Uit de media 2006

Auteur Topic: Uit de media 2006  (gelezen 373100 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #600 Gepost op: 12 maart 2006, 22:11:21
Levensgevaarlijk veel rommel langs het spoor
Door OLOF VAN JOOLEN en KEES WESSELS

BEVERWIJK - Eén flinke zet, meer is er niet nodig om de enorme kabelhaspel op het spoor bij Beverwijk te laten vallen.

Bij station Arnhem Centraal ligt pal naast spoor een stapel puin. FOTO AD

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00056/spoor1_56284h.jpg
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00056/spoor2_56292h.jpg
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00056/spoor3_56293h.jpg
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00056/spoor4_56301h.jpg
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00056/spoor5_56303h.jpg

Het gevaarte hangt al op half zeven en is voor een paar sterke vandalen zo om te duwen. Een stukje verderop ligt pal naast de rails een flinke stapel houten spoorbielzen. Zó voor het grijpen.

Aan de achterzijde van het station Arnhem Centraal liggen stukken betonnen rioleringsbuis en betonblokken naast een laag muurtje. De paar hekken er omheen zijn zo beroerd neergezet, dat ze geen enkele functie hebben. Direct naast het muurtje bevindt zich - een paar meter lager - perron negen. Het is de kat op het spek binden.

Het lijkt waanzin dat er mensen zijn die zulke voorwerpen op de rails gooien, toch gebeurt dat jaarlijks tientallen malen. Vandalisme heet dit criminele gedrag. Maximale celstraf: 15 jaar.

Wonder boven wonder zijn er nog geen slachtoffers gevallen bij aanrijdingen van een trein met stalen platen, betonblokken, of spoorstaven. Psychische problemen en verwondingen van diverse machinisten dan even buiten beschouwing gelaten.

Na een reeks incidenten in 2004 werd een scala aan maatregelen aangekondigd. Spoorcriminelen moeten natuurlijk niet de helpende hand krijgen van slordige aannemers die hun materieel niet goed opbergen of zelfs laten liggen zodra de klus erop zit. Minister Peijs (Verkeer) schreef de Tweede Kamer medio 2004 dat een grote schoonmaak rond het spoor was ingezet.

Een onderzoek van het AD op vijf trajecten waar wordt (of onlangs is) gewerkt, toont aan dat het weer een puinhoop is rond het spoor. Op 12 van de 17 onderzochte plekken liggen grote obstakels, vaak pal naast de rails. Als deze rommel op de rails terechtkomt, is een daverende klap gegarandeerd.

Zeker 's avonds, wanneer spoorvandalen toeslaan, zien machinisten de obstakels pas op het laatste moment. Op tijd stoppen kan niet. Een trein die 130 kilometer per uur rijdt, heeft een remweg van 600 meter.

In veel gevallen gaat het om materiaal dat overblijft na werkzaamheden. Zo lieten bouwvakkers die bij Abcoude aan een grote tunnelbak werkten, brokken asfalt en stukken beton achter. Ook nieuwe bouwmaterialen staan open en bloot. Op het industrieterrein Spoorhaven bij Berkel en Rodenrijs liggen grote betonnen voeten, stapels houten en plastic pallets en zakken vol grind. Níet afgeschermd.Te zwaar om te verplaatsen? Daar denkt de machinist die ruim een jaar geleden met zijn trein bij Wormerveer op een drie meter brede en tientallen kilo’s zware stalen plaat reed, heel anders over.

De omgeving van het nieuwe station Utrecht-Terwijde is één grote bouwplaats. Betonijzer, stellingen, rioleringsbuizen, spoorstaven, houten planken en stápels tegels. Wederom is het hek beroerd geplaatst. Daardoor ligt alles er onbeschermd.

Bij de troep tegenover het station staan niet eens hekken. Alleen bouwapparatuur ligt in een keet. Een loopbrug over het spoor vergroot zelfs het gevaar: criminelen kunnen hun projectielen zó laten vallen, zoals bij station Breda Prinsenbeek gebeurde.

