1 dingetje miste ik wel daar, en dat was het contact met de centralisten.
Als we hier een spoedrit binnen krijgen, dan komt de urgentie + adres op de pieper, en krijgen we via de centralist de rest van de informatie. En dan kan je centralist ook zijn idee over de situatie kwijt "dit en dat kon er wel eens aan de hand zijn" ,"volgens mij valt 't wel mee omdat ..." ,"'t was maar 'n raar telefoontje, ik vertrouw het toch niet helemaal' ,de centralist kan je 'n andere kijk op je aanpak geven, hij/zij kan 'n beetje meedenken.
In London kwam alles op 'n groot scherm binnen en heb je dus verder geen contact met de centralisten. Uiteraard kan je wel via je mobi/porto extra info vragen/opmerkingen maken waar op je reageerd wordt, of bij meerdere wagens in de buurt en 'n ode red komt binnen kan die ook via de mobilofoon uitgesproken worden zodat de wagens er zelf (via spraak) op kunnen reageren.
Stel ambu 1 en ambu 2 zijn allebij vrij, en zijn allebei even dicht bij 't adres, alleen heeft ambu 1 net 3 zware meldingen achter elkaar gehad, en ambu 2 nog maar 1 simpel ritje, dan is 't logischer dat 2 'n pakt, ookal zijn beide wagens vrij.
Maar dat gebeurd ook niet zo vaak, 't gaat normaal altijd via 't scherm, en dus zonder (mondeling) commentaar van de centralist.
Net als in Nederland hebben ze daar 't volgsysteem, de meldkamer (waar gemiddeld zo'n 150 centralisten zitten) kan dus altijd zien waar elke ambu zit en wie het dichtst bij een melding/adres is.
Via de knop MAP krijg je een gedetailleerd kaartje waarop je je eigen positie zit, en 'n kruisje waar je melding is, zo kan je dus al globaal bepalen hoe je wilt rijden, ook kan je er op in en uitzomen wat vooral bij de kleinere straatjes wel handig is, het systeem bepaald geen route voor je, dat doet de op dat systeem opgesloten navigatie, die op een kleinere monitor ernaast staat (en zoals we die ook in Nederland en Belgie kennen), wat handig is is dat je geen adres hoeft in te voeren.
Je krijgt je melding, op de kaart zie je waar je staat en waar je heen moet, en de navigatie begint je direct te leiden.
Via INCIDENT komen de gevens binnen, vaak krijg je eerst alleen 'n kleine omschrijving plus adres, en wordt er onderweg meer informatie weergegeven (extra ping geluidje, en schermpje popt even op. 't systeem draait gewoon op windows xp trouwens).
Rechts bovenaan staat je callsign (wij waren toen N(ovember) 301), verder zie je de urgentiecode (red), de hoeveelste rit dat is (rit 1873 van die dag, en dat om 14:45 uur al).
Ook zie je wanneer we de rit binnen kregen (14:45), we terplaatse waren (14:49, we waren toevallig heel dichtbij), en wanneer we richting ziekenhuis vertrokken (15:09).
Daaronder 't adres en de aard van de melding (bus v ped = bus versus (tegen) pedestrian (voetganger)).
Helemaal onderaan zie je onze huidige status (red at hospital), we zijn dus met code red naar 't ziekenhuis gereden en kwamen daar om 15:19 aan (het aantal grote ziekenhuis binnen een paar mile radius is soms ongelovelijk daar).
De foto is gemaakt nadat we de pt hadden overgedreven en weer in de wagen zaten, als we nu op de groene knop MOBILE duwen dan zijn we weer inzetbaar.
Willen we eerst 'n broodje halen ofzo dan wachten we dus even met vrijmelden.
Dat laatste beviel me trouwens ook wel daar. In Nederland en Belgie hebben we ook best veel vrijheid, als 't niet te druk is kan je even 'n boodschapje doen, 'n broodje/krantje halen, bij iemand (iets) langs (brengen) of gewoon lekker achterom op 't terras gaan zitten ofzo, maar je bent wel altijd bereikbaar voor de meldkamer.
En 't komt nogal eens voor dat je net iets te eten heb gekocht, en dat je dan 'n melding krijgt, waardoor je je eten dus weg kan gooien.
In London (waar ze officiel geen pauze hebben, ze doen immers zoveel ritten doen ze ook niet terug op de post komen) lossen ze dat simpel op door zich niet direct weer vrij te melden, en door 't gigantische aantal ambulance's en rapid response units is dat ook geen probleem.
En de meldkamer weet er van en speelt 't spelletje gewoon mee, als er echt iets urgents binnenkomt doen ze 't gewoon uit via de mobilofoon, en zij weten dan ook wel dat 'r ook wagens op reageren die volgens hun scherm nog niet vrij zijn, maar dat eigenlijk wel al zijn.
Je kan natuurlijk wel geen uren in 'n restaurant gaan zitten, want de meldkamer ziet wel waar je ambu staat, en als die heel lang stil staat op dezelfde locatie gaat bij hun ook wel een belletje ringelen, en bij 't team ook (maar dan op de gsm).
Dat laatste geld overigens niet voor de rapid responders, die horen/mogen juist wel langer op 1 plek stilstaan, vaak zijn dat trategische plaatsen om snel allerlei kanten op de komen. Reageerd er ergens een rapid responder op een melding wordt zijn gebied meestal direct gecovered door een andere, die daar dan gaat rondrijden.
En dat is best leuk trouwens, op 1 van mijn diensten was ik mee met een 29 jarige ex-belg, die 6 jaar geleden naar London is verhuisd, en daar nu als EMT werkt.
Hij stapt 's ochtends in zo'n RRU auto'tje, en gaat dan gewoon lekker door London cruisen, af en toe even 'n poosje stoppen op zo'n trategische plek, bij 'n grote rotonde, toeristenattractie of gewoon midden in 'n drukke winkelstraat, ondertussen leest ie lekker 'n boek, belt ie met vrienden, eet ie 'n broodje, en na 'n half uurtje ofzo gaat ie weer verder met cruisen, gewoon lekker de stad verkennen.
En zodra ie 'n rit binnen krijgt scheurt ie in z'n RUU wagentje door harte London, om als fast responder de 1e zorg te verlenen, te bepalen of een ambu nodig is, en zoja die eventueel te assisteren, en zodra de ambu richting ziekenhuis vertrekt kan hij weer gaan cruisen/relaxen, heerlijk toch