Uit de media 2006

Auteur Topic: Uit de media 2006  (gelezen 373855 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #890 Gepost op: 7 april 2006, 23:21:44
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article450402.ece?secId=587

Ontvoering jongetje (3) eindigt in Haarlem

Gepubliceerd op 05 april 2006, 17:15
haarlem -  Rechercheurs van de politie Kennemerland hebben dinsdag in Haarlem een einde gemaakt aan de ontvoering van een driejarig jongetje.

De vader van het kind, een 26-jarige Zwollenaar, is opgepakt in een horecagelegenheid in het Haarlemse centrum. Hij had zijn zoon ongeveer vierentwintig uur daarvoor meegenomen, na een ontmoeting met zijn ex-vriendin. Volgens de politie is de ontvoerder een vechtsportbeoefenaar met geweldantecedenten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #891 Gepost op: 7 april 2006, 23:27:02
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article274860.ece/Steigertekening_was_amateuristisch

 Steigertekening was ‘amateuristisch’
Van onze verslaggever Peter de Graaf

BREDA -  Volgens deskundigen had de steiger in de Amercentrale nooit gebouwd mogen worden, zo slecht was het ontwerp van de Belgische ingenieur Marc S. Hij was niet bij de rechtszaak.

De eerste vraag van rechtbankvoorzitter Van den Heuvel bij het begin van de zevende zittingsdag: waarom is verdachte Marc S., ontwerper van de rampsteiger in de Amercentrale, niet verschenen? Advocaat Van Bree: ‘Hij is er niet. Ik kan dat niet verder toelichten.’

De rechtbank in Breda had de hele donderdagmorgen ingeroosterd voor het horen van de 34-jarige Belgische ingenieur die in 2003 de 65 meter hoge steiger had ontworpen en getekend. Het bouwwerk, dat niet was verankerd in de stoomketel en verschillende zwakke plekken bleek te bevatten, stortte in: vijf onderhoudsmedewerkers vonden de dood.

Marc S. is de enige persoon die door het Openbaar Ministerie dood door schuld ten laste is gelegd. De andere drie verdachten zijn bedrijven: steigerbouwer Albuko (werkgever van Marc S.), diens moederbedrijf Hertel en hoofdaannemer CMI. De Belgische ontwerper is ook de enige die de gevangenis in kan draaien vanwege het drama in Geertruidenberg. Hij kan maximaal negen maanden cel krijgen. De ondernemingen kunnen hoogstens tot geldboetes worden veroordeeld.

Maar Marc S. schittert door afwezigheid. Rechtbankvoorzitter Van den Heuvel betreurt dat zeer. Als de verdachte in Nederland had gewoond, dan had de rechtbank ‘een bevel tot medebrenging’ uitgevaardigd. Dan had de politie hem opgehaald. Maar nu is dat juridische bevel niet uitvoerbaar.

De rechtbank had hem ‘tientallen vragen’ willen stellen , zegt een van de rechters. Zoals over het doorbuigen van verschillende diagonale buizen, wat al halverwege de bouw was geconstateerd. Of waarom hij geen computerberekening had laten uitvoeren voor zo’n hoge, complexe steiger. Waarom hij niet meer diagonale dwarsverbindingen, belangrijk voor de stabiliteit, had gebruikt. Of waarom de steiger niet was verankerd via de kijkgaten van de stoomketel.

Nu beperkt de rechter zich tot het voorlezen van de rapportages van vier andere steigerbouwers, die de bouwtekening van Marc S. hebben geanalyseerd. Hun bevindingen zijn vernietigend. Ze betitelen de bouwtekening als amateuristisch, op basis waarvan nooit een steiger had mogen worden gebouwd. Onbegrijpelijk vinden ze het dat hun collega slechts met de hand een tekening heeft gemaakt en niet de computer heeft gebruikt om de stabiliteit te berekenen. ‘Dit ontwerp was gedoemd serieuze problemen te geven, ook als de steiger niet belast zou worden’, aldus een van hen.

Onbegrijpelijk vinden ze ook dat Marc S. niet ingreep toen enkele buizen aan de basis van de steiger vijf tot tien centimeter doorbogen. De bouwer bracht weliswaar extra versterkingen aan, maar volgens deskundigen hadden toen alle alarmbellen al af moeten gaan. Tegen de politie zei Marc S. eind 2003 dat hij ook niet wist waarom de buizen doorbogen. Bij de politieverhoren verdedigde hij zijn ontwerp, dat volgens hem goed doorgerekend was: ‘Ik zou het zo opnieuw doen.’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #892 Gepost op: 7 april 2006, 23:52:11
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article274847.ece/Van_knuffeldier_naar_wapen_en_terug_in_2_minuten

 Reportage
Van knuffeldier naar wapen en terug in 2 minuten
Van onze verslaggever Ron Meerhof

ROTTERDAM -  Elk van de zeven arrestatieteams van de politie krijgt komend jaar een hond die speciaal getraind is om gewelddadige individuen uit te schakelen. ‘Stress’ is de eerste.

