Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 349091 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #550 Gepost op: 29 juni 2009, 20:21:00
Ik heb nu de eer mogen hebben om een aantal spoedritten te rijden met de sirene die aan de momenteel geldende wettelijke eisen voldoet (de ''nieuwe'' sirene, wat uitgebreid omschreven) van Federal Signal en zoals het er nu uitziet, reageren mensen later omdat ze je niet aan horen komen (bij achterop rijdend prio1)

De 2-toon van TM-CS is inderdaad absoluut geen verbetering. Ik heb hem inmiddels ook gehoord.

Beste blijft toch nog die van Pintch Bamag, het valse geluid wat eruit deze speakers komt gaat je echt door merg en been, zijn zelfs korpsen met Honac opbouw die toch voor de sirene van de concurrent (Pintch Bamag) hebben gekozen (o.a. Drenthe en Rotterdam Rijnmond) dus dat zegt naar mijn idee al genoeg.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #551 Gepost op: 30 juni 2009, 07:25:40
Jerommeke heeft zelf ervaring met de valse sirene van Pintch Bamag (diegene die nog niet onder de nieuwe wettelijke eisen voldoet) en hoort zo af en toe denk ik nog steeds een behoorlijke piep in zijn oren.. ;)

Rij zelf regelmatig prio 1 ritten met de speakers van P&B, moet zeggen dat mensen die op straat lopen, hun vingers maar in de oren doen.. ;D


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #552 Gepost op: 1 juli 2009, 14:56:25
Jerommeke heeft zelf ervaring met de valse sirene van Pintch Bamag (diegene die nog niet onder de nieuwe wettelijke eisen voldoet) en hoort zo af en toe denk ik nog steeds een behoorlijke piep in zijn oren.. ;)

Rij zelf regelmatig prio 1 ritten met de speakers van P&B, moet zeggen dat mensen die op straat lopen, hun vingers maar in de oren doen.. ;D

Waakzaam en dienstbaar?
In ieder geval wel dienstbaarder dan dat je ze omverblaast omdat ze je niet horen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #553 Gepost op: 1 juli 2009, 17:58:42
Waakzaam en dienstbaar?
In ieder geval wel dienstbaarder dan dat je ze omverblaast omdat ze je niet horen.

He wat zeg je? :o


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #554 Gepost op: 1 juli 2009, 18:30:32
Feit is, dat de nieuwe eisen gewoon niet altijd even goed zijn.

Mooi voorbeeld is ook de arrowstick.
Voor de regeling waren de LED versie's

<------- of ---------> (achterzijde) en ----    ----- aan de voorzijde. De hoeken gingen branden, wanneer de pijl links of rechts was.

Met de nieuwe regeling knipperen de hoeken links - rechts en zit daar tussen de arrowstick. Onduidelijker en minder goed zichtbaar in mijn optiek ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #555 Gepost op: 5 juli 2009, 13:26:01
Gisteren in amsterdam een ambu van de  GG&GD met de nieuwe OGS gezien en gehoord. De lampjes zagen er netjes uit (van wat ik zo snel even gezien heb). Het geluid viel me qua klank mee maar de drietoon is toch een gemis.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #556 Gepost op: 7 juli 2009, 21:32:57
Leuk topic. Wat me verbaasd is dat er besloten is om een "Uniforme Europese Sirene"willen voor de hulpdiensten in te voeren, maar dat om ons heen andere landen schijnbaar een andere keuze maken. Vaak in Parijs geweest en me altijd verbaasd over het drukke verkeer, en de in onze ogen zielige tweetoon toetertjes. Laatste keren al gezien dat ze over gingen naar lichtbalken in plaats van een enkel zwaailicht maar nu hebben zij ook de amerikaanse Wail, Yelp en Hi-Yelp ontdelkt. En ze schijnen er laaiend enthousiast over te zijn:
&feature=related
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #557 Gepost op: 7 juli 2009, 23:45:19
Wat me verbaasd is dat er besloten is om een "Uniforme Europese Sirene" voor de hulpdiensten in te voeren
Dat is in elk geval niet besloten. In Nederland is de drietoon afgeschaft en zijn nieuwe toonhoogtes vastgesteld.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #558 Gepost op: 8 juli 2009, 13:37:02
Op deze website http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-overige/1929-nieuwe-ovd-voertuigen-in-gebruik-genomen is een filmpje te zien van de ingebruikname van een aantal nieuwe OVD voertuigen. Op 50 sec van dat filmpje is ook heel kort de nieuwe sirene te horen.

Mooie voertuigen trouwens!

Video is gemaakt door Rene Hindriks


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #559 Gepost op: 8 juli 2009, 23:49:21
Mooie voertuigen maar daar zit ook weer zo'n High Tech LED zwaailicht op wat links/rechts knippert. Attentie waarde erg slecht, (veel politievoertuigen in Haaglanden rijden er ook mee) en bij helder zonnig weer slecht te zien. De Code3? lichtbalken die Den Haag nu gebruikt zijn vele malen duidelijker zichtbaar, als deze knipperledjes.
Maar dit is mijn persoonlijke ervaring als weggebruiker, wetenschappelijk zullen deze LED balken wel beter zijn.... :-\
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar