Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348249 keer)

0 gebruikers (en 70 gasten bekijken dit topic.

guest4965

  • Gast
Reactie #230 Gepost op: 9 december 2008, 16:55:05
Nieuwe sirene-geluid voor hulpverleners

Den Haag - Eén geluid en uniforme regels voor het gebruik van zwaailicht en sirene bij de hulpdiensten in Nederland. Met de nieuwe brancherichtlijnen wordt het woud aan verschillende type sirenes en zwaailichten een halt toe geroepen en zal in de toekomst een politieauto, ambulance of brandweerauto niet meer aan het geluid te herkennen zijn.

Een nieuwe regeling voor het gebruik van ‘optische en geluidssignalen’ was hard nodig. De huidige regeling is meer dan tien jaar oud. Door de ontwikkelingen in het verkeer en veranderende inzichten is deze regeling achterhaald. Bovendien waren er geen eenduidige eisen waaraan de kwaliteit van zwaailichten, lichtbalken en sirenes kon worden getoetst, laat staan dat er toezicht was op die kwaliteit.

Met ingang van 1 januari 2009 zullen nieuwe voertuigen van alle hulpdiensten worden uitgerust met het zelfde sirenegeluid en zwaailichten die voldoen aan de normen die hieraan worden gesteld. Nieuw voor politieauto’s en ambulances is een geel zwaai of knipperlicht. Deze dient als obstakelverlichting ipv de blauwe zwaailichten. Dit om onnodig aandacht van weggebruikers te weren wanneer men bij een incident staat.

Mede op advies van TNO is een nieuwe standaard voor de sirene ontwikkeld, die een einde maakt aan alle verschillende toonhoogtes die tot dusver worden gebruikt. Er is nadrukkelijk gekozen voor een tweetonig signaal, omdat dit type sirene niet alleen in Nederland, maar ook in veel andere Europese landen het meest herkenbaar is als sirene voor hulpverleningsvoertuigen. Hierdoor zal de drietonige sirene van de ambulancedienst uit het straatbeeld verdwijnen.

Beluister hier de nieuwe sirene

www.blikopnieuws.nl


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #231 Gepost op: 10 december 2008, 18:20:11
wat een herrie ??? :-X


jabmarijnissen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #232 Gepost op: 10 december 2008, 20:16:58
Met de invoering van de nieuwe richtlijnen voor ‘optische en geluidssignalen’ komt er een einde aan het tijdperk dat voertuigen van verschillende hulpdiensten aan hun geluid te herkennen zijn. De huidige regeling is meer dan tien jaar oud en is nodig aan vervanging toe. De belangrijkste veranderingen als gevolg van de nieuwe regeling hebben betrekking op de eisen die worden gesteld aan de lichtarmaturen en sirene-installaties. Dit zal ook de voor het publiek meest zichtbare en hoorbare verandering zijn.

Kort samengevat; alle voorrangsvoertuigen zijn verplicht om een gecertificeerde set lichtarmaturen (zwaailichten, flitslichten, lichtbalk) te voeren, in de vastgestelde kleur donkerblauw. Nieuw is dat ook een geel zwaai- of flitslicht verplicht wordt gesteld. Vooral voor de politie en de ambulance is dit ingrijpend, omdat de meeste voertuigen van die diensten nu nog niet over zo’n geel zwaailicht beschikken. Zowel het blauwe als het gele zwaailicht dient rondom zichtbaar te zijn.

En dan het hoorbare deel van de vernieuwing. Mede op advies van TNO is een nieuwe standaard voor de sirene ontwikkeld, die een einde maakt aan alle verschillende toonhoogtes die tot dusver worden gebruikt. Er is nadrukkelijk gekozen voor een tweetonig signaal, omdat dit type sirene niet alleen in Nederland, maar ook in veel andere Europese landen het meest herkenbaar is als sirene voor hulpverleningsvoertuigen.

De wisselfrequentie mag worden versneld ter verhoging van de attentiewaarde, bijvoorbeeld bij het naderen van kruisingen. Zowel luchthoorns als elektronische geluidsgevers moeten een signaal, bestaand uit een lage toon van 375 Hertz en een hoge toon van circa 500 Hertz, produceren. De keuze voor een tweetonige sirene betekent dat de nu nog gebruikte drietonige sirene in de ambulancesector gaat verdwijnen.

Om de hoorbaarheid in het steeds drukker wordende verkeer te verbeteren, wordt ook het geluidsvolume aangepakt. Het volume overdag moet minimaal 110 dB bedragen. ’s Nachts, als het verkeersbeeld rustiger is, mag het ietsje minder zijn, minimaal 100 dB. Een geruststelling voor de slapende burgers
 
.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #233 Gepost op: 10 december 2008, 21:07:35
Kunnen we er niet gewoon een flinke wail/yelp/tweetoon opzetten  ;D Zoals die (zwaar persoon)ambulance's die in het noorden rondrijden....

Klinkt een heel stuk beter 8)  ::)



Joost

p.s. Als je 110dB op onze mule schoeft ben je aardig doof na een P1 ritje denk....


guest4965

  • Gast
Reactie #234 Gepost op: 10 december 2008, 21:12:08
rijden ze daar echt mee rond? ??? ::) Hier moet ik nog meer denken aan de Intertoys dan bij de nieuwe. ;) ;D
Hij lijkt trouwens ook wel op die van de brw uit Amerika ;D :)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #235 Gepost op: 10 december 2008, 21:27:27
Lekker Amerikaans toch ;D 8)

En ja ze rijden ermee rond (3 ambu's in NL).

Joost (Rumbler er ook maar bij ;D)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #236 Gepost op: 11 december 2008, 00:09:57
Met de invoering van de nieuwe richtlijnen voor ‘optische en geluidssignalen’ komt er een einde aan het tijdperk....

....Het volume overdag moet minimaal 110 dB bedragen. ’s Nachts, als het verkeersbeeld rustiger is, mag het ietsje minder zijn, minimaal 100 dB. Een geruststelling voor de slapende burgers

bron: blik op 112.nl   ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


BRW4120

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 304
  • Beheerder Meldkamer
Reactie #237 Gepost op: 15 december 2008, 19:57:37
bron: blik op 112.nl   ;)

Een hele geruststelling.... het is alle 2 minimaal, of te wel harder mag.... ;D


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #238 Gepost op: 16 december 2008, 12:36:17
Een hele geruststelling.... het is alle 2 minimaal, of te wel harder mag.... ;D

Vergeet de ARBO niet, beide hebben andere belangen, min V&W zegt dat het harder moet, Arbo wil een reductie.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #239 Gepost op: 16 december 2008, 21:02:53
Doet me denken aan de situatie in keukens van restaurants:

- Voedsel en waren authoriteit wil gladde vloeren ivm hygiëne.
- Arbo wil ruwe vloeren ivm uitgleiden van het personeel.

Nou sla mij maar neer, wat een gezwets. Bovendien, arbo wetgeving door een toeter op je dak, die in 75% van de gevallen niet eens aanstaat? (politie).