Om 11.21uur springt Stress uit de helikopter, te midden van vijf AT’ers met helmen en schilden. Op zijn veiligheidsvest na oogt hij als een doodgewone Mechelse herder. Hij is rustig; de herrie en de wind van de wieken deren hem niet.

Dan ziet hij een meter of veertig verder de verdachte wegrennen. De man draait zich half om en vuurt op het Arrestatieteam. Stress staat strak aan zijn ketting. Als die los gaat, schiet de hond op de man af en zet zijn kaken in zijn dijbeen.

Om 11.22uur wordt de kermende man afgevoerd. Weer een minuut later staat een van de sinistere zwarte figuren de hond te knuffelen. Die kwispelt en gaat liggen.

Stress is ‘een nieuw fenomeen’, legt de ‘verdachte’, hondentrainer Klaas Terpstra, even later uit. Hij is geen explosievenhond, drugshond, lijkenhond, speurhond of surveillancehond, maar een ‘AOE-hond’.

Bij de politie zijn ze verzot op afkortingen. AOE staat voor Aanhoudings- en Ondersteuningseenheid, in de volksmond AT, wat dan weer staat voor arrestatieteam. Daarvan zijn er zeven in Nederland. Over een jaar hebben ze allemaal een hond als Stress. Volgende week worden ze aangekondigd in de Staatscourant.

AT-teams komen jaarlijks een paar duizend keer in actie, bijna altijd bij aanhoudingen. De frequentie stijgt, net als het gebruik van geweld waarmee ze worden geconfronteerd. Maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van geweld door de politie zelf daarbij achterblijft.

De teams spreken tot de verbeelding; ze zijn zwaar bewapend en rijden in snelle, gepantserde auto’s als Audi’s A8 of BMW’s uit de 7-serie. De training is langdurig en de status binnen het korps hoog.

Ook de AT-honden hebben bijzondere eigenschappen, zegt Terpstra. Gewone suveillancehonden worden getraind op zoveel mogelijk herrie maken, maximaal intimideren. Stress geeft geen kik; hij piept, gromt noch blaft. Het is ‘een supersociale hond’, zegt zijn trainer. Je kunt hem gewoon in een gezinnetje houden en suf knuffelen.

Stress dankt zijn bijnaam, in typische politielogica, aan zijn extreme stressbestendigheid. Ook onder de extreemste omstandigheden zal hij niet happen. Totdat zijn ketting los gaat. ‘Dan, en pas dan, wordt hij een wapen’, zegt Terpstra.

Die omschakeling gaat razendsnel; bij de demonstratie van zojuist op de afdeling Levende Have langs de Rotterdamse Rotte, nam de transformatie van knuffeldier naar wapen en weer terug twee minuten in beslag. ‘En dat is heel bijzonder’, zegt Terpstra. ‘Bedenk: voor ons was het spel maar voor Stress was het helemaal echt. Bij een surveillancehond blijf ik na zo’n actie liefst nog een hele tijd uit de buurt.’

Voor de hond is dit het paradijs, verzekert zijn trainer. ‘Hij doet niets liever dan dit.’ Maar ook voor de teams heeft hij enorme toegevoegde waarde. Je kunt zo’n hond vooruit sturen. Bijvoorbeeld om iemand te grazen te nemen die om een hoekje de politie staat op te wachten. Of om even door een vlieringluik te gaan voordat een agent zijn hoofd erdoor moet steken.

Ook de verdachten zijn soms beter uit, zij het dat de pakkans stijgt. In een ‘gestoorden-procedure’ bijvoorbeeld, legt ‘chef AT’ Frans Henninger uit. Een verwarde man bijvoorbeeld kan zo bedreigend zijn dat de politie niets rest dan hem neer te schieten. Zo’n hond is dan een redelijk, zij het knap pijnlijk, alternatief.

Slechts een enkele hond is voor dit werk geschikt, zegt Terpstra. Voor Stress steekt hij zijn hand in het vuur. Hij kent hem sinds hij zes weken was, nu is hij drieënhalf. Alles heeft hij met hem uitgeprobeerd. Als hij door een winkelcentrum loopt, wordt hij dan bang op een marmeren vloer? Schrikt hij van zijn eigen spiegelbeeld? Kan hij katten en andere honden voorbij lopen? Hoe gedraagt hij zich in een bus, op een roltrap? Is hij stil als dat moet?

