Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348223 keer)

0 gebruikers (en 49 gasten bekijken dit topic.

112Duiven

  • Gast
Reactie #240 Gepost op: 16 december 2008, 21:09:44
Ze mogen niet met deze sirene rijden tijdens een A1, aangezien dit geen officiele sirene is voor Nederland


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #241 Gepost op: 16 december 2008, 21:20:07
Hallo,

Sirene is niet het grootste probleem. Heb vandaag de eerste serie gezien en gehoord van een duitse sirene met "Holland Signal" zoals de Duitsers zo mooi zeggen. Daarnaast ook gewoon met versneller, zoals in NL bekend en 123Db(A) op 3.5 meter afstand. Geloof me, hard zat.

Sirenegeluid 375/500Hz, maar klinkt niet zo verkouden als die sirene van het Youtube filmpje. Ik hou echter wel een slag om de arm, omdat geluidskwaliteit natuurlijk kan inboeten op een filmpje en wellicht het geluid vervormd.

Het is simpelweg kwestie van de Eprom (=chip) op de sirene unit omprogrammeren, dan geeft hij elke toon die je wil.

Klasse II typegoedkeuring voor blauwe signaalverlichting, dat is wel een uitdaging...


Groeten, Ruud


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #242 Gepost op: 17 december 2008, 18:15:31
Ze mogen niet met deze sirene rijden tijdens een A1, aangezien dit geen officiele sirene is voor Nederland
Bron?? wetgeving?? regelgeving?? Welke sirene bedoel je? er staan er een aantal in dit topic??  Roepen dat iets niet mag "omdat het niet officieel is" kan iedereen, maar om de discussie een beetje helder te houden is het wellicht handig om erbij te schrijven op basis waarvan je dit roept?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


112Duiven

  • Gast
Reactie #243 Gepost op: 18 december 2008, 00:48:47
volgens mij gaat het over het filmpje wat in deze topic staat over die ambulance met die amerikaanse sirene's
En ik denk dat ik jou''chauff in Opleiding niet hoef te vertellen dat er duidelijke regels zijn mbt sirene's in nederland(2-of3 tonige hoorn) zegt je dat wat?


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #244 Gepost op: 18 december 2008, 14:27:10
Roepen dat iets niet mag "omdat het niet officieel is" kan iedereen, maar om de discussie een beetje helder te houden is het wellicht handig om erbij te schrijven op basis waarvan je dit roept?

Geld dan ook voor jou, je hebt geen idee welke sirene hij het over heeft.

Artikel 3 Rgeling Optische en Geluidssignalen
De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:
1.  blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:
op een motorvoertuig: licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
op een motorfiets: in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;
motorvoertuig ten behoeve van de brandweer: aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders.
2.  tweetonige hoorn: een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel.
3.  drietonige hoorn: een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft.
4.  geel zwaai- of knipperlicht: één geel zwaai- of knipperlicht aan de bovenzijde van het motorvoertuig dan wel twee gele zwaai- of knipperlichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is.
5.  De meting van de geluidsterkte van de meertonige hoorns vindt plaats overeenkomstig Hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #245 Gepost op: 18 december 2008, 16:11:21
Geld dan ook voor jou, je hebt geen idee welke sirene hij het over heeft.

Daarom vraag ik ook eerst welke sirene hij bedoelt voor ik met een antwoord kom ;)


Verder met de sirene's maar denk ik ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #246 Gepost op: 18 december 2008, 19:55:17
Ik neem aan dat hij gereageerd heeft op de noordelijke ambulance (mercedes-benz sprinter)

Deze zijn uitgerust met een Whelen 295HFSA1 als ik me niet vergis. De sirenetonen die als "amerikaans" worden beschreven zijn dus  wail, yelp of piercer.


Groeten, Ruud


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #247 Gepost op: 18 december 2008, 20:12:19
Wat ik alleen nog steeds niet snap, is de reden van de eenduiding van de voorrangssignalen en dan vooral de sirenes... Heeft iemand hier een antwoord op?
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #248 Gepost op: 18 december 2008, 22:04:28
Wat ik alleen nog steeds niet snap, is de reden van de eenduiding van de voorrangssignalen en dan vooral de sirenes... Heeft iemand hier een antwoord op?

Meer duidelijkheid voor de burger :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #249 Gepost op: 19 december 2008, 16:16:31
Geld dan ook voor jou, je hebt geen idee welke sirene hij het over heeft.

Artikel 3 Rgeling Optische en Geluidssignalen
De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:
1.  blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:
op een motorvoertuig: licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;
op een motorfiets: in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;
motorvoertuig ten behoeve van de brandweer: aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders.
2.  tweetonige hoorn: een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel.
3.  drietonige hoorn: een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft.
4.  geel zwaai- of knipperlicht: één geel zwaai- of knipperlicht aan de bovenzijde van het motorvoertuig dan wel twee gele zwaai- of knipperlichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is.
5.  De meting van de geluidsterkte van de meertonige hoorns vindt plaats overeenkomstig Hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen

dit is wel de oude regelgeving en bestaat dus niet meer, lees even de nieuwe na, reeds eerder gemeld in deze topic.
Nemo me impune lacessit