Prorail, de spoorbeheerder, zegt gisteren maatregelen te hebben genomen.

Tot nu toe

    * Na een golf van vandalisme sloegen politie, spoorbeheerder Prorail en de Inspectie Verkeer in 2003 de handen ineen.

    * Prorail hield grote schoonmaak langs het spoor en liet in contracten met aannemers opnemen dat zij de bouwlocaties netjes moeten achterlaten. Ook zijn camera’s opgehangen en geeft NS-personeel voorlichting op scholen. Het aantal incidenten leek te dalen.

    * Spoorcriminelen zijn meestal jongeren. Een van hen, een jongen die in Amersfoort een staaf op de rails had gelegd, kreeg 15 maanden cel.


Machinist


‘Door blokken op de rails begon de trein te stuiteren’

Machinist Peter had de verbinding met de treindienstleider nét verbroken. De man aan de andere kant van de lijn had hem verteld dat er mogelijk mensen op het spoor bij Maarssen liepen.

Terwijl hij de hoorn nog in zijn hand had, zag Peter het gevaarte recht voor hem in het donker opdoemen. Tussen de rails stond een grote pvc-buis. De pijp bleek vol grind te zijn gestort. ,,Die gaat dwars door mijn ruit,’’ dacht de treinbestuurder. Hij dook weg en hoorde de klap.

Op hetzelfde moment begon de trein wild in zijn veren op en neer te stuiteren. Een groep van tien jongens had over een lengte van 75 meter blokken beton en stoepranden op het spoor gelegd. ‘Het kan niet anders of ik schiet uit de rails’, was de volgende gedachte die door Peters hoofd schoot. Door het cabineraam kon hij de bovenleiding voorbij zien komen.

Maar wonder boven wonder ontspoorde de intercity niet. Peter reed op het moment van de grote klap namelijk 100 in plaats van de toegestane 140 kilometer. Hij was iets vóór op zijn schema en had daarom zijn snelheid al aangepast.

,,Dat is mijn geluk geweest,’’ zegt de NS’er een jaar na het incident. Hij was direct na het ongeluk behoorlijk geschrokken en zat met trillende handen in zijn cabine. Maar inmiddels rijdt hij weer redelijk ontspannen door het land. ,,Ik heb het later nog wel een paar keer moeilijk gehad. Het was soms best lastig om weer op de trein te stappen, maar je moet het relativeren,’’ vindt Peter. ,,Wanneer je dat niet doet, kan je dit baantje niet volhouden. En ik kan het me niet veroorloven om maar thuis te gaan zitten,’’ zegt de machinist met een glimlach.

Wat nog wél aan hem knaagt, is hoe mensen zoiets kunnen doen. De jongens die de politie oppakte, waren tussen de 16 en 19 jaar oud. De machinist denkt dat het knullen zijn die voor de kick nét zo lang dit soort dingen doen tot de politie hen oppakt. Het dringt niet tot ze door, wat hun daden voor gevolgen kunnen hebben. ,,Ze hebben geen besef van veiligheid. Het dringt niet tot ze door dat er gewonden of zelfs doden kunnen vallen.’’


Extra controle na AD-onderzoek

Prorail: Contracten met aannemers aanscherpen

Prorail, de beheerder van het spoor, reageert geschrokken op het onderzoek van het AD. ,,We gaan de touwtjes aanhalen door meer en strenger te controleren,’’ zegt Eric Drent van Prorail. ,,In het verleden zijn taken afgestoten en daardoor is de controle meer bij de aannemers komen te liggen. Wij gaan dat nu weer naar ons toehalen. Onze inspecteurs moeten niet alleen de staat van het spoor, maar ook de omgeving van het spoor controleren. Ook zullen we nog eens kijken of we de contracten met aannemers moeten aanscherpen.’’