Nog een vraag: kan deze hond eigenlijk wel blaffen? ‘Jazeker: thuis’, zegt Terpstra. ‘En als je hem daartoe opdracht geeft.’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #893 Gepost op: 8 april 2006, 14:50:09
http://www.bnr.nl/ShowANPNieuwsArtikel.asp?Context=N%7C2%2C0%7CS%7C9ca570de198c80f9&id=44263

Extra controle op onderhoud bij chemiebedrijven

http://www.bnr.nl/blobs/anp/22520.jpg
In een loods van een transportbedrijf aan de Shannonweg in het Rotterdamse Botlekgebied woedde in februari een grote brand. ANP Photo

ROTTERDAM (ANP) - De DCMR Milieudienst Rijnmond voert extra controles uit op het onderhoud van installaties van met name petrochemische bedrijven in het Botlekgebied en de Europoort.

Aanleiding voor de scherpere controles zijn meerdere incidenten bij bedrijven die zich vorig jaar voordeden. Zo ontsnapte bij olieraffinaderij Q8 in de Europoort een grote hoeveelheid zwaveldioxide en kwamen alle Shell-fabrieken in de regio stil te liggen na een stroomstoring. Hierdoor moest extra worden afgefakkeld en was in de wijde omgeving veel zwarte rook te zien.

,,We zijn onder meer door deze incidenten sinds begin dit jaar met een project begonnen om de onderhoudsplannen van bedrijven voor hun machines extra te controleren'', aldus een woordvoerster van DCMR. ,,Deze controles komen bovenop de standaardcontroles die we altijd al uitvoerden. Zo bezoeken we de bedrijven om de zoveel tijd en wordt er in het geval van incidenten altijd toegezien op het handhavingsplan van een onderneming.''

Zoutzuurwolk

Onlangs ontstond er boven het Botlekgebied nog een grote zoutzuurwolk afkomstig van het terrein van afvalverwerker AVR. De wolk ontstond door onbekende oorzaak bij het overpompen van kleine losse vaten met een chemische stof in een container.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #894 Gepost op: 8 april 2006, 14:53:01
Hoogland – Bij een ernstige aanrijding tussen drie auto’s raakten enkele betrokkenen gewond.

 

Rond 14.40 uur reed een 54-jarige automobiliste uit Amersfoort over de Bunschoterstraat in de richting van Nieuwland. Op de kruising met de Maatweg reed de Amersfoortse door het rode verkeerslicht. Net op dat moment sloeg een haar tegemoetkomende 79-jarige automobiliste uit Amersfoort op die kruising linksaf om de Maatweg in te rijden. Beide voertuigen kwamen vrijwel frontaal met elkaar in aanrijding. De auto van de 54-jarige automobiliste raakte vervolgens de achterzijde van de auto van een 29-jarige automobiliste uit Deventer, die vanaf de Maatweg door groen licht rechtsaf de Bunschoterstraat opreed in de richting van Nieuwland. Door de aanrijding ontstond een behoorlijke chaos. De politie, ambulance en brandweer zetten meerdere eenheden in. De kruising Bunschoterstraat-Maatweg werd aan de kant van het ongeval geheel voor het verkeer afgesloten.

 

De 79-jarige Amersfoortse werd met ernstig beenletsel per ambulance naar het UMC in Utrecht gebracht en daar opgenomen. Een 53-jarige vrouw uit Amersfoort die bij haar in de auto zat, werd voor onderzoek naar het UMC gebracht, maar mocht na onderzoek het ziekenhuis verlaten.

 

De 54-jarige vrouw werd voor onderzoek in een auto van de GGD gezet omdat zij verward en niet goed aanspreekbaar was. Toen een personeelslid van de GGD kort daarna weer bij de auto kwam, bleek de vrouw te zijn verdwenen. Gezien de verwarde toestand van de vrouw werd direct door meerdere politie-eenheden een grote zoekactie op touw gezet. Daarbij werd ook op het huisadres van de vrouw en bij de spoedeisende hulp van meerdere ziekenhuizen gekeken. De vrouw werd daarbij niet aangetroffen.

 

Middels onderzoek kwam de politie er achter dat de vrouw op een adres in Amersfoort verbleef. Zij werd daar rond 19.20 uur aangehouden en naar het politiebureau overgebracht. Daar zij nog verwarder was dan die middag, werd de komst van een arts verzocht, waarna de vrouw in vrijheid werd gesteld en voor onderzoek naar het ziekenhuis werd gebracht. Zij zal op een later tijdstip worden gehoord.

