Hallo,
Het is allemaal niet zo spectaculair met die nieuwe sirene...
Lage toon 375 Hz, Hoge toon 500 Hz, oftewel exact dezelfde toonsoorten als de Duitse DIN 14620 voor hulpdiensten....alleen is in NL een versneller toegestaan, in Duitsland niet.
Het voertuig in het filmpje voldoet niet aan de eisen voor de nieuwe signaalverlichting:
Maximaal 1 set secundaire signaalverlichting (lees: bumperflitsers)
En de bouwhoogte staat voorgeschreven, de flitsers op het voertuig zijn te laag gemonteerd.
Groeten, RL
ik ben nog eens even in het verhaal gedoken en kwam tot de volgende conclusie, tenzij mijn bronnen het ook niet weten.
de 14620 is de duitse norm voor wat het licht aangaat en de 14610 de norm hoe het geluid afgehandeld dient te worden, er staat dus geen expleciete toon hoogte in.
zou dit wel zo zijn (ik kan de normen niet doorlezen, ze vragen veel te veel geld voor de normbladen en heb ze niet op het internet kunnen vinden.) dan zijn veel produkten die claimen dat ze din 14610 goedgekeurd zijn, terwijl ze helemaal geen toon op wekken.
de din 41610 handeld over:
grondfrequenties
klank
geluidsdruk
geluidsspectrum
vermogensopname
werking in de werkomgeving (wat daar onder verstaan mag worden)
nu wil het geval dat er duitse merken zijn die 2 normen hanteren, de stads norm 410/547Hz en de buiten de bebouwde kom norn
362/483Hz, maar vergelijkbaar met de muziek noten is dit dus nog steeds geen 375/500Hz.
wel is al sinds jaar en dag nog steeds de claxons leverbaar (de ouderwetse taa/tuu ) en wel in de tonen 375/500Hz.
het onderzoek van TNO (ik heb het complete rapport) heeft zoals afgelopen week op o.a. RTL toegelicht en te zien o.a. gebruik gemaakt van een 3-tal merken die als voorbeeld hebben gestaan in het onderzoek, daarnaast hebben ze zich uiteraard verdiept in wat er zoal meer te koop is (het moet uiteindelijk ook nog gemaakt kunnen worden).
het onderzoek heeft zich op meer facceten uitgeweidt, niet alleen op de toonhoogte en geluissterkte.
in het tv item werd onderandere de geluidsdruk vergeleken met werkomgeving, drilboor en als hoogste norm het knallen van vuurwerk.
dit laatste is relatief, wat is hard vuurwerk, ik ben vergeten dit jaar met mijn dB meter naar buiten te gaan.
wat ik vroeger heb moeten leren is dat 125dB te vergelijken is met het starten van een straaljager, nou zijn ze toen vergeten om er een afstand bij te noemen, maar dit lijkt mij inderdaad veel harder dan ons consumentenvuurwerk van tegenwoordig.
al met al is er een advies uit gekomen waar ik mij wel in kan vinden met uitzondering van de 125dB grens, die vindt ik toch wel te hard.
bovendien al die verhalen in de pers heeft natuurlijk ook wel een doel, er wordt gehoopt dat alles snel geaccepteerd wordt en snel overgaat, of dit gaat lukken weet ik nog niet zo net, denk aan bestaande voorraden, auto's die langer dan de 5jaar overgangstijd mee gaan, en dan kan er wel gesteld worden je moet nu extra investeren en overgaan op dat oude voertuig, ik zie de bui al hangen.
bovendien wie gaat controleren en wie gaat handhaven.
boven dien is de zwakste schakel net als bij een audio installatie de luidspreker, als er 4 op het dak moeten om aan de geluidsdruk te komen gaat accut de ARBO op zijn achterste benen staan, dan maar 4 achter de gril, past dat wel en dan gaat er evengoed een boel verloren, meer dan op het dak gemonteerd.
met 1 luidspreker wordt gemiddeld 106dB gehaald, maximaal wat ik tot nog toe heb kunnen meten 113dB.
doe ik dit met 2 luidsprekers dan komt er (op 7 meter en niet zoals de duitsers meten op 3,5 meter) 3dB bij mits de versterker dit aan kan. (op 3,5 meter zou dit 6dB zijn)
even uitgaande van 113+3=116dB, we praten dan wel over een 200watt versterker (niet op het labeltje maar echt weergegeven), willen we het geluid nog 1 maal verdubbelen dan zullen we er 2 luidsprekers bij moeten monteren, maar ook zorgen dat de versterker 400watt kan leveren, en bij mijn weten zijn die er nog niet, dan zouden we pas komen tot 116+3= 119dB.(ook dan gaan mijn oren al er pijn doen als ik op de fiets zit en de brandweer mij passeerd)
de luidsprekers die in de test gebruikt zijn halen dit zeker niet ik heb ze alle 3 in mijn bezit samen met nogal wat versterker/sirenes
sommige de oude tonen en een aantal de 375/500Hz.
zo dit verhaal is lang genoeg, voor de duidelijkheid zoals ik al eerder schreef ik ben voorstander van deze oplossing, maar zie nog wel wat haken en ogen.
dat zelfde geld ook voor het licht maar daarover later mischien nog eens.