De werkzaamheden van Prorail worden gecontroleerd door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). De inspectie zegt al in overleg te zijn met de spoorbeheerder over betere controles langs het spoor. Daarnaast zal IVW nagaan of de maatregelen er echt voor zorgen dat er geen gevaarlijke spullen langs het spoor slingeren.

Over een paar maanden komt IVW met cijfers. Die moeten duidelijk maken of er vorig jaar meer voorvallen met vandalisme zijn geweest.


Top 5 incidenten

    * 1 maart 2006 Onbekenden gooien bij Oss twee winkelwagentjes op het spoor. De actie zorgt voor ernstige vertragingen. Ondanks het plaatsen van hekken en camera’s neemt het aantal incidenten rond Oss later weer toe.

    * 1 januari 2006 Een locomotief van de NS loopt zware schade op, nadat hij bij Geldrop op een rolstoelbrug is gereden. Het ding is door onbekenden op de rails geduwd. Vanwege eerdere incidenten stonden er bij Geldrop mobiele bewakingscamera’s, maar die zijn weer weggehaald.

    * 4 oktober 2005 Een machinist van de NS komt met de schrik vrij nadat er een vuurbal door zijn cabine is geslagen. Een bankschroef die aan de bovenleiding is gehangen, blijkt de boosdoener. De directie van de Spoorwegen reageert woedend.

    * 29 augustus 2005 Tussen Almelo-De Riet en Borne leggen vandalen stapels stenen en ijzeren voorwerpen op de rails. Ook gooien ze ijzerdraad over de bovenleiding. Een trein botst op de stenen en er is een grote sein- en wisselstoring.

    * Maart-juli 2005 Een groep van acht hangjongeren gooit in een periode van vier maanden tien keer stenen naar passerende treinen en legt stenen op de rails tussen Helmond en Deurne. De politie houdt de jongens - in de leeftijd 16 tot 18 jaar - in juli aan. Ze zeggen uit baldadigheid en onder invloed van drank te hebben gehandeld. De schade van hun acties blijft beperkt tot treinvertragingen.


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #601 Gepost op: 12 maart 2006, 22:13:21
Drie ernstig gewonden na ongeval

Waspik - Bij een eenzijdig ongeval op de A59 bij Waspik zijn zondagavond drie mensen ernstig gewond geraakt. Rond 18.30 uur is een voertuig met daarin vier inzittenden door een nog onbekende oorzaak in de slip gekomen en na over de kop te zijn geslagen in de berm van de weg tot stilstand gekomen. De chauffeur van het voertuig werd door de klap uit het voertuig geslingerd. Twee anderen raakten bekneld in het voertuig en een inzittende raakte vast onder het voertuig.

De brandweer van Sprang Capelle en Waspik was snel ter plaatse evenals de ambulancedienst en twee traumaheli’s. Alle gewonden zijn overgebracht naar verschillende ziekenhuizen, waaronder Tilburg waar ze zijn gespecialiseerd in ernstig hoofdletsel.

Een woordvoerster van de politie kon de identiteit van de inzittenden nog niet vrijgeven. De chauffeur die licht gewond raakte bleek te hebben gedronken. Of het promillage aan alcohol te hoog is moet nog blijken uit een bloedtest. De A59 is enige tijd afgesloten geweest.
 


