Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348198 keer)

0 gebruikers (en 56 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #300 Gepost op: 17 januari 2009, 15:54:00
Ik zie niet veel aankomen als ik in een file rijd, nog minder als ik stilsta. Eerst als het voorrangsvoertuig dichtbij is, kan ik zien aan welke kant dit voorbij wil. Op dat moment zie ik ook de enkele pit en de flitsers van een auto van de KLPD prima, daar is niet meer licht voor nodig.

Dat is een een Nederlands probleem, iedereen staat het liefst bumper tegen bumper, waardoor het ook niet uit maakt hoeveel herrie en licht er op zit. Mensen kunnen gewoonweg niet aan de kant doordat ze 0,0 manouvreerruimte hebben.

Overigens rijd / reed de KLPD ook met vier flitsers in de voorkant (welke nu vervangen worden voor 2 en wigwag)
De burgerauto's van de politie (welke vaak met toeters en bellen rijden, AT VROS etc.) zijn ook uitgerust met meer lampen dan alleen 1 pitje ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #301 Gepost op: 17 januari 2009, 17:06:24
Ze zouden eigenlijk rood blauwe verlichting moeten invoeren,  ik weet dat dit al vaker is behandeld in dit forum maar de combinatie van rode en blauwe lampen valt echt het meest op.
En  dan met wail, yelp en tweetonige hoorn als signalen.....


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #302 Gepost op: 17 januari 2009, 19:35:57
Ze zouden eigenlijk rood blauwe verlichting moeten invoeren,  ik weet dat dit al vaker is behandeld in dit forum maar de combinatie van rode en blauwe lampen valt echt het meest op. En  dan met wail, yelp en tweetonige hoorn als signalen.....

Jij staat op de kermis of ziet te veel Amerikaanse politieseries...  ;)
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #303 Gepost op: 17 januari 2009, 20:06:31
Jij staat op de kermis of ziet te veel Amerikaanse politieseries...  ;)

en toch ben ik het met de vorige spreker eens, rood licht en de yelp samen met de 2-toon zou absoluut tot een veel hogere attentie waarde leiden, dat is uit meerder onderzoek aangetoond maar dan krijgen we hier amerikaanse toestanden en daar houden we niet van dus is de huidige voorgestelde sirene een goed alternatief.
voor wat licht betreft zijn we er nog lang niet maar daar wil ik nog niet op ingaan.
Nemo me impune lacessit


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #304 Gepost op: 17 januari 2009, 20:48:31
en toch ben ik het met de vorige spreker eens, rood licht en de yelp samen met de 2-toon zou absoluut tot een veel hogere attentie waarde leiden

Rood, wit, oranje, geel en groen komen voor in verkeerslichten, bij wegafzettingen en spoorwegovergangen. Blauw is een unieke kleur in het verkeersbeeld en dan ook voorbehouden aan voorrangsvoertuigen. Iedereen in ons land is daar aan gewend. Je moet dan wel heel zwaarwegende argumenten hebben om dit te willen veranderen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #305 Gepost op: 17 januari 2009, 21:21:04
de gemiddelde amerikaanse politie auto is standaard uitgevoerd met een dakset rood/blauw en geen klasse 2, dat geld alleen in nederland, verder zitten er soms flitsers in de gril, ze hebben een wail en een yelp meer niet en toch gaat iedereen voor ze aan de kant.

alle ander attributen als dashking's en meer van dat spul zijn voor de FBI en de rest en ja die mag je gewoon niet herkennen totdat ze het licht aanzetten.

brandweer en ziekenauto daarin tegen zijn goed ''opgetuigd'' overigens ook daar geen overbodige luxe.

heeft het hier mischien iets met mentaliteit en opvoeding te maken, we zijn zo gauw bang in de auto en zo snel van slag af en schrikken erg gauw of heeft het iets te maken met de veel te smalle wegen en straten, daar zijn wij in nederland uniek in we hebben de smalste wegen en straten van geloof ik de hele wereld, we maken overal drempels, wegvernauwingen en meer van die ongein, logoisch dat we niet uit kunnen weiken of even aan de kant gaan.

wist je dat we in nederland het laagste persentage asfalt/keien per oppervlakte eenheid t.o.v. andere landen

mentaliteits kwestie, kromme milieunormen.
Nemo me impune lacessit


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #306 Gepost op: 18 januari 2009, 21:46:46
vanmorgen op de A4 richting Badhoevedorp een brandweerauto met optische en geluidssignalen met een dakset half blauw, half rood, voorafgegaan door een zieken auto.
de brandweerauto was geel en achterop 4 grote blauwe signaal lampen die kruislings brande.

ze rijden hier dus wel op de openbare weg.
Nemo me impune lacessit


Gast

  • Gast
Reactie #307 Gepost op: 18 januari 2009, 23:23:23
Dat in dit door regeltjes en controleurs vergeven land deze 2 rode kappen op die Vector van Hoofddorp nog steeds niet vervangen zijn vanwege het in strijd zijn met alles wat zwart op wit staat, is mij een raadsel.

Niet dat ik het niet mooi vind staan, maar het blijft op zijn minst bijzonder uitzonderlijk.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #308 Gepost op: 18 januari 2009, 23:52:02
Zie hem inderdaad ook vaak rijden. Zelfs een keer in burger als eerste TP bij een ongeluk kruizing oprit A5/A4. In het half schemer kon je dat ding al van verre zien aankomen, valt goed op.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #309 Gepost op: 19 januari 2009, 21:47:37
Zie hem inderdaad ook vaak rijden. Zelfs een keer in burger als eerste TP bij een ongeluk kruizing oprit A5/A4. In het half schemer kon je dat ding al van verre zien aankomen, valt goed op.

Ik heb destijds gelezen dat Hoofddorp een soort pilot draaide m.b.t. gebruik van rode lampen...
Overigens zijn er meer wagens met rood op de auto, zie ook http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,19494.0.html :)

http://nl.youtube.com/watch?v=Gpks4dx5D3s
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s