 

De Regionale Verkeersdienst heeft ter plaatse een onderzoek ingesteld en zal proces-verbaal opmaken.

 

De politiemensen spraken hun waardering uit voor de hulpvaardigheid van veel burgers. Meerdere van hen verleenden eerste hulp aan de betrokkenen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #895 Gepost op: 8 april 2006, 18:12:31
http://www.telegraaf.nl/binnenland/36803721/Gevaarlijk_rijgedrag_door_navigatie.html

za 8 apr 2006, 08:50 | 191 reacties
Gevaarlijk rijgedrag door navigatie
door Theo Kuijpers
AMSTERDAM - De enorme populariteit van betaalbare navigatiesystemen zorgt voor levensgevaarlijke verkeerssituaties. Automobilisten worden door deze apparatuur zodanig afgeleid dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid.

Gevaarlijk rijgedrag door navigatie
Gevaarlijk rijgedrag door navigatie.

Veel bestuurders blijken pas tijdens het rijden hun bestemming in te toetsen, waardoor zij dan het zicht op het andere verkeer tijdelijk kwijt zijn. Vooral de bediening van de kleine gsm-telefoons, die als navigatiesysteem achter de voorruit steeds populairder worden, kan in dit soort gevallen tot ernstige ongelukken leiden. Bovendien constateert de politie dat bestuurders steeds vaker met andere zaken achter het stuur bezig zijn.

"We kunnen nog geen exacte cijfers geven maar onze surveillanceteams op de snelwegen hebben hun ogen niet in de zak zitten. En het wordt ook steeds gekker.

Scheren

Onlangs werd op de A28 een automobilist aan de kant gezet die pal achter zijn stuur op het dashboard een laptop op een speciale beugel had bevestigd. Tijdens de rit zat de automobilist gewoon te werken. Dit zijn levensgevaarlijke toestanden en de man heeft dan ook een boete van 130 euro gekregen. Niet voor het in gevaar brengen van het overige verkeer, maar omdat hij geen voldoende zicht had.

Verder zien we ook steeds vaker dat bestuurders zich snel nog even scheren, de post doornemen of alvast de agenda invullen. Het worden zo langzamerhand rijdende kantoren. Dit soort gedragingen, waarbij de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht, kan tot een rij-ontzegging leiden", aldus Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD).

Uit een onderzoek van de Britse verzekeraar Privilege Insurance onder 2000 bestuurders blijkt dat 20% van hen wordt afgeleid door het lezen van informatie op zijn navigatiesysteem. Bovendien zegt de helft van de ondervraagden zijn gps pas in te stellen op het moment dat men al aan het rijden is.

"De meeste bestuurders wenden hun blik ongeveer tien seconden van de rijweg af om informatie over hun reisweg af te lezen. Bij een snelheid van ongeveer 100 km/u zijn tien seconden lang genoeg om een afstand van ruim 270 meter af te leggen. Op zo'n afstand kan er veel mis gaan ", aldus één van de onderzoekers.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #896 Gepost op: 8 april 2006, 20:06:11
http://www.telegraaf.nl/binnenland/36803721/Gevaarlijk_rijgedrag_door_navigatie.html

za 8 apr 2006, 08:50 | 191 reacties
Gevaarlijk rijgedrag door navigatie
door Theo Kuijpers
AMSTERDAM - De enorme populariteit van betaalbare navigatiesystemen zorgt voor levensgevaarlijke verkeerssituaties. Automobilisten worden door deze apparatuur zodanig afgeleid dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid.

Gevaarlijk rijgedrag door navigatie
Gevaarlijk rijgedrag door navigatie.

Veel bestuurders blijken pas tijdens het rijden hun bestemming in te toetsen, waardoor zij dan het zicht op het andere verkeer tijdelijk kwijt zijn. Vooral de bediening van de kleine gsm-telefoons, die als navigatiesysteem achter de voorruit steeds populairder worden, kan in dit soort gevallen tot ernstige ongelukken leiden. Bovendien constateert de politie dat bestuurders steeds vaker met andere zaken achter het stuur bezig zijn.

"We kunnen nog geen exacte cijfers geven maar onze surveillanceteams op de snelwegen hebben hun ogen niet in de zak zitten. En het wordt ook steeds gekker.

Scheren

Onlangs werd op de A28 een automobilist aan de kant gezet die pal achter zijn stuur op het dashboard een laptop op een speciale beugel had bevestigd. Tijdens de rit zat de automobilist gewoon te werken. Dit zijn levensgevaarlijke toestanden en de man heeft dan ook een boete van 130 euro gekregen. Niet voor het in gevaar brengen van het overige verkeer, maar omdat hij geen voldoende zicht had.