Bron: Blikopnieuws


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #602 Gepost op: 12 maart 2006, 22:16:50


Bommie

  • Gast
Reactie #603 Gepost op: 12 maart 2006, 22:20:26
Nou nou flinke klap moet dat geweest zijn :-\ :-\


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #604 Gepost op: 12 maart 2006, 22:41:36
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/21417

Dader moedwillige aanrijding botst tegen boom

Wintelre - Een 22-jarige Eindhovenaar is zondagmorgen door de politie aangehouden. Hij wordt verdacht van poging tot doodslag en/of zware mishandeling. Hij was omstreeks 4.15 uur op een parkeerplaats aan de Willibrordusstraat in Wintelre met zijn auto ingereden op een aantal mensen. Daarbij raakte een 29-jarige man uit Den Bosch gewond.
De man is voor behandeling van zijn gebroken neus en gekneusde benen, overgebracht naar het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven. De verdachte raakte kort daarvoor betrokken bij een ruzie in een horecazaak, grenzend aan de parkeerplaats. Toen mensen rond sluitingstijd het pand verlieten bedreigde de buitengezette man een van de portiers met een kapotte fles. Er ontstond een handgemeen, waarbij de man ten val kwam. Omstanders bemoeiden zich met het voorval door hem te schoppen en te slaan.

De horecaportiers wisten de man te ontzetten. Even later stapte hij in een auto en reed met volle vaart op de mensen in die over de parkeerplaats liepen en raakte het eerder genoemde slachtoffer. Toen de politie arriveerde probeerde de verdachte met hoge snelheid te ontkomen en reed weg richting Veldhoven.

Enkele honderden meters verder botste de verdachte tegen een boom. Door de klap raakte de man buiten westen. Hij is voor verder onderzoek naar het ziekenhuis overgebracht. Omdat het politieonderzoek nog niet is afgerond wordt de man in verzekering gesteld. Zijn rijbewijs is inmiddels ingevorderd.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #605 Gepost op: 12 maart 2006, 22:45:05
Nadere informatie die ik nog heb over het ongeval op de A59: LL2 en LL3 zijn beiden ter plaatse geweest. Een van de slachtoffers is vervoerd naar het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg (traumacentrum). De ernst was zodanig dat voor het spoedtransport, dat deels plaatsvond onder politiebegeleiding, de Ringbaan Zuid in Tilburg korte tijd volledig door de politie werd afgesloten.

Politie MWB heeft nóg niets naar buiten gebracht, maar komt nog wel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #606 Gepost op: 13 maart 2006, 08:52:57
Zeer grote brand in centrum Lemmer
LEMMER - In het centrum van Lemmer woedt een grote brand in een discotheek. De brand is tegen half zes maandagochtend gemeld.
Op het moment dat de brand uitbrak waren er geen bezoekers in het pand. Korpsen uit omliggende gemeenten assisteren de brandweer van Lemmer. Ook de korpsen van Sneek en Leeuwarden zijn uitgerukt.
www.nu.nl

Brân op 'e Lemmer
Troch adekwaat yngripen hat de brânwacht op 'e Lemmer moandeitemoarn foarkomme kind dat mooglik in hiel huzeblok yn 'e brân fleach. De brân ûntstie yn de bar yn kafee "Le Duc" dy 't yn direkte ferbining stiet mei diskoteek "Dockside".  Omdat beide gebouwen behoarlik ynboud steane, waard opskaald nei in grutte brân. Uteinlik hat allinnich it kafee in soad skea oprûn en de diskoteek allinnich reekskea.
http://www2.omropfryslan.nl


Voor de enkeling die het Fries niet machtig is, de letterlijke vertaling ...
Door adequaat ingrijpen heeft de brandweer van Lemmer maandagmorgen kunnen voorkomen dat mogelijk een heel huizenblok in brand vloog. De brand onstond in de bar van een café 'Le Duc' die in directe verbinding staat met discotheek 'Dockside'. Omdat beide gebouwen behoorlijk ingebouwd staan, werd opgeschaald naar grote brand. Uiteindelijk had alleen het café zware schade opgelopen en de discotheek alleen rookschade.


