Ook ik heb dyscalculie, maar heb de cognitieve testen tot 3 keer toe gehaald met o.a. een score van 18/20. Die keer had ik geoefend met cijferreeksen, de keer dat ik niet oefende, haalde ik 13/20.
De crux bij cijferreeksen zit hem niet alleen maar in het rekenen. Soms moet je bijvoorbeeld een cijfferreeks spiegelen, waarbij het getal dat je moet vinden, simpelweg het getal aan de overzijde van de puzzel, maar dan achterstevoren.
Daarnaast baart oefening tóch wel
degelijk kunst, alleen wellicht niet zoals mensen zonder dyscalculie dat doen. Oefenen met rekenen heeft bij mij weinig zin; ik word er niet beter in. In plaats daarvan, leer ik tafeltjes uit mijn hoofd. Bijvoorbeeld de tafel van 7, en dan ver door, tot 19 x 7 bijvoorbeeld. Op die manier herken je sneller het product of een som, en gaat worteltrekken en kwadrateren iets beter. Soms kan dat nét het verschil maken zodat je het verband op tijd ziet, en de rekensleutel vindt in de cijferreeks.
Nog een tip: je mag kladpapier gebruiken. Schrijf voor aanvang van de test een paar tafels op die je lastig vindt, dan kun je vanuit daar sneller rekenen als je onder stress staat.
Het is echt mogelijk, maar je moet jezelf nieuwe manieren aanleren om met de test om te gaan. Adapt, improvise, overcome. Heel veel succes bij de Kmar, laat het ons weten als het gelukt is!