ik heb inmiddels vanuit mijn luie stoel veel duitse video filmpjes bekeken en moeten constateren dat het in duitsland ook een zooitje is, ik heb er vele gehoord en ook veel verschillende frequenties maar niet 1 de goede, alle zijn niet 375/500.
zowel politie, brandweer als ambulance.
LSV beschik jij over een geluidsfragment van Hansch (375/500) ik ben wel nieuwschierig?
de toon zoals Ruud die op YouTube heeft gezet ken ik en weet ik zeker dat dit 375/500 is, en deze klingt wat toonhoogte betreft anders dan wat ik op de duitse site hoor.
de meeste die ik daar hoor is de 440/585 de Martin Horn (onze oude brandweer tonen), de 347/459, de 280/459 (de oude motortonen bestaande uit 2 claxons ook wel in nederland op het dak van de auto's gestaan), de 494/659 (onze oude politie tonen) en nog meer.
de duitse DIN 14610 beschrijft de grondfrequentie,de wisselsnelheid, de geluidsdruk, geluidsspektrum en de vermogensopname bepaald, ik heb hem niet dus kan ook niet nagaan wat ze pecies bedoellen.
de duitse DIN 45635 bepaald hoe de geluidsdruk gemeten dient te worden.
maar volgens mij nemen ze het daar ook niet zo nauw, waar anders die grote verschillen.