0303005 06:41:55 13-03-06 G BRAN A Prio 1 Horeca-Brand KORTESTREEK 25 LEMMER (LEMM) Inzet ASBALK VC2SNEEK COHLEEUW HA1LEEUW (Nader bericht: grote-brand) BRW Friesland 
...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #607 Gepost op: 13 maart 2006, 08:54:17
Trein ontruimd na brandmelding
ZWOLLE - Een trein bij de IJsselbrug bij Zwolle is maandagochtend rond half acht ontruimd nadat er brand was uitgebroken. Het gaat om een stoptrein die onderweg was van Utrecht naar Zwolle. Een intercity aan de andere kant van de brug staat ook stil omdat er geen spanning meer staat op de bovenleiding. Ook deze trein is ontruimd.
Er zijn geen gewonden gevallen, aldus woordvoerders van spoorbeheerder ProRail en de politie. Reizigers lopen nu richting Zwolle en Hattem, op zoek naar vervangend vervoer. Bij de intercity zijn al twee bussen langs geweest om passagiers op te halen.
Reizigers tussen Zwolle en 't Harde moeten rekening houden met een vertraging van dertig minuten tot een uur. De NS heeft bussen ingezet. Tussen Zwolle en Amersfoort rijden geen intercity's, mensen kunnen omreizen via Deventer.
www.nu.nl

07:29:00 13-03-06 Prio 1 (nader bericht: grip 1,kleine brand,middelbrand) Middelbrand HET ENGELSE WERK ZWOLLE gem: ZWOLLE
07:16:54 13-03-06 Prio 1 Brand spoorverv. HET ENGELSE WERK ZWOLLE gem: ZWOLLE
 :o


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #608 Gepost op: 13 maart 2006, 09:29:42
Kat ‘sticht’ keukenbrand
  
Ede, 12-03-2006 • In een Edese woning is vrijdagmiddag een keukenbrand ontstaan vermoedelijk door toedoen van een kat. De bewoners van het pand waren niet thuis en hadden voer klaargezet op de keramische kookplaat in de keuken, zodat verzorgers het makkelijk zouden kunnen vinden. De kat koos er echter voor om het voer zelf uit het pak te gaan halen en heeft daarbij vermoedelijk over de kookplaat gelopen. Daardoor is de kookplaat ingeschakeld.

Het pak voer raakte als gevolg van de warmteontwikkeling zo verhit dat er brand ontstond. Dankzij een rookmelder in het pand werd de brand tijdig door de buren ontdekt en de brandweer gewaarschuwd. Die heeft het vuur geblust. Voor zover bekend maakt de kat het goed maar de keuken van de woning had wel brandschade opgelopen.
 
www.politie.nl


spruit

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 331
Reactie #609 Gepost op: 13 maart 2006, 11:27:45
13/03/2006
Dodelijk ongeval op de N62 bij Hoek

--------------------------------------------------------------------------------
 
Op de N62 bij Hoek is maandagmorgen
een 24-jarige man uit Heinkenszand om
het leven gekomen bij een
verkeersongeval.

Rond 06.00 uur kwam hij met zijn
bedrijfsauto in de berm en belandde
vervolgens in een sloot. De bestuurder
werd daarbij uit de auto geslingerd.

Hij is ter plaatse overleden aan zijn
verwondingen.
 
 
www.omroepzeeland.nl

HOEK - Vanochtend is in Hoek een 24-jarige man uit Heinkenszand om het leven gekomen bij een ongeval.

Rond zes uur vanochtend belande de man met een bedrijfsauto in de berm van de N62. De auto reed vervolgens in een sloot. De man werd hierbij uit de auto geslingerd. De hulpdiensten rukten na de eerste melding direct met meerdere voertuigen uit.

Ter plaatse bleek dat de man al was overleden. De inzet van het Medisch Urgentie Team (MUG) uit het Belgische Brugge mocht niet meer baten.

Het ongeval vond plaats in de richting van de tunnel, maar het verkeer werd omgeleid en de tunnel was dus gewoon open voor reizigers.
 

Bron www.hvzeeland.nl
--------------------------------------------------------------------------------


Echt triest daar wordt je wel even stil van!!