Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 348086 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

firemanmies

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 20 maart 2006, 15:33:53
Ik bedoel zo oranje LED balk boven de pomp ruimte


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #81 Gepost op: 20 maart 2006, 15:43:51
In Belgie is het echt een zooitje op het gebied van gebruikte geluidssignalen.
In Brussel rijden Ambulances rond met O.A, NL 3-toon, Yelp, Whale, 2-toon drukhoorn, 2 toon electronisch.

En is dat dan een slechte zaak?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #82 Gepost op: 20 maart 2006, 16:03:45
Ik bedoel zo oranje LED balk boven de pomp ruimte

traffic advisor, die voldoet niet omdat die niet rondschijnend is  ;) ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #83 Gepost op: 20 maart 2006, 16:09:20
En is dat dan een slechte zaak?

Op een gegeven moment hoor je zoveel verschillende geluiden dat je door de bomen het bos niet meer ziet.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #84 Gepost op: 20 maart 2006, 21:02:28
En ik vraag me af hoe het aanzetten van een blauw lampje door een hupverlener bij een ongeval de politie hindert in haar opsproingsonderzoek (zoals jij meldde in je eennalaatste posting.)
Blauw zwaailicht of flitslicht veroorzaakt vals licht op de foto's die de politie maakt op de plaats incident. Dit kunt u eenvoudig zelf testen: zet het blauw van de ambulance aan en maak een foto van iets in de nabije omgeving. Ik ben geen professionele fotograaf en ik analyseer ook geen foto's, maar het is duidelijk te zien (helemaal als het schemerig, mistig of donker is). Kennelijk is dat voor de politie belangrijk voor het sporenonderzoek.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #85 Gepost op: 21 maart 2006, 12:29:05
Op een gegeven moment hoor je zoveel verschillende geluiden dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Wat bedoel je hier concreet mee?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #86 Gepost op: 21 maart 2006, 13:03:02
Wat bedoel je hier concreet mee?
Uniformiteit geeft duidelijkheid. Sommige automobilisten weten nu al niet wat ze moeten doen, laat staan in een jungle met een wildgroei aan verschillende geluiden.


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #87 Gepost op: 21 maart 2006, 14:22:49
Uniformiteit geeft duidelijkheid. Sommige automobilisten weten nu al niet wat ze moeten doen, laat staan in een jungle met een wildgroei aan verschillende geluiden.

Het lijkt mij toch duidelijk: plaats maken voor een hulpverleningsvoertuig met zwaailichten en sirene. Of dat die sirene nu een tweetoon, drietoon, wail, yelp,... is maakt toch niet veel uit? Een sirene is een sirene, toch?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #88 Gepost op: 10 april 2006, 18:09:19
http://www.telegraaf.nl/binnenland/36861441/Noodgreep_tegen_files.html

Verplaatsen middenberm doeltreffend
Noodgreep tegen files
door Joost Ruempol
DEN HAAG - Minister Peijs probeert de komende maanden met een groot aantal eenvoudige maatregelen de fileproblematiek terug te dringen. Zo zal de automobilist vaker gebruik mogen maken van de vluchtstrook.

Noodgreep tegen files

Verder komen er op meer plaatsen doorgetrokken strepen tussen de rijbanen en zal een verplaatsbare middenberm worden ingezet.

Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) had in februari al haar ambtenaren via een e-mail gevraagd met onorthodoxe ideeën te komen om het fileprobleem te beperken.

Luchtkwaliteit

De aanleg van geplande spitsstroken lag stil door de strenge EU-eisen voor de luchtkwaliteit. Peijs vreesde dat automobilisten hiervan de dupe werden.

"Daarom heb ik alles op alles gezet", zegt de CDA-bewindsvrouw in een gesprek met De Telegraaf.

De eerste circa dertig bruikbare plannetjes, die binnen enkele maanden tot twee jaar uitgevoerd worden, moeten nu op verschillende plaatsen in ons land de files doen afnemen. Het is slechts een eerste greep uit de meer dan tweeduizend oplossingen die ambtenaren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben verzonnen om files tegen te gaan.

Zo kunnen automobilisten, die op de rechterrijbaan in de file staan bij een afslag naar bijvoorbeeld een meubelboulevard binnenkort wanneer een bord dit aangeeft, legaal over de vluchtstrook rijden. Onder meer wordt gedacht om dit zogeheten fileventiel te gebruiken op de afritten van de A12 Veenendaal-Ede, A20 Moorddrecht en de A16 Capelseplein.

Vrachtwagens

Ook worden de invoegstroken van bepaalde opritten verlengd zodat vrachtwagens makkelijker op snelheid kunnen komen.

Bij wegwerkzaamheden waar een beperkt aantal rijstroken beschikbaar is, kan de middenberm met een ingenieuze machine verplaatst worden.

Zo kan de capaciteit op de weg aangepast worden aan het verkeer dat 's ochtends heen gaat en 's avonds terugkeert.

Na de noodkreet van Peijs aan haar ambtenaren werd een speciaal projectteam opgericht. Projectleider Lindy Molenkamp is zeer enthousiast over de soms wel heel eenvoudige, maar in haar ogen juist doeltreffende voorstellen.

Niet alleen ambtenaren hebben een slim antwoord op het fileprobleem, maar ook lezers van De Telegraaf, zo geeft de projectleider toe, die ook kijkt naar lezersreacties op fileleed. Een lezer vroeg zich op de site van deze krant af waarom de zwaailichten van hulpdiensten na aankomst bij een ongeval niet uitkonden.

Aandacht

Vaak trekken de lichten aandacht waardoor onnodige kijkersfiles ontstaan. Op de ruit rond Rotterdam gaat hier als eerste werk van gemaakt worden. Met deze maatregel, die ook door een ambtenaar bedacht was, denkt Verkeer en Waterstaat dat in dit soort gevallen flink meer auto's kunnen doorstromen.

Een ander idee is bij op- en afritten een doorgetrokken streep tussen de twee meest linker banen te maken, omdat dit de doorstroming aanzienlijk verbetert. Binnen een halfjaar worden wegvakken waar dit een uitkomst kan bieden aangepast.

Verder wil Peijs de openingstijden van bruggen in de spits aanpassen, speciale teams stoplichten beter laten afstemmen op elkaar en nieuwe bestuurders tijdens de rijles ook het rijden in de file laten leren.

Met de eerste dertig maatregelen is een bedrag gemoeid van rond de 100 miljoen euro. Peijs is van plan vaker op deze onorthodoxe manier oplossingen voor verkeersproblemen te zoeken met de hulp van ambtenaren en het publiek.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #89 Gepost op: 11 april 2006, 02:02:39
als ze nu die 100 miljoen nou aan mij geeft hou ik op met zeuren, het is dan in iedergeval beter besteed dan bovengenoemde onzin.

zwaailichten uit, hoeveel slachtoffers wil je ?

het enig positieve lees ik langere invoegstroken.

verplaatsbare midden berm, goh wordt toch al jaren toegepast,doen ze nu met een kraan of heftruk.

EU normen, we leven in een uitstekend milieu, moeten we die normen nou niet eens naast ons neer leggen en de wegen gewoon breder maken, volgens mij de enige oplossing.

misschien moet er eens een keer een vakminister op rijkswaterstaat, en geen handwerk juffrouw en soort gelijke achtergronden.

kunnen we ook eens serieus over incident management en verkeerswetten en regelgeving praten.

 ;D
Nemo me impune lacessit