Verder zien we ook steeds vaker dat bestuurders zich snel nog even scheren, de post doornemen of alvast de agenda invullen. Het worden zo langzamerhand rijdende kantoren. Dit soort gedragingen, waarbij de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht, kan tot een rij-ontzegging leiden", aldus Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD).

Uit een onderzoek van de Britse verzekeraar Privilege Insurance onder 2000 bestuurders blijkt dat 20% van hen wordt afgeleid door het lezen van informatie op zijn navigatiesysteem. Bovendien zegt de helft van de ondervraagden zijn gps pas in te stellen op het moment dat men al aan het rijden is.

"De meeste bestuurders wenden hun blik ongeveer tien seconden van de rijweg af om informatie over hun reisweg af te lezen. Bij een snelheid van ongeveer 100 km/u zijn tien seconden lang genoeg om een afstand van ruim 270 meter af te leggen. Op zo'n afstand kan er veel mis gaan ", aldus één van de onderzoekers.
Er is nog een nadeel aan navigatie.... mensen raken helemaal in paniek als in een vreemde stad de navigatie aangeeft dat ze rechts moeten en die weg is afgesloten.... ik kom mensen met navigatie overal in de stad tegen : "Ow ik had niet gezien dat er een bord "voetgangersgebied stond, mijn navigatie zei dat ik die kant op moest, maar de straat was afgesloten"  "Ik moet daarheen, alleen de weg is afgesloten dus neem ik de trambaan maar"  ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #897 Gepost op: 9 april 2006, 01:08:52
http://www.nu.nl/news/709283/22/Canadese_politie_stuit_op_acht_lijken.html

Canadese politie stuit op acht lijken

Uitgegeven: 8 april 2006 21:34
TORONTO - De politie in Canada heeft in de provincie Ontario acht lijken gevonden in verscheidene voertuigen op een akker in het dorp Shedden. Volgens de Canadese omroep CBC sluit de politie niet uit dat er meer lichamen worden gevonden.

Berichten als zou het gaan om slachtoffers van een moord kon de politie niet bevestigen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #898 Gepost op: 9 april 2006, 16:40:34
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=700551/sc=aa93a5   

Aanhouding na dodelijke steekpartij
Gepubliceerd op zondag 09 april 2006
ROTTERDAM (ANP) - Een 63-jarige man uit Rotterdam is zaterdagavond overleden als gevolg van een steekpartij eerder deze week. De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag een 21-jarige Rotterdammer aangehouden als verdachte, aldus een woordvoerder zondag.

Het slachtoffer zette dinsdagavond zijn huisvuil buiten, toen hij twee jongens die onder aan de trap patat zaten te eten daarover aansprak. De man werd daarop in zijn buik gestoken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #899 Gepost op: 9 april 2006, 19:52:28
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=700607/sc=c0cd1c

Stijging aantal hartklachten bij marathon
Gepubliceerd op zondag 09 april 2006
ROTTERDAM (ANP) - Tijdens de marathon van Rotterdam zondag zijn opvallend meer lopers met hartklachten behandeld dan in voorgaande jaren. Een deelnemer kreeg een hartaanval en is hier later in het ziekenhuis aan overleden.

Dat liet de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen in Rotterdam-Rijnmond (GHOR) zondag weten. In totaal kregen elf deelnemers tijdens het lopen hartklachten zoals hartritmestoornissen.

De inmiddels omgekomen hardloper werd ter plaatse nog gereanimeerd. Ook de andere tien deelnemers met hartklachten werden overgebracht naar het ziekenhuis. De GHOR kan geen verklaring geven voor de stijging van het aantal lopers met hartklachten. De hulpdiensten willen de aantallen hartklachten bespreken in een evaluatie van de marathon.

Overige klachten

De hulpdiensten behandelden negen andere lopers voor uiteenlopende klachten als verstuikingen en schrammen. Volgens de GHOR is dat in vergelijking met marathons in de voorgaande jaren een normaal aantal. Ook vier toeschouwers die onwel waren geworden moesten naar het ziekenhuis.

De GHOR coördineert tijdens de marathon de geneeskundige hulpverlening. Daarbij werd samengewerkt met de medische organisatie van de marathon, de meldkamer van de Regionale Hulpverlening Rotterdam-Rijnmond, de ambulancediensten, het Nederlandse Rode Kruis Rotterdam en diverse Rotterdamse ziekenhuizen. Er waren zestien EHBO-plaatsen en drie medische centra ingericht.