Welke brigades zijn of worden aangesloten op P2000/C2000?

Auteur Topic: Welke brigades zijn of worden aangesloten op P2000/C2000?  (gelezen 45149 keer)

0 gebruikers (en 44 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #150 Gepost op: 16 november 2008, 13:10:17
De eerste bank moet gevuld zijn met de inmeldgroepen van je brandweerregio. Praktisch, want dat is de eerste instantie waar je je meldt. Operationeel heb je dan direct contact met je opdrachtgever. Bank 2 moet een algemene bank met inmeldgroepen zijn....Daarna pas de banken met reddingsbrigadegroepen.

Reddingsbrigades moeten in hun eigen regio kunnen inmelden op de brandweergroepen van die regio. Zorg er dus voor dat dat mogelijk (en eenvoudig, de eerste bank dus) is.

Ik ben bang dat er een "slimmere" oplossing komt: Eerst allemaal reddingsbrigadebanken, daarna (lekker zoeken en bladeren) de brandweergroepen waar je als eerste nodig bent....


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #151 Gepost op: 16 november 2008, 19:54:02
Wij melden gewoon in op ons eigen groepje hoor...:P En in de porto's bij de BRW is de REDD/KNRM bank het laatste in het lijstje.

Zodra we verder zijn zou ik graag zien dat in onze porto's de RB groepen eerst komen, je heb die van de BRW toch bijna niet nodig(kleine incidenten die via het ac gemeld zijn worden gewoon op eigen groep afgehandelt en anders wordt er wel gekoppeld).


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #152 Gepost op: 17 november 2008, 09:30:43
Rob,

ben je een brandweer eenheid of een reddingsbrigade? Als je als brandweer eenheid gezien wordt in je veiligheidsregio, zal je naar de richtlijnen van de BRW moeten werken. Jammer, vind ik dat persoonlijk. Want reddingsbrigades zijn in mijn ogen geen brandweer eenheid, maar een reddingsbrigade.

Binnen Kennemerland zijn de reddingsbrigades een gelieerde van de RAV. Voor de uitvoering van die taak hebben zij de beschikking over 1 reddingsbrigade cluster groep, 1 incident gespreksgroep en het nautisch multi-disciplinaire gespreksgroep. Nadeel is dat er geen communicatie is met de buur-veiligheidsregio, voordeel is dat er makkelijk te werken mee is. Daarbij moet het hulpverleningsvoertuig wel statussen.

De indeel in je portofoon en mobilofoon moet naar mijn mening flexibel zijn en per regio anders. Elke regio moet een eigen code-plug krijgen. Oke daar zit ff werk in, maar het verhoogt de functionaliteit van de randapparatuur enorm. Binnen de RAV heb ik een tiental verschillende codeplugs geschreven en zijn daar in gebruik. Verschil in regio-cluster en verschil in functionaliteit. Maar hierdoor kan elke a-technische ambulance verpleegkundige omgaan met de randapparatuur.

Maar lukt het een ambulance chaulleur van een andere regio niet om over te schakelen naar een andere, mijn regio. Dat zelfde geldt tevens voor de KNRM, ook zij hebben de grootste moeite om hun randapparatuur over te schakelen naar een andere regio, in dit geval Hollands Midden. Uiteindelijk geeft men het maar gewoon op. Dat ligt aan de eene kant aan de instructie, maar ook kan je de banken indelen naar functionaliteit van de gespreksgroepen. Simpelweg, maak een bank met alle S**-RMG-05 van alle regio's. De werkafspraken zijn zo makkelijk. S**-RMG-05 is de multi-disciplinaire gespreksgroep. Gebruik zo'n bank om je functionaliteit van je randapparatuur te verhogen. En maak 1 toets een terug koppel toets naar je eigen inmeldgespreksgroep.

Misschien ga ik te ver in op de mogelijkheden, maar dat komt omdat wij met de zoveelste versie bezig zijn om alle C2000 te updaten en het bediengemak en functionaliteit te verhogen. Jammer dat dat niet in alle regio's gebeurt.

RR (Moterola van voor tot achter)
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #153 Gepost op: 17 november 2008, 11:12:34
Rob,

ben je een brandweer eenheid of een reddingsbrigade? Als je als brandweer eenheid gezien wordt in je veiligheidsregio, zal je naar de richtlijnen van de BRW moeten werken. Jammer, vind ik dat persoonlijk. Want reddingsbrigades zijn in mijn ogen geen brandweer eenheid, maar een reddingsbrigade.

