijl opgebouwd Magirus opbouw. een zgn. TLF15S4 tankautospuit, waarvan nu ook bekend is waar deze wagen ooit was gestationeerd. namelijk op Hahn airforce base in Duitsland. een aantal van deze wagens zijn later na dat ze afgevoerd werden bij de Amerikanen in Belgie terecht gekomen. er was ook een 4x4 uitvoering de TLF15S7 tankautospuit.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


mr blue sky

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 8 januari 2006, 12:33:45
De Magirussen S3500 met bouwjaar 1953 voor de USAF was een reeks uit 14 stuks. Later zijn er zeker 4 van die wagens naar Belgie overgekomen en zeker een paar die in Duitsland bij vrijwillige brandweerdiensten zijn "blijven hangen". Dat er in deze serie een 4x4 exemplaar zat is nieuw voor mij. Ik weet niet hoe het in Nederland zat, maar in België waren tot begin jaren zeventig enkele firma's actief die grote "loten" afgeschreven legervoertuigen aankochten en terug aanboden aan civiele diensten. Na de oorlog waren er  bijzonder veel brandweerkorpsen die via deze weg een behoorlijke brandweerwagen aankochten.


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #99 Gepost op: 8 januari 2006, 14:13:49
klopt helemaal deze Magirus-Deutz S3500 tankautospuiten waren uit 1953 en bestond uit een serie van 14 stuks. ik heb net een aantal oude fabriekfoto's gescand met een aantal foto's van deze Rundhaubers in verschillende uitvoeringen alle voor de USAF. ook zijn er een aantal geleverd aan de US.Army. wat betreft het gebruik van zgn. dumpwagens. die was ook in Nederland van toepassing. de topjaren waren net na de oorlog. en vanaf 1960 tot in de jaren zeventig zijn er verschillende bosbrandweerwagens in dienst genomen welk opgebouwd waren op een zgn. dumpchassis. ook zijn elke merken in Nederland groot geworden met dit werk. o.a. Terberg en Ginaf zijn de bekendste. maar nu de foto's, een kleine line-up van 5 van de 14 Magirus-Deutz S3500 tankautospuiten met Magirus opbouw voor de USAF in 1953.  

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief