Volgens mij is capabel ook wel afhankelijk van het gebied waar je gaat varen, in de prutsloten van de randmeren ben je sneller capabel als op de Noordzee.
Res (die het geenzins een onverstandige uitspraak vind)
Iedereen is capabel tot ie in moeilijkheden raakt, dan is hij ineens kluns.
Dat gaat mij te ver. Ik ken een reddingsbrigade die mijnsinziens zeer capabel is maar nogal eens omgeslagen is de laatste tijd.En ik ken een grote reddingsorganisatie die probeert alles onder de pet te houden wat fout gaat. Ik begrijp dat nu wat beter, niemand wil zich kluns voelen.
Zou een reden kunnen zijn om nog even te proberen het zelf op te lossen en de hulpvraag nog even uit te stellen met alle gevaar van dien. Je komt niet graag in de krant en op internet als "niet capabel".
Ik heb met zo'n uitspraak om die reden alleen al problemen mee. Net zoals dat reddingsboten zich lenen voor het vervoer van politie ter bestrijding van de misdaad. En het doorgeven van naam en adres van de geredden aan het agentschap telecom voor controle van de machtigingen. Of de politie tippen dat iemand dronken is.
Ik zal wel weer een heel ander doel voor ogen hebben: met het welzijn van de watersporter in moeilijkheden voorop, als eerste en als het belangrijkste. De rest mag dat niet in de weg staan of nadelig beļnvloeden, al is de verleiding groot jezelf op je borst te kloppen met hoe goed jij wel niet bent.
Dat is net een elastiek, soms patst dat ineens in je gezicht.
Laat de watersporter in moeilijkheden toch in z'n waarde en als je het vervelend vindt, ga je toch gewoon wat anders doen?
Henk