Binnen Kennemerland zijn de reddingsbrigades een gelieerde van de RAV. Voor de uitvoering van die taak hebben zij de beschikking over 1 reddingsbrigade cluster groep, 1 incident gespreksgroep en het nautisch multi-disciplinaire gespreksgroep. Nadeel is dat er geen communicatie is met de buur-veiligheidsregio, voordeel is dat er makkelijk te werken mee is. Daarbij moet het hulpverleningsvoertuig wel statussen.

De indeel in je portofoon en mobilofoon moet naar mijn mening flexibel zijn en per regio anders. Elke regio moet een eigen code-plug krijgen. Oke daar zit ff werk in, maar het verhoogt de functionaliteit van de randapparatuur enorm. Binnen de RAV heb ik een tiental verschillende codeplugs geschreven en zijn daar in gebruik. Verschil in regio-cluster en verschil in functionaliteit. Maar hierdoor kan elke a-technische ambulance verpleegkundige omgaan met de randapparatuur.

Maar lukt het een ambulance chaulleur van een andere regio niet om over te schakelen naar een andere, mijn regio. Dat zelfde geldt tevens voor de KNRM, ook zij hebben de grootste moeite om hun randapparatuur over te schakelen naar een andere regio, in dit geval Hollands Midden. Uiteindelijk geeft men het maar gewoon op. Dat ligt aan de eene kant aan de instructie, maar ook kan je de banken indelen naar functionaliteit van de gespreksgroepen. Simpelweg, maak een bank met alle S**-RMG-05 van alle regio's. De werkafspraken zijn zo makkelijk. S**-RMG-05 is de multi-disciplinaire gespreksgroep. Gebruik zo'n bank om je functionaliteit van je randapparatuur te verhogen. En maak 1 toets een terug koppel toets naar je eigen inmeldgespreksgroep.

Misschien ga ik te ver in op de mogelijkheden, maar dat komt omdat wij met de zoveelste versie bezig zijn om alle C2000 te updaten en het bediengemak en functionaliteit te verhogen. Jammer dat dat niet in alle regio's gebeurt.

RR (Moterola van voor tot achter)

RR,

Jij bent de vakman in deze.
Ik vind echter dat zoals we nu in NHN werken het uitstekend voor elkaar. Wij hoeven alleen te schakelen naar een ander RMG kanaal en worden aan een ambu/brandweer politie gekoppeld. Voor zover ik weet is tijdens de beach biking vanaf Den Helder glashelder gecommuniceerd met alle brigades langs de gehele kust.

Je kunt ook te ver doorschieten in deze. Voor ons moet het simpel en doeltreffend zijn.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #154 Gepost op: 17 november 2008, 13:43:09
RR,

Jij bent de vakman in deze.
Ik vind echter dat zoals we nu in NHN werken het uitstekend voor elkaar. Wij hoeven alleen te schakelen naar een ander RMG kanaal en worden aan een ambu/brandweer politie gekoppeld. Voor zover ik weet is tijdens de beach biking vanaf Den Helder glashelder gecommuniceerd met alle brigades langs de gehele kust.

Je kunt ook te ver doorschieten in deze. Voor ons moet het simpel en doeltreffend zijn.

Precies Muistroom, helemaal mee eens. Het gebruik moet voldoen aan het KISS principe. Alles dagdaagelijks in 1 bank. Alleen draaien en klaar. Niks inmeldgroepen BRW, want dan heb je ook de externe inmeldgespreksgroepen BRW en de bijstandsgespreksgroepen BRW hebben. Maar dan moet je ook de externe inmeldgespreksgroepen RAV en bijstandsgespreksgroepen RAV hebben. Nee, dan maar allemaal naar S**-RMG-05 en klaar. Reddingsbrigades zijn een nautische dienst.

RR (Keep It Stupid Simple)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rene112

  • Gast
Reactie #155 Gepost op: 17 november 2008, 15:06:12
In het kader van "keep it simple"....  ;)

Zoals elke regio een eigen serie Regionale Multidisciplinaire Gespreksgroepen heeft... zijn er ook een serie Landelijke Multidisciplinaire Gespreksgroepen (kan ik mij nog herinneren uit mijn "fleetmapping" tijd voor de invoering van C2000). Deze 10 LMG's zitten in elk randapparaat... toch?

Dan is het voor de betreffende meldkamers toch een "koud kunstje" om de in gebruik zijnde eigen RMG te koppelen aan een LMG... en praten maar met elkaar over de regiogrens heen...!

Dan hoeven de hulpverleners "in het (natte) veld" zich niet druk te maken over ingewikkelde schakelacties.

