Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348204 keer)

0 gebruikers (en 61 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #180 Gepost op: 9 juli 2008, 00:41:10
En dit is middels een paar dipswitches of andere eprom in de sirene ook zo weer opgelost ;) Zelfs W&G maakt sirenekastjes met dipswitches waarin je van NL naar Dld, Italiaans, Frans en zelfs een schorre valse 2-toon á la Martinhoorn kunt gaan.
Niets wat Niet op te lossen valt als daadwerkelijk de bedoeling is dat de 2-toon sirenes allen identiek gaan worden, maar mijns inziens is de bedoeling met "alle hulpdiensten krijgen dezelfde sirene" dat alleen de 3-toon komt te vervallen en men niet gaat kijken of de Whelen 2-toon een C-A notenpatroon genereert en de FedSig een Bes-Ces (voor zij die noten kunnen lezen)

heb even een tijdje zitten slapen, alles is benoemd in het document wat al eerder hier is gepubliseerd.

http://www.lfr.nl/contents/pages/89777/2007-12-20regelingoptischeengeluidssignalen2008141207.pdf

m.a.w. ieder dezelfde 2-toon (375/500Hz), overdag tenminste 110 dB en snachts tenminste 100 dB, en maximaal 125 dB.

de klankkleur wordt bepaald door het merk sirene in combinatie met de luidspreker en mede door de software.
dus alle merken zijn toegestaan, mits zij de 375/500 Hz-tonen weergeven en de geluidssterkte halen ( en nog enkele aanpasingen zoals wisselfrequenties), en als de martinhoorn wordt aangepast op deze tonen mogen deze dus ook, mits dubbel uitgevoerd, anders halen ze de sterkte niet.

wat ik ook gelezen heb in deze topics dat er nieuwe sirenes zouden moeten worden ontwikkeld is niet nodig, ze zijn er al, bij sommige merken wat aanpassingen, maar alles heel eenvoudig aan te passen.
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #181 Gepost op: 9 juli 2008, 01:16:50
Dank je wel voor je ondersteunende antwoord!!  O0


Nico_B

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #182 Gepost op: 9 juli 2008, 11:26:07
Als het op deze manier moet worden gedaan, dan weet je binnen de kortste keren welke hulpverlener er aan komt.
De brandweer houd zeker z'n martin hoorn,dan wel dubbel, de ambu een trillende 2-toon en de politie blijft het zelfde.
Hoezo unformeele eenheid.
Groet Nico_B


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #183 Gepost op: 9 juli 2008, 20:25:28
klein beetje off-topic: vandaag hoorde ik in Den Haag een ambulance (3-toon). Op zich niet zo bijzonder, maar toen kwam de versnelling in de 3-toon. Op zich ook nog niet zo bijzonder. Maar toen kwam de versnelling in de versnelling! En dat ging me snel! Had IK in elk geval nog nooit gehoord. Werd er een beetje zenuwachtig van...  :P
greetz,  Enrique


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #184 Gepost op: 9 juli 2008, 23:37:17
klein beetje off-topic: vandaag hoorde ik in Den Haag een ambulance (3-toon). Op zich niet zo bijzonder, maar toen kwam de versnelling in de 3-toon. Op zich ook nog niet zo bijzonder. Maar toen kwam de versnelling in de versnelling! En dat ging me snel! Had IK in elk geval nog nooit gehoord. Werd er een beetje zenuwachtig van...  :P

Gaat dan ook opzij man! ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #185 Gepost op: 10 juli 2008, 10:48:33
klein beetje off-topic: vandaag hoorde ik in Den Haag een ambulance (3-toon). Op zich niet zo bijzonder, maar toen kwam de versnelling in de 3-toon. Op zich ook nog niet zo bijzonder. Maar toen kwam de versnelling in de versnelling! En dat ging me snel! Had IK in elk geval nog nooit gehoord. Werd er een beetje zenuwachtig van...  :P

Heb je hem toevallig ook "zien" rijden?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #186 Gepost op: 10 juli 2008, 21:39:28
Heb je hem toevallig ook "zien" rijden?

Nee, helaas niet.... en ik ga niet vertellen waar ik zat.... ::)
greetz,  Enrique


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #187 Gepost op: 11 juli 2008, 11:07:36
Tja... dan zullen we het nooit weten  ;)

Volgens mij hoorde je namelijk mij. Als je tijdens "het versnellen" weer op "versnellen" drukt, heeft in ieder geval 1 van de wagens wel eens last van een verslikking  ;D
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #188 Gepost op: 26 juli 2008, 23:58:54
Bij nader inzien vind ik het niet helemaal een nadeel;

Filmpje gemaakt door Dirk Steinhardt van www.rescue911.de (een van dè site's van filmpjes)

http://nl.youtube.com/watch?v=oEP0Gvulc-E&feature=related
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #189 Gepost op: 3 oktober 2008, 12:54:53
Laat ik nu toevallig via een site van BZK bij de nieuwe twee-tonige sirene uitkomen. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden?

http://www.lfr.nl/activiteiten/optische-en

Nieuwe sirene:
http://www.lfr.nl/contents/pages/89777/2008-09-10nieuwsignaalhulpdienstentnodemo2toon_schril_vib.wav

Ik krijg in ieder geval de neiging zo snel mogelijk de link weer weg te klikken.  :-X