Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348092 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #130 Gepost op: 21 juni 2008, 17:38:19
....................................
..................
Die opmerking over allemaal 1 striping vind ik wat vreemd... In principe zou je best 1 striping voor meerdere discipilines kunnen hebben... Maar het gaat er inderdaad er om dat mensen aan de kant gaan, de sirene heeft de attentiewaarde. Of ga jij voor een brandweerwagen sneller opzij dan voor een ambulance of politievoertuig? Ik neem aan van niet  ;)

Het zou mij niets verbazen als onze ambtenaren daar nou net even niet aangedacht hebben  ;D
Zo is íe ook bedoeld. Men beslist idd. wel eens wat van achter een bureau waar niet altijd even goed over nagedacht is...  ;)


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #131 Gepost op: 21 juni 2008, 17:53:28
Ik zou denken dat het martinhorns gaan worden, deze toeters zijn al vanaf tientallen, dan niet honderden meters hoorbaar. Het enige nadeel is, is dat je in de cabine toch wel redelijk hard moet praten om elkaar te verstaan, dus het zou best kunnen dat het schadelijk is voor het gehoor. Maar dat is aan de onderzoekers gewijd. Ik zou voor de martinhorn gaan als het binnen de perken van gehoor etc. blijft, ze zijn echt duidelijk hoorbaar ^-^

Voor een voorbeeld van het praten in de cabine:

http://nl.youtube.com/watch?v=-7NihV2vjmM

Sam



Martinhoorns zijn altijd de favoriet geweest vanwege de geluidsterkte, ik geloof dat ze rond de 110 of 115 decibel zijn. Maar ik weet dat er ook electrische hoorns zijn op o.a. brandweervoertuigen die ook deze sterkte hebben. Dus hoeven niet persé de martinhoorns erop komen, maar kan je aan net zo lang aan de eletrische hoorn prutsen totdat hij op hetzelfde niveau zit.  8)

Persoonlijk vind ik het electrische 'geitengemekker', zoals we die kennen van bijv. brw terneuzen en utrecht een hele goed alternatief. Juist door deze vribratie hoor je ze veel eerder, omdat een egale toon makkelijker te verwarren is met het geluid van de wind, o.i.d.
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #132 Gepost op: 21 juni 2008, 19:03:54
Ik moet zeggen dat ik het een interessant ontwikkeling vindt maar dat al die speculaties van sommige weinig bijdragen aan het onderwerp van dit topic. Volgens mij is het helemaal niet van belang wat voor soort sirene het nou precies gaat worden, het feit is dat deze er gaat komen en dat de bestuurders van voertuigen er mee moeten gaan werken.

Tot op heden is er bekend dat het een tweetonige sirene gaat worden, welk geluid die zal produceren en hoe hard dit geluid zal zijn is volgens mij nog niet bekend. Je kan er denk ik wel vanuit gaan dat de mensen die hierover gaan voldoende onderzoek hebben gedaan naar de huidige situatie en wat er dus veranderd moet worden. Ik denk dat we pas kunnen gaan spreken dat het wel of niet goed is als de sirene daadwerkelijk gebruik wordt en er geevalueerd gaat worden.

Ik sluit me overigens volledig aan bij wat Strongbow iets eerder zei. Volgens mij ben je op het moment van een incident met hele andere zaken bezig dan met het luisteren naar welke hulpdienst er aan komt, als je dat wel doet ben je volgens mij met andere dingen bezig dan waar je mee bezig hoort te zijn.

Gr. ricardo

P.s. Overigens valt het geluid in de cabine goed te reduceren door gebruik te maken van koptelefoons. De brandweer Wassenaar gebruikt dit al enige tijd in de voertuigen, zijn dezelfde sets die ze in Amerika gebruiken. Naast het feit dat je non stop met elkaar kan praten is ook het berichtenverkeer te horen.
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #133 Gepost op: 21 juni 2008, 19:07:38
Het zou mij niets verbazen als onze ambtenaren daar nou net even niet aangedacht hebben  ;D

De ambtenaren zullen daar gerust aan gedacht hebben maar dat zal heel erg moeilijk haalbaar worden, dit ook in verband met andere aanbestedingspatronen! Whelen en Federal Signal hebben een heel ander geluid ..... ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #134 Gepost op: 21 juni 2008, 19:17:43
..........................................................................

Ik sluit me overigens volledig aan bij wat Strongbow iets eerder zei. Volgens mij ben je op het moment van een incident met hele andere zaken bezig dan met het luisteren naar welke hulpdienst er aan komt, als je dat wel doet ben je volgens mij met andere dingen bezig dan waar je mee bezig hoort te zijn.

...................................................
Natuurlijk staan de HV'ers bij een melding niet met hun handen in de zak en met de oren op de wind. Maar ik denk dat ze (in hun onderbewustzijn) nu precies horen wat voor diensten er aan komen. Maakt verder ook niet uit trouwens...  :|


paul_hartog

  • Gast
Reactie #135 Gepost op: 21 juni 2008, 20:26:32
waarom doet iedereen toch zo moeilijk dat ze niet meer kunnen horen of er een ambu brandweer op pliesie an komt ???
je moet voor alle 3 de hulpdiensten aan de kant, dus dan maakt het niets uit


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #136 Gepost op: 21 juni 2008, 20:36:57
waarom doet iedereen toch zo moeilijk dat ze niet meer kunnen horen of er een ambu brandweer op pliesie an komt ???
je moet voor alle 3 de hulpdiensten aan de kant, dus dan maakt het niets uit

Mee eens, maar ik als HV-er vind het zelf ook enorm handig om te weten wat er nu aan komt gereden als ik een sirene hoor.


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #137 Gepost op: 21 juni 2008, 20:48:16
Wat doe jij ANDERS op het moment dat je weet wat er aan komt? Wat is voor jou precies de meerwaarde van 2 minuten eerder weten of de gevraagde ambulance er is of de gevraagde politie?

Ik doe mijn ding, en of er een brandweervoertuig aan komt rijden of ambulance; ik doe nog steeds mijn ding.  O0
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #138 Gepost op: 21 juni 2008, 21:33:58
waarom doet iedereen toch zo moeilijk dat ze niet meer kunnen horen of er een ambu brandweer op pliesie an komt ???
je moet voor alle 3 de hulpdiensten aan de kant, dus dan maakt het niets uit

Dat heet een discussie en daar is dit forum volgens mij voor ..... Laten we nou eens bij het onderwerp blijven en niet telkens proberen om een discussie in een discussie uit te lokken ..... ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


paul_hartog

  • Gast
Reactie #139 Gepost op: 21 juni 2008, 21:36:25
ik vraag gewoon goede argumenten aan de mensen die vinden dat de sirene niet uniform moet worden ::)