Ik weet alleen even niet hoe het toewijzen/vrijgeven van de LMG groepen geregeld is... maar misschien weet bijna niemand dat meer aangezien ze volgens mij zelden gebruikt worden...  ;D ;)

groeten,
René de Caluwé


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #156 Gepost op: 17 november 2008, 17:31:17
Rob,

ben je een brandweer eenheid of een reddingsbrigade? Als je als brandweer eenheid gezien wordt in je veiligheidsregio, zal je naar de richtlijnen van de BRW moeten werken. Jammer, vind ik dat persoonlijk. Want reddingsbrigades zijn in mijn ogen geen brandweer eenheid, maar een reddingsbrigade.

Deze opmerkingen worden vaker door de lucht geslingerd......Ik vraag ook niet of je brigade een reddingsbrigade is of een EHBO vereniging. ;)

Wij worden in de regio Gelderland Zuid door de brandweer gealarmeerd voor onze primaire taak: het verlenen van assistentie bij waterongevallen. Wij melden ons in middels spraakcontact. Dan krigen we van de RAC te horen naar welke gespreksgroep wij moeten gaan. In deze groep communiceren we dan met brandweerduikers, OVD etc. Wij statussen ook gewoon. Kortom: Wij communiceren met de brandweer. Ook iin de toekomst zal dat zo blijven.

Ik geef alleen aan dat het handig zou zijn om in de C2000 apparatuur van RN de 1e bank van de regio tez etten. Gemakshalve..... Verder was het niet mijn bedoeling om dieper op de materie in te gaan.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #157 Gepost op: 17 november 2008, 19:22:21
In het kader van "keep it simple"....  ;)

Zoals elke regio een eigen serie Regionale Multidisciplinaire Gespreksgroepen heeft... zijn er ook een serie Landelijke Multidisciplinaire Gespreksgroepen (kan ik mij nog herinneren uit mijn "fleetmapping" tijd voor de invoering van C2000). Deze 10 LMG's zitten in elk randapparaat... toch?

Dan is het voor de betreffende meldkamers toch een "koud kunstje" om de in gebruik zijnde eigen RMG te koppelen aan een LMG... en praten maar met elkaar over de regiogrens heen...!

Ik weet alleen even niet hoe het toewijzen/vrijgeven van de LMG groepen geregeld is... maar misschien weet bijna niemand dat meer aangezien ze volgens mij zelden gebruikt worden...  ;D ;)
René, niet alle gelieerden MOETEN de LMG gespreksgroepen in hun randapparatuur. dat geldt overigens niet voor de "normale" disciplines, zoals BRW, ambu en politie.

Er is slechts 1 regio die een koppeling kan maken tussen een regionale en een landelijke multi diciplinaire gespreksgroep. De andere regio kan dan niet dezelfde landelijke gespreksgroep koppelen aan zijn regionale gespreksgroep. Er is 1 koppeling mogelijk per gespreksgroep.

De koppeling landelijk worden regelmatig gebruikt, bijvoorbeeld gister voor een KLPD begeleiding van een ambu uit Groningen naar België.

Ik geef alleen aan dat het handig zou zijn om in de C2000 apparatuur van RN de 1e bank van de regio tez etten. Gemakshalve..... Verder was het niet mijn bedoeling om dieper op de materie in te gaan.
Rob, zoals ik al vaker gezegd heb, alles valt en staat bij de programmatuur van de randapparatuur. Men moet naar de functionaliteit kijken van de randapparatuur, niet naar programmeer gemak.

Vandaar dat ik ook zeg dat een landelijke uniforme codeplug de functionaliteit niet bevoordeelt.

RR (gemak dient de mens)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rene112

  • Gast
Reactie #158 Gepost op: 17 november 2008, 21:04:53
René, niet alle gelieerden MOETEN de LMG gespreksgroepen in hun randapparatuur. dat geldt overigens niet voor de "normale" disciplines, zoals BRW, ambu en politie.

Er is slechts 1 regio die een koppeling kan maken tussen een regionale en een landelijke multi diciplinaire gespreksgroep. De andere regio kan dan niet dezelfde landelijke gespreksgroep koppelen aan zijn regionale gespreksgroep. Er is 1 koppeling mogelijk per gespreksgroep.

Ok, dat wist ik niet.... dus geen eenvoudige oplossing  ;) :-\

groeten,
René de Caluwé


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #159 Gepost op: 20 november 2008, 17:24:51
René, niet alle gelieerden MOETEN de LMG gespreksgroepen in hun randapparatuur. dat geldt overigens niet voor de "normale" disciplines, zoals BRW, ambu en politie.

RR (gemak dient de mens)

Ik had al zo'n vaag vermoeden, bij ons (beveiligingsgroepen Koninklijke Landmacht) zit in de randapparatuur geen LMG of RMG. Het enige wat we naast onze 12 eigen gespreksgroepen hebben, is de externe inmeldgroep van de Landelijke MeldKamer Kmar.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!