Voor de BGO staat maximaal zes weken. Dat gaat in op het moment dat het onderzoek begonnen wordt, dat is niet perse het moment dat de papieren ingediend worden. Dat heeft volgens mij geen rechtspositionele gevolgen. Misschien kan je een
dwangsom vorderen, maar zelfs dat vraag ik mij af. Het maakt in ieder geval niet dat je ineens zonder BGO aangenomen kan worden.
Politieagent ben je 24/7. Blijkbaar heeft een politieambtenaar bij jou gedrag waargenomen dat niet past binnen de normen en waarden van de politie. Hij heeft de moeite genomen proces-verbaal op te maken en een en ander vast te leggen. Dat gebeurt echt niet voor elke verkeersovertreding, dus ik vermoed dat er wat meer gebeurd is. De beoordelaar van het VIK heeft hierom een negatief advies uitgebracht. Dat advies is ook besproken met een leidinggevende of collega zodat het oordeel niet van slechts één medewerker afhangt.
Blijkbaar tilden beiden er zwaar aan en kreeg je daarom een negatief advies. Je krijgt met de zienswijze de kans om je verhaal te doen. Mocht dat ook leiden tot afwijzing kan je pas over drie jaar opnieuw een BGO laten uitvoeren.