Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 353343 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #500 Gepost op: 28 maart 2009, 23:17:22
375-500 Hz en nog een aantal eisen, het feit blijft dus dat je nog steeds 1001 verschillend klinkende sirenes blijft houden, dus van een en de zelfde klinkende sirene is echt geen spraken en gelukig maar. Het is maar net welke firma het voertuig heeft opgebouwd.

jij hebt deze topic goed gelezen, hoewel jij wist het al ;D ;D
Nemo me impune lacessit

RalfW

• Senior gebruiker
Reactie #501 Gepost op: 31 maart 2009, 23:50:24
ook dit schijnt een nieuwe sirene te zijn...

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #502 Gepost op: 1 april 2009, 01:40:57
mischien nieuw uit de doos, maar niet de juiste tonen.
Nemo me impune lacessit

tcf

• Senior gebruiker
Reactie #504 Gepost op: 1 april 2009, 12:26:43
Ben geen expert op dat gebied, maar die laatste lijkt er volgens mij juist meer op!

gebruiker0401206

• Gast
Reactie #505 Gepost op: 1 april 2009, 12:59:22
De jacht op de "nieuwe tonen" is helemaal niet zo bijzonder....

Als je wilt weten hoe de nieuwe tweetoon kan (niet noodzakelijkerwijs ook moet) klinken qua toonhoogte:

Rij de Duitse grens over, vraag aan een willekeurige politiewagen of ambulance of hij even de electronische tweetoon wil inschakelen en dan hoor je de 375/500 Hz toon, met de correcte wisselfrequentie.

Daar is de tweetoon al jaren genormd onder een DIN norm (ik meen de 14610 voor de brandweer en rettungsdienst)

Geluidsfragmenten zijn ook digitaal beschikbaar. René heeft een versie van een Nederlandse fabrikant al laten horen op het forum, de versie van Hänsch is ook al geruime tijd klaar. Enkele verschil met Duitsland is de versneller, die kennen ze daar niet. Het minimale geluidsniveau was geen probleem.

Groeten, Ruud

brandweermanJan

• Gast
Reactie #506 Gepost op: 1 april 2009, 18:16:13
De jacht op de "nieuwe tonen" is helemaal niet zo bijzonder....

Als je wilt weten hoe de nieuwe tweetoon kan (niet noodzakelijkerwijs ook moet) klinken qua toonhoogte:

Rij de Duitse grens over, vraag aan een willekeurige politiewagen of ambulance of hij even de electronische tweetoon wil inschakelen en dan hoor je de 375/500 Hz toon, met de correcte wisselfrequentie.

Daar is de tweetoon al jaren genormd onder een DIN norm (ik meen de 14610 voor de brandweer en rettungsdienst)

Geluidsfragmenten zijn ook digitaal beschikbaar. René heeft een versie van een Nederlandse fabrikant al laten horen op het forum, de versie van Hänsch is ook al geruime tijd klaar. Enkele verschil met Duitsland is de versneller, die kennen ze daar niet. Het minimale geluidsniveau was geen probleem.

Groeten, Ruud

Of vanuit je luie stoel:  http://www.rescue911.de/cat-deutschland-(germany)-159.htm

2 tonen in alle soorten en maten

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #507 Gepost op: 1 april 2009, 23:12:22
ik heb inmiddels vanuit mijn luie stoel veel duitse video filmpjes bekeken en moeten constateren dat het in duitsland ook een zooitje is, ik heb er vele gehoord en ook veel verschillende frequenties maar niet 1 de goede, alle zijn niet 375/500.
zowel politie, brandweer als ambulance.

LSV beschik jij over een geluidsfragment van Hansch (375/500) ik ben wel nieuwschierig?

de toon zoals Ruud die op YouTube heeft gezet ken ik en weet ik zeker dat dit 375/500 is, en deze klingt wat toonhoogte betreft anders dan wat ik op de duitse site hoor.

de meeste die ik daar hoor is de 440/585 de Martin Horn (onze oude brandweer tonen), de 347/459, de 280/459 (de oude motortonen bestaande uit 2 claxons ook wel in nederland op het dak van de auto's gestaan), de 494/659 (onze oude politie tonen) en nog meer.

de duitse DIN 14610 beschrijft de grondfrequentie,de wisselsnelheid, de geluidsdruk, geluidsspektrum en de vermogensopname bepaald, ik heb hem niet dus kan ook niet nagaan wat ze pecies bedoellen.

de duitse DIN 45635 bepaald hoe de geluidsdruk gemeten dient te worden.

maar volgens mij nemen ze het daar ook niet zo nauw, waar anders die grote verschillen.
Nemo me impune lacessit

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #508 Gepost op: 24 april 2009, 08:41:03
Heb het technisch verstand van een aardbei hierover, zeker als ik mezelf vergelijk met de mede-forummers die hier reageren, maar ik wou toch effe het volgende zeggen: ik dacht altijd dat Martinhoorns veel luider waren dan elektronische toeters. Een aantal keer is de TS321 van kazerne Metaalhof in Rotterdam mijn huis gepasseerd. Tevens zijn diverse keren VW Transporters T5 van de DHV van de politie Rijnmond hier gepasseerd. Allen met toeters en bellen. Valt me echt op dat die elektronische (nieuwe) toeters van de politie een stuk indringender en luider zijn dan die Martinhoorns van de brandweer.

Misschien zeg ik niets nieuws, misschien ook wel, maar mij viel het in elk geval op  8)
greetz,  Enrique

blauwblauw

• Senior gebruiker
  • I Love Edge
Reactie #509 Gepost op: 24 april 2009, 09:57:51
Heb het technisch verstand van een aardbei hierover, zeker als ik mezelf vergelijk met de mede-forummers die hier reageren, maar ik wou toch effe het volgende zeggen: ik dacht altijd dat Martinhoorns veel luider waren dan elektronische toeters. Een aantal keer is de TS321 van kazerne Metaalhof in Rotterdam mijn huis gepasseerd. Tevens zijn diverse keren VW Transporters T5 van de DHV van de politie Rijnmond hier gepasseerd. Allen met toeters en bellen. Valt me echt op dat die elektronische (nieuwe) toeters van de politie een stuk indringender en luider zijn dan die Martinhoorns van de brandweer.

Misschien zeg ik niets nieuws, misschien ook wel, maar mij viel het in elk geval op  8)

De DHV Transporters van Rijnmond zijn voorzien met de MS-300 (digitale) sirene versterker van Pintch Bamag met 2 microrub speakers, op dit moment echt een van de betere sirenes die zeer goed hoorbaar is, daar ga je graag voor aan de kant, het geluid zit echt tegen de pijn grens aan.

De Duitsers hebben de MS-300 al een toepasselijke slogan gegeven "die unsichtbare Power" en daar is echt geen woord aan gelogen.